Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 308 Allure 1.2 PureTech 130. Test, wady, zalety, wrażenia z jazdy, ceny

Jakub Mielniczak
Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów finezją i polotem, których próżno szukać wśród konkurencji pochodzenia niemieckiego. Allure to wersja zorientowana na komfort. Przez kilka jesiennych dni mieliśmy okazję jeździć „trzystaósemką” z najmocniejszym wariantem trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1.2 l. Ośmiobiegowy automat ma dopełniać komfortu wersji Allure i pozwolić na prawdziwy relaks za kierownicą. Na ile taka konfiguracja rzeczywiście na to pozwala?Fot. Jakub Mielniczak
Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów finezją i polotem, których próżno szukać wśród konkurencji pochodzenia niemieckiego. Allure to wersja zorientowana na komfort. Przez kilka jesiennych dni mieliśmy okazję jeździć „trzystaósemką” z najmocniejszym wariantem trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1.2 l. Ośmiobiegowy automat ma dopełniać komfortu wersji Allure i pozwolić na prawdziwy relaks za kierownicą. Na ile taka konfiguracja rzeczywiście na to pozwala?Fot. Jakub Mielniczak
Latem w Motofaktach testowaliśmy Peugeota 308 Active ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech połączonym z manualną skrzynią biegów. Tamto auto było „średniakiem” pod względem wersji wyposażeniowej i napędowej. Z tego powodu postanowiliśmy sprawdzić coś z wyższej półki - oto 130-konny Peugeot 308 Allure z automatyczną skrzynią biegów.

Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów finezją i polotem, których próżno szukać wśród konkurencji pochodzenia niemieckiego. Allure to wersja zorientowana na komfort. Przez kilka jesiennych dni mieliśmy okazję jeździć „trzystaósemką” z najmocniejszym wariantem trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1.2 l. Ośmiobiegowy automat ma dopełniać komfortu wersji Allure i pozwolić na prawdziwy relaks za kierownicą. Na ile taka konfiguracja rzeczywiście na to pozwala?


Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów
Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów finezją i polotem, których próżno szukać wśród konkurencji pochodzenia niemieckiego. Allure to wersja zorientowana na komfort. Przez kilka jesiennych dni mieliśmy okazję jeździć „trzystaósemką” z najmocniejszym wariantem trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1.2 l. Ośmiobiegowy automat ma dopełniać komfortu wersji Allure i pozwolić na prawdziwy relaks za kierownicą. Na ile taka konfiguracja rzeczywiście na to pozwala?

Fot. Jakub Mielniczak

Nadwozie/wnętrze

Biały lakier, którym pomalowano karoserię testowego auta to jedyna barwa nadwozia nie wymagająca dopłaty. W połączeniu z 17-calowymi obręczami kół (1600 zł) sprawia, że auto wygląda efektownie i wizualnie trudno mu cokolwiek zarzucić. Panoramiczny dach (2000 zł) będący jednolitą taflą szkła, w który wyposażono samochód być może wprowadza do ciemnego wnętrza trochę blasku z zewnątrz, ale dość mocno ogranicza funkcjonalność. Po pierwsze, zmniejsza ilość miejsca nad głową dla pasażerów tylnej kanapy, a po drugie wymusza zmianę położenia zespołu lampek oświetlenia wnętrza z tyłu. W tej chwili znajduje się on daleko za głowami pasażerów, wręcz nad tylną półką. Nie tylko sterowanie nim jest niewygodne, ale zamiast oświetlać przestrzeń tylnej kanapy, świeci na tylne zagłówki. Poza tą niedogodnością, z której łatwo można zrezygnować, wnętrze robi dobre wrażenie. Korzystniejsze niż w testowanej przez nas poprzednio wersji Active. Przede wszystkim seryjne w tej odmianie sportowe fotele przednie są dużo wygodniejsze od zwykłych, lepiej trzymają też ciało w zakrętach. Wykończenie aluminium i duża ilość miękkich tworzyw wnoszą do kabiny pasażerskiej nutkę premium. i-Cockpit w połączeniu z małą i mięsistą kierownicą jest rozwiązaniem autorskim Peugeota i trudno mu cokolwiek zarzucić pod względem funkcjonalności. Nie podoba nam się, że klimatyzacją steruje się wyłącznie z poziomu monitora systemu inforozrywki, dobrze że na pocieszenie na minimalistycznej konsoli środkowej pozostawiono gałkę do regulacji głośności muzyki. Mieszane odczucia budzi bagażnik. Z jednej strony jest pojemny (398 l), z drugiej zaś nie ma w nim haczyków do powieszenia toreb z zakupami.


Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów
Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów finezją i polotem, których próżno szukać wśród konkurencji pochodzenia niemieckiego. Allure to wersja zorientowana na komfort. Przez kilka jesiennych dni mieliśmy okazję jeździć „trzystaósemką” z najmocniejszym wariantem trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1.2 l. Ośmiobiegowy automat ma dopełniać komfortu wersji Allure i pozwolić na prawdziwy relaks za kierownicą. Na ile taka konfiguracja rzeczywiście na to pozwala?

Fot. Jakub Mielniczak

Jazda

130 KM i 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwalają rozpędzić 308 od 0 do 100 km/h w czasie 9,8 s. To wynik znacznie lepszy niż w odmianie 110-konnej (11,6 s). Suche dane potwierdzają subiektywne odczucia z jazdy - testowane auto było od swojego słabszego brata o wiele żwawsze. Kultura pracy zespołu napędowego jest akceptowalna poza tym, że czasem przy jeździe w korku skrzynia biegów szarpie przy przełączaniu i redukcji w obrębie 1 i 2 biegu. Doceniamy niezłą elastyczność podczas wyprzedzania w trasie i stosunkowo niski poziom hałasu w kabinie. Według danych fabrycznych, średnie spalanie powinno utrzymywać się na poziomie 5,4 l/100 km. W praktyce trzeba do tego dodać ok 1 litra. Jazda po mieście sprawi, że na każde przejechane 100 km z baku zniknie ok. 8,5-9 litrów, przy oszczędnej jeździe w trasie da się zejść poniżej 6 l/100 km. W odróżnieniu do egzemplarza, którym jeździliśmy latem i który wykazywał dużą niestabilność tylnej osi podczas przejeżdżania przez np. studzienki, biały 308 prowadził się o wiele bardziej precyzyjnie. Trudno powiedzieć, czy wynika to z jakiejś wady tamtego egzemplarza, czy z faktu, że producent poprawił coś w konstrukcji tylnego zawieszenia, ale w tej chwili trudno mieć do pracy układu jezdnego jakiekolwiek zastrzeżenia. Jest on dobrym kompromisem pomiędzy komfortem jazdy a precyzją prowadzenia auta w zakrętach.


Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów
Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów finezją i polotem, których próżno szukać wśród konkurencji pochodzenia niemieckiego. Allure to wersja zorientowana na komfort. Przez kilka jesiennych dni mieliśmy okazję jeździć „trzystaósemką” z najmocniejszym wariantem trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1.2 l. Ośmiobiegowy automat ma dopełniać komfortu wersji Allure i pozwolić na prawdziwy relaks za kierownicą. Na ile taka konfiguracja rzeczywiście na to pozwala?

Fot. Jakub Mielniczak

Bezpieczeństwo

Peugeot 308 uzyskał najwyższą ocenę 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Wersja Allure jest standardowo wyposażona w 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej w technologii LED i tempomat z ogranicznikiem prędkości. Wymagający dopłaty 3900 zł w wersji Active pakiet Safety jest tutaj seryjny. W jego skład wchodzi: system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ monitorowania ograniczeń prędkości i system aktywnego monitorowania pasa ruchu. W wyposażeniu standardowym odmiany Allure producent montuje też przednie i tylne czujniki parkowania.

Ceny
Cennik Peugeota 308 z roku modelowego 2019 startuje z poziomu 68 000 zł za wersję Access napędzaną 1.2-litrowym silnikiem o mocy 110 KM. Jeżeli komuś z was spodobał się testowany egzemplarz - za identyczny trzeba zapłacić ok 105 000 zł. Właśnie tyle wyniesie rachunek za odmianę Allure po doposażeniu w kilka opcji. Dla porównania 130-konny Volkswagen Golf Highline ze skrzynią DSG startuje od 89 060 zł, jest to cena wyprzedażowa rocznika 2018 - regularna jest o 11 000 zł wyższa. 125-konny Ford Focus Titanium to wydatek co najmniej 95 450 zł, ale jest to wersja o trochę lepszym wyposażeniu seryjnym niż testowany Peugeot.


Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów
Peugeot 308 to stary znajomy. Obecne na rynku od 2014 r. auto zdążyło się wtopić w krajobraz polskich dróg. Ten francuski kompakt chce przyciągnąć klientów finezją i polotem, których próżno szukać wśród konkurencji pochodzenia niemieckiego. Allure to wersja zorientowana na komfort. Przez kilka jesiennych dni mieliśmy okazję jeździć „trzystaósemką” z najmocniejszym wariantem trzycylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1.2 l. Ośmiobiegowy automat ma dopełniać komfortu wersji Allure i pozwolić na prawdziwy relaks za kierownicą. Na ile taka konfiguracja rzeczywiście na to pozwala?

Fot. Jakub Mielniczak

Podsumowanie

Testowane auto pozostawiło po sobie dobre wrażenie. Peugeot 308 to kompletny i dopracowany samochód, który może się podobać. Mimo kilku lat obecności na rynku, z pewnością wyróżnia się wśród rywali. Niewielkie niedostatki ergonomii obsługi wynagradza wysoki komfort jazdy i dobrze wykonane wnętrze.

PLUSY:
- dobra jakość wykonania;
- wygodne fotele przednie;
- zadowalająca dynamika;
- komfort jazdy.

MINUSY:
- miejscami niepotrzebnie zawiła obsługa (np systemu klimatyzacji);
- nerwowa praca automatycznej skrzyni biegów.

Peugeot 308 i wybrani konkurenci. Dane techniczne


Peugeot 308 1.2 Pure Tech 130 KM Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 KM Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 KM
Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1199 cm3, R3, benzynowy turbo 1498 cm3, R4, benzynowy turbo 999 cm3, R3, benzynowy
Moc 130 KM przy 5500 obr./min 130 KM przy 5000 obr/min 125 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min 200 Nm przy 1400-4000 obr/min 200 Nm przy 1400-4500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd przedni 7-biegowa automatyczna, napęd przedni 8-biegowa automatyczna, napęd przedni
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1559\1533 Bd 1572/1553
Rozstaw osi (mm) 262026372700
Pojemność bagażnika (l) 398380375
Pojemność zbiornika paliwa (l) 535052
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4253/1804/1457 4255/1799/1450 4378/1825/1452
Typ nadwozia/liczba drzwi Hatchback / 5 Hatchback / 5 Hatchback / 5
Prędkość maksymalna 205 km/h 210 km/h 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,89,111,1
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km (producent) 4,8 l/100 km (producent) 5,2 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 124110117
Masa własna (kg) 109011951439
Cena od 91 200 zł (Allure) od 89 060 zł (Highline) od 95 450 zł (Titanium)

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty