Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 407 kontra Seat Toledo

Ryszard Polit
Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.
W porównaniu ze swoimi poprzednikami nowy Seat Toledo i Peugeot 407 prezentują zupełnie nową koncepcję.

Pomysł na Toledo wydaje się bardzo odważny.

Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.

 

Samochody klasy średniej w zdecydowanej większości przeznaczone są dla statecznych obywateli. Peugeot doszedł do wniosku, że najwłaściwszym będzie więc nadwozie typu sedan poparte długoletnią historią marki. Seat nie ma aż tak długiej tradycji i wszystko postawił na jedną kartę - lansuje nadwozie minivana z wysuniętym nieco bagażnikiem. Każde

Fot. Seat: Seat Toledo ma nadwozie o niespotykanym, w klasie średniej, kształcie. Czy przyciągnie nabywców?
Fot. Seat: Seat Toledo ma nadwozie o niespotykanym, w klasie średniej, kształcie. Czy przyciągnie nabywców?

rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony. Porównujemy auta z silnikami wysokoprężnymi - Peugeota z silnikiem 1,6 HDI/109 KM i Toledo 1,9 TDI/105 KM.

 

Cechy szczególne

 

Cechą szczególną Peugeota jest nie tylko charakterystyczny wlot powietrza w postaci paszczy rekina, ale wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne - to jeszcze rzadkość, nawet w tej klasie aut. Wyróżnikiem Toledo

Fot. Peugeot: Peugeot napędzany nowoczesnym dieslem o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy aż 109 KM ma całkiem niezłą dynamikę. Silnik ten ma możliwość
Fot. Peugeot: Peugeot napędzany nowoczesnym dieslem o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy aż 109 KM ma całkiem niezłą dynamikę. Silnik ten ma możliwość chwilowego zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego (overboost).

jest jego wygląd oraz płyta podłogowa zapożyczona z VW Golfa. Oryginalne nadwozie Seata ma kilka zalet - dużo miejsca we wnętrzu i spory bagażnik o pojemności 500 l. We wnętrzu Peugeota na tylnym siedzeniu jest mało miejsca nad

Fot. Seat: Toledo napędzany dieslem Volkswagena o pojemności 1,9 TDI o mocy 105 KM okazał się autem nieco szybszym i oszczędniejszym od Peugeota.
Fot. Seat: Toledo napędzany dieslem Volkswagena o pojemności 1,9 TDI o mocy 105 KM okazał się autem nieco szybszym i oszczędniejszym od Peugeota.

głową - to jeden z niewielu mankamentów auta francuskiego. Przestrzeń bagażowa w Peugeocie ma objętość 410 l. W obu pojazdach widoczność z miejsca kierowcy do tyłu nie jest najlepsza. W obu autach tablice przyrządów są czytelne, chociaż zupełnie inaczej zaprojektowane. W Toledo na środku umieszczono obrotomierz, jak w pojazdach

Fot. Peugeot: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna.
Fot. Peugeot: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna.

sportowych. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny zarówno w Peugeocie i w Seacie.    

 

Silniki

 

Toledo jest napędzany "klasycznym" dieslem Volkswagena z rodziny TDI o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM. Ta jednostka napędowa doładowana turbosprężarką jest zasilana

Fot. Seat: Na środku tablicy przyrządów Toledo umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych.
Fot. Seat: Na środku tablicy przyrządów Toledo umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych.

pompowtryskiwaczami. W Peugeocie wykorzystano stosunkowo nowy silnik o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy 109 KM, stosowany także w Citroenach Fordzie i Volvo. Jest on zasilany układem common rail, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii i ma funkcję overboost. Gdy maksymalnie wciśniemy pedał "gazu",

Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 410 l.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 410 l.

nastąpi chwilowy (trwający 30 sekund) wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 20 Nm. Wtedy samochód gwałtownie przyspiesza. W praktyce oba silniki są bardzo elastyczne, a nieco niższe zużycie paliwa w mieście wykazuje diesel Seata.

 

Wrażenia z jazdy

 

Z racji bardziej skomplikowanego zawieszenia i niżej położonego środka ciężkości lepsze własności jezdne ma Peugeot. Na zakrętach pojazd francuski

Fot. Seat: Toledo ma duży bagażnik o objętości 500 l.
Fot. Seat: Toledo ma duży bagażnik o objętości 500 l.

czuje się jak ryba w wodzie. Jednak Toledo niewiele ustępuje Peugeotowi i pojazd hiszpański ma też nieco lepszą dynamikę. Za to auto francuskie ma skuteczniejszy układ hamulcowy. Oba pojazdy dość dobrze sobie radzą z pokonywaniem poprzecznych nierówności drogi i nie mają tendencji do bujania.  

 

Podsumowanie 

 

Seat i Peugeot to auta o zupełnie innych nadwoziach, płytach podłogowych i silnikach. Łączy je zbliżona cena - ok. 80 tys. zł, jednak auto francuskie jest bogaciej wyposażone seryjnie i wygląda na to, że jest relatywnie tańsze. Bardziej odważnym nabywcom zapewne spodoba się Toledo, zachęcające przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem. Tradycjonaliści wybiorą Peugeota i delektować się będą świetnymi własnościami jezdnymi.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 407

Seat Toledo 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu

b.d.

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Peugeot 407

Seat Toledo

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1560

1896

Moc maksymalna (KM/obr/min):

109/4000

105/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

240/1750

240 - 260/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,1

12,4

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

9,4

9,3

Prędkość maksymalna (km/h):

192

183

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,7

40,3

Pojemność bagażnika (dm3):

410

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

66

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/7,0

4,5/6,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

468 x 181 x 145

446 x 177 x 157

Rozstaw osi (cm):

273

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena zalecana przez producenta (zł):

79 300

79 990

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Peugeot 407

SR Komfort

Seat Toledo

Reference

Poduszki powietrzne

7

4

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

O

Układ ABS/ASR

S/S

S/-

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/-

Elektrycznie regulowane/podgrzewane lusterka

S/S

O

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

Radio CD

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota brakuje nieco miejsca dla wysokich osób.
Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota brakuje nieco miejsca dla wysokich osób.
Fot. Peugeot: Chluba Peugeota – wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne zapewniające bardzo dobre własności jezdne.
Fot. Peugeot: Chluba Peugeota – wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne zapewniające bardzo dobre własności jezdne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Seat
Fot. Seat
Fot. Seat: Zaletą nadwozia Toledo jest obszerne wnętrze.
Fot. Seat: Zaletą nadwozia Toledo jest obszerne wnętrze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty