Peugeot 308 SW 1.6 e-HDI

Robert Kulczyk
Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Peugeot 308 SW to pojazd rodzinny łączący w sobie cechy auta miejskiego i samochodu o nadwoziu kombi. Cena najtańszej wersji SW Access, wyposażonej w silnik benzynowy 1.4 i manualną skrzynię biegów, kształtuje się na poziomie 61 000 złotych.

We wrześniu 2007 roku francuski producent zaprezentował na salonie

Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert

samochodowym we Frankfurcie model 308 w wersji hatchback. Równolegle na wystawie pokazano koncepcyjną odmianę kombi (Station Wagon), a w kwietniu 2008 roku była już ona do nabycia w salonach sprzedaży. Model będący kontynuacją 307 SW został zbudowany na płycie podłogowej Grupy PSA, która została wykorzystana również w konstrukcji Citroena C4. Płyta charakteryzuje się dużą sztywnością i dobrymi właściwościami akustycznymi. Cztery lata po premierze pojazd przeszedł facelifting, zmieniono m.in. kratę wlotu powietrza i dodano światła jazdy dziennej oraz obramowania świateł przeciwmgielnych wykonane w technologii LED.

W modelu dostępne są 3 silniki benzynowe o mocach od 98 KM do 156 KM oraz 3 jednostki wysokoprężne, rozwijające moc od 92 KM do 150 KM. Oferowany jest w trzech zakresach kompletacji wyposażenia: Access, Business line i Active.

Projektanci zespołu Style Peugeot tworząc sylwetkę opierali się głównie na programie „T7”. Przewiduje on jej podwyższenie gwarantując przestronność wnętrza i widoczność oraz staranne dopracowanie widocznych na zewnątrz szczegółów podkreślających wysoką jakość i dbałość konstruktorów o bezpieczeństwo. W porównaniu z hatchbackiem, Station Wagon wyróżnia się zwiększonym rozstawem osi wynoszącym 271 cm oraz długością 450 cm. Przód nawiązuje swoim wyglądem do mniejszego 207, który wpisuje się w nowy trend stylistyczny modeli marki Peugeot.

Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert

We wnętrzu dominuje przestrzeń i jasność, która jest efektem zastosowania szerokiego dachu panoramicznego o powierzchni 1,68 m2. Całkowita powierzchnia szyb wynosi 5,58 m2. Wielkość przeszklenia bezpośrednio wpływa na poprawę widoczności dla pasażerów we wszystkich trzech rzędach siedzeń. Żaluzja dachu, sterowana elektrycznie, pozwala dowolnie regulować poziom nasłonecznienia kabiny. Model dysponuje 7 miejscami. Rzadko spotykany w tej klasie pojazdów trzeci rząd to dwa składane niewielkich rozmiarów fotele. Sposób zajmowania miejsc na nich nie przysparza trudności, należy jednak zaznaczyć, że wielkość tych foteli pozwala wygodnie podróżować raczej dzieciom aniżeli osobom dorosłym.

Przestrzeń bagażowa może maksymalnie osiągnąć 1736 litrów (VDA), przy złożonym trzecim rzędzie foteli uzyskamy 508 litrów. Imponujące są wymiary otworu uzyskane po otwarciu pokrywy bagażnika, jego szerokość wynosi w dolnej części 1123 mm, w górnej 1058 mm a wysokość 840 mm.

Testowany pojazd napędzany jest jednostką wysokoprężną o pojemności 1560 cm3 i mocy 112 KM, która osiąga maksymalny moment 270Nm przy prędkości obrotowej 1750 obr/min. Silnik 1.6 e-HDI spełniający normę emisji spalin Euro 5, nazywany jest też mikrohybrydą. Innowacyjna technologia polega na zastosowaniu najnowszej generacji systemu start&stop wspomaganego dwufunkcyjnym alternatorem, który umożliwia odzyskiwanie

Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Fot: Robert Kulczyk - Info-Ekspert

energii z hamowania i magazynowania jej w akumulatorze. Wykorzystywana jest ona przez silnik podczas rozruchu. Takie rozwiązanie skutkuje nie tylko obniżeniem emisji szkodliwych związków, ale też możliwością uzyskania do 15% mniejszego zużycia paliwa. Jednostka nie gwarantuje sportowych doznań, nastawiona jest raczej na ekonomiczną jazdę.

Napęd na koła przednie przenoszony jest za pośrednictwem manualnej 6 biegowej manualnej skrzyni biegów. Dla klientów ceniących sobie wygodę Peugeot za kwotę 4000 złotych może wyposażyć model w zautomatyzowaną 6 biegową przekładnię.

Zawieszenie pod względem komfortu zostało dopasowane do potrzeb wynikających ze specyfiki auta rodzinnego, jakim jest 308SW. Sztywna konstrukcja nadwozia uzupełniona jest niezależnym zawieszeniem kół przednich i tylną belką skrętną. Prowadzi się go przyjemnie, dodatkowo elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego pozwala na precyzyjne i bezpieczne wykonywanie manewrów. Na drodze zachowuje się jak hatchback, a nie jak samochód o nadwoziu kombi.

Układ hamulcowy jest wspomagany między innymi przez takie systemy jak ABS, ESP, REF (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) oraz AFU (wspomaganie hamowania awaryjnego).

Wybrane dane techniczne Peugeota 308 SW i konkurentów:

Marka / modelPeugeot 308 SWHyundai i30 CWFord Focus Kombi
WersjaActivePremiumTitanium
Cena (zł)84 60086 90086 500
SilnikDieselDieselDiesel
Pojemność (ccm)156015601560
Moc (KM)112115115
Moment obrotowy (Nm)270260270
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)11,911,711,1
Prędkość maksymalna (km/h)185188193
Średnie spalanie (l/100 km)4,94,74,2
Skrzynia biegówmanualna 6 biegowamanualna 6 biegowamanualna 6 biegowa
Pojemność bagażnika (l)508415490

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk - Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty