Peugeot 407 kontra Seat Toledo
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Pomysł na Toledo wydaje się bardzo odważny.
Samochody klasy średniej w zdecydowanej większości przeznaczone są dla statecznych obywateli. Peugeot doszedł do wniosku, że najwłaściwszym będzie więc nadwozie typu sedan poparte długoletnią historią marki. Seat nie ma aż tak długiej tradycji i wszystko postawił na jedną kartę – lansuje nadwozie minivana z wysuniętym nieco bagażnikiem. Każde
rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony. Porównujemy auta z silnikami wysokoprężnymi - Peugeota z silnikiem 1,6 HDI/109 KM i Toledo 1,9 TDI/105 KM.
Cechy szczególne
Cechą szczególną Peugeota jest nie tylko charakterystyczny wlot powietrza w postaci paszczy rekina, ale wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne – to jeszcze rzadkość, nawet w tej klasie aut. Wyróżnikiem Toledo
jest jego wygląd oraz płyta podłogowa zapożyczona z VW Golfa. Oryginalne nadwozie Seata ma kilka zalet – dużo miejsca we wnętrzu i spory bagażnik o pojemności 500 l. We wnętrzu Peugeota na tylnym siedzeniu jest mało miejsca nad
głową – to jeden z niewielu mankamentów auta francuskiego. Przestrzeń bagażowa w Peugeocie ma objętość 410 l. W obu pojazdach widoczność z miejsca kierowcy do tyłu nie jest najlepsza. W obu autach tablice przyrządów są czytelne, chociaż zupełnie inaczej zaprojektowane. W Toledo na środku umieszczono obrotomierz, jak w pojazdach
sportowych. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny zarówno w Peugeocie i w Seacie.
Silniki
Toledo jest napędzany „klasycznym” dieslem Volkswagena z rodziny TDI o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM. Ta jednostka napędowa doładowana turbosprężarką jest zasilana
pompowtryskiwaczami. W Peugeocie wykorzystano stosunkowo nowy silnik o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy 109 KM, stosowany także w Citroenach Fordzie i Volvo. Jest on zasilany układem common rail, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii i ma funkcję overboost. Gdy maksymalnie wciśniemy pedał „gazu”,
nastąpi chwilowy (trwający 30 sekund) wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 20 Nm. Wtedy samochód gwałtownie przyspiesza. W praktyce oba silniki są bardzo elastyczne, a nieco niższe zużycie paliwa w mieście wykazuje diesel Seata.
Wrażenia z jazdy
Z racji bardziej skomplikowanego zawieszenia i niżej położonego środka ciężkości lepsze własności jezdne ma Peugeot. Na zakrętach pojazd francuski
czuje się jak ryba w wodzie. Jednak Toledo niewiele ustępuje Peugeotowi i pojazd hiszpański ma też nieco lepszą dynamikę. Za to auto francuskie ma skuteczniejszy układ hamulcowy. Oba pojazdy dość dobrze sobie radzą z pokonywaniem poprzecznych nierówności drogi i nie mają tendencji do bujania.
Podsumowanie
Seat i Peugeot to auta o zupełnie innych nadwoziach, płytach podłogowych i silnikach. Łączy je zbliżona cena – ok. 80 tys. zł, jednak auto francuskie jest bogaciej wyposażone seryjnie i wygląda na to, że jest relatywnie tańsze. Bardziej odważnym nabywcom zapewne spodoba się Toledo, zachęcające przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem. Tradycjonaliści wybiorą Peugeota i delektować się będą świetnymi własnościami jezdnymi.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
Peugeot 407 |
Seat Toledo |
Przestronność wnętrza |
|
+ |
Silnik |
Remis |
|
Poziom hałasu |
b.d. |
|
Hamulce |
+ |
|
Dynamika |
|
+ |
Zużycie paliwa |
|
+ |
Nowoczesność konstrukcji |
+ |
|
Wyposażenie |
+ |
|
Wybrane dane techniczne:
|
Peugeot 407 |
Seat Toledo |
Liczba cylindrów/zaworów |
4/16 |
4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1560 |
1896 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
109/4000 |
105/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
240/1750 |
240 - 260/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): |
13,1 |
12,4 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): |
9,4 |
9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
192 |
183 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: |
b.d. |
b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): |
39,7 |
40,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): |
410 |
500 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): |
66 |
55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): |
4,6/7,0 |
4,5/6,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
468 x 181 x 145 |
446 x 177 x 157 |
Rozstaw osi (cm): |
273 |
258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/12 |
2/12 |
Cena zalecana przez producenta (zł): |
79 300 |
79 990 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
|
Peugeot 407 SR Komfort |
Seat Toledo Reference |
Poduszki powietrzne |
7 |
4 |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP |
S |
O |
Układ ABS/ASR |
S/S |
S/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania |
S |
- |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych |
S/- |
S/- |
Elektrycznie regulowane/podgrzewane lusterka |
S/S |
O |
Centralny zamek |
S |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna |
-/S |
S/- |
Radio CD |
S |
S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
.