Peugeot 308. Dyskretna przemiana rywala Golfa

Dariusz Dobosz
Peugeot 308 FLModel 308 doczekał się niewielkiej modernizacji. Nadwozie zmieniło się nieznacznie, za to wyposażenie wyraźnie się poprawiło.fot. Dariusz Dobosz
Peugeot 308 FLModel 308 doczekał się niewielkiej modernizacji. Nadwozie zmieniło się nieznacznie, za to wyposażenie wyraźnie się poprawiło.fot. Dariusz Dobosz
Model 308 doczekał się niewielkiej modernizacji. Nadwozie zmieniło się nieznacznie, za to wyposażenie wyraźnie się poprawiło.

Co zrobić z samochodem, który jest na rynku 4 lata i powinien być zmodernizowany, ale wciąż jest na szczytach europejskiej sprzedaży i w zasadzie nie potrzebuje większych poprawek. Na dodatek ma na swoim koncie prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2014, który wciąż podkreśla jego perfekcyjność. Peugeot wybrał najprostszą możliwą strategię dokonując tylko dyskretnych zmian stylizacyjnych w modelu 308 i wzbogacając wyposażenie swojego najlepiej sprzedającego się samochodu.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi

Na pierwszy rzut oka trudno znaleźć jakiekolwiek różnice między obecnym i poprzednim 308. Ta najbardziej istotna to nowy zderzak przedni, z innym układem wlotów powietrza, a także nowa osłona chłodnicy, na którą przeniesiono logo firmy. Zmieniła się również pokrywa silnika, która ma teraz mniej przetłoczeń i ustawiona jest bardziej poziomo. Z tyłu wprowadzono jedynie przyciemnione klosze lamp. We wnętrzu zmienił się jedynie centralny wyświetlacz, który działa teraz w systemie pojemnościowym. Uporządkowano też główne ikony funkcyjne na wyświetlaczu, jedną z nich zlikwidowano.

Słabą stroną Peugeota 308 był brak systemów wspierających kierowcę. Pod tym względem odstawał od konkurentów, ale teraz nie ma już czego się wstydzić. Po modernizacji dysponuje systemem ostrzegania przed możliwością kolizji oraz systemem automatycznego hamowania awaryjnego gdy kierowca nie rozpocznie hamowania (albo hamuje zbyt słabo) po ostrzeżeniu o możliwości kolizji. Do dyspozycji kierowcy jest teraz aktywny monitoring pasa ruchu, system wykrywający zmęczenie prowadzącego auto, układ wykrywający znaki ograniczenia prędkości, system automatycznej zmiany świateł drogowych, kamera cofania z aktywnymi liniami, aktywne monitorowanie martwego pola lusterek zewnętrznych oraz aktywny tempomat.

Peugeot 308 FLModel 308 doczekał się niewielkiej modernizacji. Nadwozie zmieniło się nieznacznie, za to wyposażenie wyraźnie się poprawiło.fot. Dariusz
Peugeot 308 FL

Model 308 doczekał się niewielkiej modernizacji. Nadwozie zmieniło się nieznacznie, za to wyposażenie wyraźnie się poprawiło.

fot. Dariusz Dobosz

Jest jeszcze kilka zmian, których efekty poznamy za jakiś czas. Przede wszystkim niebawem będzie gotowy nowy turbodiesel 1.5 Blue HDI w wariantach mocy 100 i 130 KM. Aż 80 % elementów zostało w nim zmienionych. Zmniejszono jego gabaryty i masę, nie zmniejszając liczby cylindrów (wciąż są 4). Zmodernizowane zostały silniki 2.0 Blue HDI (180 KM) oraz 1.6 PureTech (130 KM). Na wersję 110-konną trzeba jeszcze poczekać. Niebawem dostępny będzie w 308 zmodernizowany, ośmiostopniowy „automat” EAT8, skonstruowany wspólnie z japońską firmą Aisin. Jest teraz o 6 kg lżejszy i automatycznie włącza tryb „parking” po wyłączeniu silnika. Przekładnia EAT8 dostępna będzie na razie tylko w wersji GT. Zmodyfikowana zostanie również sześciostopniowy „automat” EAT6. W ofercie modelu 308 nie będzie już pięciostopniowych przekładni manualnych. Zastąpiono je nowymi przekładniami 6-biegowymi, w których poprawiono synchronizatory i zmniejszono tarcie wewnętrzne.

Jak mówi znane porzekadło „nie zmienia się zwycięskiej drużyny”. I Peugeot tak właśnie postąpił – bardzo dyskretnie zmodyfikował 308, klienci wchodzący do salonów będą musieli się mocno przyglądać by wychwycić różnice. A przed handlowcami trudne zadanie, by przekonująco opisać to, co niewidoczne gołym okiem, czyli nowe elementy wyposażenia. Bo to głównie dzięki nim model 308 stał się nowocześniejszy i bezpieczniejszy.

Wybrane dane techniczne Peugeota 308 i konkurentów i konkurentów:

marka/model

Peugeot 308 1.2 PureTech Access

Opel Astra V 1.0 Turbo Essentia

Renault Megane 1.2 TCe Zen

Cena (zł)

68 000

67 200

67 900

typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/

5d

Hatchback/

5d

Hatchback/

5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4253/1804/1457

4370/1871/1485

4359/1814/1447

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1559/1553

1548/1565

1591/1586

rozstaw osi (mm)

2620

2662

2669

masa własna (kg)

b.d

1263

1205

pojemność bagażnika (l)

398/1206

370/1210

384/1247

pojemność zbiornika paliwa (l)

53

60

47

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Wtrysk paliwa, turbo, 16V

Wtrysk paliwa, turbo, 12V

Wtrysk paliwa, turbo, 16V

pojemność (cm3)

1199

998

1197

liczba cylindrów

3

3

3

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

110/5500

105/4300-6000

100/4500

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

205/1500

170/1800-4300

175/1500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

11,6

12,7

12,3

Prędkość maks. (km/h)

188

200

182

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,7

4,3

5,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

109

99

142

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty