Peugeot 408. Nowy model marki. Pierwsze wrażenia i dane techniczne, konkurencja

Kamil Rogala
Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba jedną z nich niedawno pokazał Citroen w modelu C5 X. Podobną drogą poszedł Peugeot i pokazał swoją interpretację uterenowionego coupe-kombi, pozycjonowane między segmentami C i D.Fot. Peugeot
Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba jedną z nich niedawno pokazał Citroen w modelu C5 X. Podobną drogą poszedł Peugeot i pokazał swoją interpretację uterenowionego coupe-kombi, pozycjonowane między segmentami C i D.Fot. Peugeot
Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba jedną z nich niedawno pokazał Citroen w modelu C5 X. Podobną drogą poszedł Peugeot i pokazał swoją interpretację uterenowionego coupe-kombi, pozycjonowane między segmentami C i D.

Uterenowione kombi są na rynku już od dawna i cieszą się sporą popularnością. W pewnym momencie ich miejsce chciały zająć crossovery/SUV-y, ale wydaje się, że do tego nie doszło i kilku producentów nadal oferuje „staromodne” nadwozie w terenowym wydaniu. Taką ścieżką wciąż podąża Volvo, Mercedes czy Audi. Ale jak wykorzystać popularność crossoverów z praktycznością i zwinnością kombi, ale z domieszką sportowego wyglądu w postaci nadwozia coupe? Czy połączenie linii typu „shooting brake” z podniesionym zawieszeniem to dobry kierunek? O tym przekonamy się już wkrótce. Jakiś czas temu byłem na statycznej, zamkniętej prezentacji nowego Peugeota 408 i przyznam, że widzę w tym promyk nadziei.

Peugeot 408. Nadwozie i wnętrze

Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba
Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba jedną z nich niedawno pokazał Citroen w modelu C5 X. Podobną drogą poszedł Peugeot i pokazał swoją interpretację uterenowionego coupe-kombi, pozycjonowane między segmentami C i D.
Fot. Peugeot

Jakiś czas temu jeździłem Citroenem C5 X na międzynarodowej prezentacji. Pokonałem nim dłuższą trasę i przyznam, że doceniłem ponadprzeciętny komfort i nietuzinkową stylistykę. Auto wydało się praktyczne, przestronne i przyciągało wzrok. Ciekawa linia, ale nie kosztem przestrzeni we wnętrzu, a do tego nieco podniesione zawieszenie oraz terenowe akcenty. Takie uterenowione kombi w stylu Mercedesa Klasy C All-Terrain, ale z o wiele smuklejszym nadwoziem. Mowa głównie o tylnej części, która zdecydowanie łagodniej opada i sprawia wrażenie nadwozia coupe. Dziś już taka linia nie robi większego wrażenia, bowiem w ofertach producentów jest wiele przykładów, ale dodanie do tego pierwiastka terenowego to w sumie coś nowego.

Przyznam, że Peugeot 408 pod względem wizualnym nieco bardziej przypadł mi do gustu. To oczywiście techniczny kuzyn wspomnianego Citroena C5 X, ogólny zarys nadwozia jest nawet podobny i w kilku miejscach można zauważyć spore podobieństwa, ale ogólny charakter obu aut jest diametralnie różny. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia tych dwóch francuskich aut. Citroen jest łagodny, bardzo płynny pod względem stylistycznym, ma mnóstwo obłości i zaokrągleń, podczas gdy Peugeot kontynuuje zamysł stylistyczny innych modeli, przede wszystkim nowego 308. Bardzo szeroki i misternie wyrzeźbiony przedni grill, który idealnie współgra ze smukłymi kloszami lamp przednich. Swego rodzaju ramą są niezwykle charakterystyczne lampy LED – kły lwa. Również z tyłu nie da się pomylić tego auta z inną marką – trzy pasy LED po obu stronach korespondują z najnowszą sygnaturą świetlną Peugeota.

Peugeot 408 bazuje na platformie podłogowej EMP2 (Efficient Modular Platform), ma rozstaw osi wynoszący 2787 mm, co zapewnia sporo przestrzeni na tylnych siedzeniach. Jego całkowita długość to 4690 mm, a szerokość 1,859 m ze złożonymi lusterkami. Rozstaw osi to 1599 mm z przodu i 1604 mm z tyłu, co ma zapewnić stabilność na drodze, a koła o średnicy 720 mm i obręcze 20-calowe nadają całości potężnego wyglądu. Co ciekawe, auto jest dość niskie – mierzy zaledwie 1,48 m wysokości. Wracając do felg, mają one niesymetryczny kształt, co jest pewną nowością i dość niespotykanym zjawiskiem. Wygląda to dość interesująco i na pewno pozwolą wyróżnić się na ulicy. A co we wnętrzu?

Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba
Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba jedną z nich niedawno pokazał Citroen w modelu C5 X. Podobną drogą poszedł Peugeot i pokazał swoją interpretację uterenowionego coupe-kombi, pozycjonowane między segmentami C i D.
Fot. Peugeot

Jeśli ktoś zapoznał się z nowym wnętrzem modelu 308, w Peugeocie 408 nie dozna szoku. Co innego osoby, które do tej pory nie miały styczności z nowymi Peugeotami. W środku jest mocno awangardowo, technicznie, nieco kosmicznie. Głównym bohaterem jest oczywiście i-Cockpit, czyli ulepszany i unowocześniany od wielu lat układ zegary-kierownica, gdzie koło kierownicy jest małe i umieszczone nisko, natomiast panel wskaźników wyniesiony ponad wieniec. W nowym 408 kierownica ma nieco zmieniony kształt, jest jeszcze bardziej poręczna i opcjonalnie może być ogrzewana. Tej opcji brakowało do tej pory we wcześniejszych modelach np. 508 lub 3008. Umieszczony na wysokości oczu, tuż nad kierownicą, nowy cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10 cali jest dostępny już od poziomu wyposażenia Allure. Co ciekawe, w odmianie GT ekran posiada efekt 3D. Oczywiście cyfrowy zestaw wskaźników można w pełni dostosować i spersonalizować, ma również kilka trybów wyświetlania (m.in. nawigacja na bazie TomTom, radio/media, systemy wspomagania jazdy, przepływ energii itp.).

Dość specyficznie ułożona deska rozdzielcza zaskakuje ergonomią. Warto zwrócić uwagę na drugi 10-calowy wyświetlacz, który znajduje się w zasięgu ręki, a niżej zamontowano podłużny panel dotykowy z ikonami odpowiadającymi najważniejszym funkcjom. Owe przełączniki o nazwie i-toggle są w pełni konfigurowalne i możemy je dowolnie zmieniać. Każdy i-toggle to wrażliwy na dotyk skrót do ustawień klimatyzacji, kontaktu telefonicznego, stacji radiowej, uruchamiania aplikacji itp. a wszystko to ustawione zgodnie z preferencjami użytkownika. A jak z przestrzenią we wnętrzu?

Przestrzeni z tyłu nie powinno zabraknąć nawet wysokim pasażerom. Dzięki dużemu rozstawowi osi wynoszącemu 2787 mm, udało się wygospodarować 188 mm przestrzeni na kolana. Oprócz tego, wygospodarowano przestrzeń pod fotelem, co zapewnia pasażerom z tyłu miejsce na rozprostowanie nóg pod siedzeniami pierwszego rzędu. Nowy Peugeit 408 oferuje standardowo dwuczęściową kanapę (60/40) wyposażoną w luk na narty. W wersji GT obie sekcje można natychmiast złożyć za pomocą dwóch elementów sterujących łatwo dostępnych z boków bagażnika. Jego pojemność mieści się w zakresie od 536 do 1611 litrów (w tym 36 litrów schowka pod matą bagażnika w wersji z silnikiem spalinowym). Po złożeniu oparcia można załadować przedmiot o długości do 1,89 metra.

Peugeot 408. Oferta silnikowa

Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba
Wielu producentów sięga do zupełnie nowych rozwiązań, eksperymentuje z nadwoziami i szuka luki na rynku. Fakt, jest jeszcze wiele możliwości i chyba jedną z nich niedawno pokazał Citroen w modelu C5 X. Podobną drogą poszedł Peugeot i pokazał swoją interpretację uterenowionego coupe-kombi, pozycjonowane między segmentami C i D.
Fot. Peugeot

Pod maską Peugeota 408 nie znajdziemy niczego nowego i zaskakującego. Do wyboru na początku będą dwa napędy hybrydowe plug-in, znane z innych aut koncernu Stellantis. Pierwszym, mocniejszym wariantem będzie silnik 1.6 HYbrid o mocy 225 KM z automatyczną skrzynią e-EAT8 i napędem na przednią oś. Alternatywą będzie słabszy, 180-konny napęd. Peugeot nie podaje żadnych danych dotyczących osiągów, zasięgu, spalania itp. – wszystko jest na etapie homologacji WLTP. Oczywiście nieznane są także ceny. Te, gdy tylko zostaną podane, pojawią się na naszych łamach.

 

 

Podsumowanie

Peugeot 408 z jednej strony niczym nie zaskakuje – to kolejna interpretacja Citroena C5 X – ale z drugiej strony na tyle się od niego różni, że zasługuje na sporą dozę uwagi. Z pewnością będziemy obserwować ten model i gdy tylko nadarzy się okazja, dokładnie go sprawdzimy. Peugeot 308 okazał się bardzo dopracowanym kompaktem, więc co do 408-ki również mamy ogromne oczekiwania. Oby tylko Peugeotowi udało się im sprostać.

Porównanie Peugeot 408 1.6 HYbrid 225 KM (e-EAT8) do wybranych konkurentów:

 

Peugeot 408 1.6 HYbrid 225 KM (e-EAT8)

Citroen C5 X 1.6 PHEV 225 KM (e-EAT8)

Skoda Superb Combi 1.4 TSI iV 218 KM (AT6)

Cena (zł, brutto)

b.d.

od 200 300

od 172 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Długość/szerokość (mm)

4690/1859

4805/1859

4869/1864

Wysokość (mm)

1480

1485

1468

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1599/1604

1600/1605

1584/1572

Rozstaw osi (mm)

2787

2785

2841

Pojemność bagażnika (l)

536/1611

485/1580

485/1610

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

b.d.

1722

1655

Pojemność baterii brutto (kWh)

12,4

12,4

13

Deklarowany zasięg elektryczny (km)

b.d.

55 (WLTP)

62 (WLTP)

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

225

225

218

Moment obrotowy (Nm)

320 (silnik elektryczny)

320 (silnik elektryczny)

330 (silnik elektryczny)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

b.d.

7,8

7,8

Prędkość maksymalna (km/h)

b.d.

233

224

Średnie zużycie paliwa (l/100km)

b.d.

1,3 (WLTP)

1,5 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

b.d.

29 (WLTP)

34 (WLTP)

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty