Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Peugeot Partner HDi XT

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Samochody takie jak Peugeot Partner, Fiat Doblo czy Renault Kangoo sprzedają się znakomicie i znajdują coraz więcej naśladowców. Nic w tym dziwnego, takie auta prowadzą się niemal równie dobrze jak auta osobowe.

Chyba nikt się nie spodziewał, że segment aut osobowo-użytkowych tak się rozwinie. Samochody takie jak Peugeot Partner, Fiat Doblo czy Renault Kangoo sprzedają się znakomicie i znajdują coraz więcej naśladowców. Nic w tym dziwnego, takie auta prowadzą się niemal równie dobrze jak auta osobowe, biją za to na głowę osobówki jeśli chodzi o ładowność.

Zmodernizowany Partner pojawił się w sprzedaży kilka miesięcy temu. Dla podkreślenia osobowego charakteru 5-miejscowych wersji Partnera są one określane literami XR lub XT, niczym inne osobowe samochody Peugeota. W tańszej wersji XR w standardowym wyposażeniu znalazły się m.in. wspomaganie układu kierowniczego, poduszka gazowa kierowcy, składany fotel pasażera i odsuwane drzwi z tyłu po stronie pasażera. Model XT jest wyposażony także w zasłonę części bagażowej, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, pojedyncze drzwi z tyłu nadwozia, elektrycznie sterowane prawe lusterko zewnętrzne i centralne ryglowanie zamków. Na liście opcji znalazły się m.in. radioodtwarzacze kaset i płyt CD, ABS, klimatyzacja, aluminiowe felgi, poduszka gazowa dla pasażera i airbagi boczne, odsuwane drzwi także po stronie kierowcy, szyberdach, podgrzewane fotele, tempomat, halogeny i lakier metalizowany.

Po zajęciu miejsca za kierownicą szybko zapominamy, że mamy do czynienia z autem użytkowym. Deski rozdzielczej nie powstydziłby się niejeden samochód osobowy, bez zarzutu Partner sprawuje się także na drodze. Jedyna różnica to nieco większe niż w aucie osobowym przechyły na zakrętach. Nic w tym dziwnego, nadwozie Partnera jest wyraźnie wyższe. Jednak poza odrobinę nieprzyjemnym odczuciem z samochodem nie dzieje się nic nieprzewidzianego. Osiągi Partnera HDi są niezłe, szkoda jednak, że nie pomyślano o zastosowaniu w aucie silnika HDi o mocy 110 KM.

Nadwozie
Bryła nadwozia jest identyczna jak w poprzednim aucie o tej samej nazwie, główna różnica to większe reflektory i bardziej masywny zderzak przedni. Zmiany niby niewielkie, ale spowodowały, że auto wygląda zupełnie inaczej. Przynajmniej z przodu, trudno bowiem uznać za poważną zmianę przeniesienie znaczków z dołu tylnej klapy pod szybę. Tylne światła pozostawiono bez zmian. Jak w poprzedniej generacji Partnera na liście opcji są lewe przesuwne drzwi, w wersjach osobowych wymagają one dopłaty 3500 zł.

Wnętrze
Spore zmiany zaszły we wnętrzu auta. Nowy kształt ma deska rozdzielcza, inna jest także kierownica. Szkoda, że w wersjach z elektrycznie opuszczanymi szybami nie przeniesiono przycisków z konsoli środkowej na drzwi, to niezbyt wygodne rozwiązanie. Wloty powietrza do kabiny w Partnerze są zaadaptowane z Citroena C3, miejsca na głośniki przeniesiono z deski rozdzielczej na drzwi. Teraz można montować głośniki o średnicy 16,5 cm, a nie 10 cm, jak do tej pory. Jeśli nabywca zamówi fabryczny radioodtwarzacz, wyświetlacz na szczycie konsoli środkowej jest większy i właśnie na nim pokazywane są wszystkie funkcje. To także niezłe zabezpieczenie przed kradzieżą. Poniżej wyświetlacza, między dwoma dyszami nawiewu umieszczono włącznik świateł awaryjnych.

Silniki
W wersjach dostawczych nowej generacji Partnera jednostki są identyczne jak w poprzedniku. Bazowy model napędzany jest 1,1-litrową jednostką benzynową o mocy 60 KM, drugi silnik benzynowy ma 75 KM i pojemność 1,4 l. Dwa diesle mają 70 KM (1,9 l) lub 90 KM (2,0 HDi). Trzy mocniejsze silniki stosowane są także w odmianach osobowych, gamę uzupełnia 1,6-litrowa jednostka benzynowa o mocy 110 KM. W testowym modelu znalazł się, chyba najlepiej dopasowany do charakteru auta, silnik 2.0 HDi. Łączy on dobre osiągi z wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa.

Podsumowanie
Dostawczo-osobowe auta mają tyle zalet, że nie dziwi nas wcale, że sprzedają się one znakomicie. Główną wadą tego typu aut jest niezbyt atrakcyjny kształt nadwozia. Kto nie chce jeździć samochodem na konkursy piękności, z Partnera będzie bardzo zadowolony.

Peugeot Partner a konkurencja

Model Peugeot Partner Renault Kangoo Fiat Doblo
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1997 1461 1910
Moc maks. (KM) 90 80 101
Maks. moment obrotowy (Nm) 205 185 200
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/B T/B T/B
Średnica zawracania (m) 11,2 10,9 10,5
Objętość bagażnika (dm sześc.) 625 500 750
Długość (mm) 4140 3995 4160
Szerokość (mm) 1720 1660 1720
Wysokość (mm) 1810 1830 1840
Rozstaw osi (mm) 2690 2600 2565
Masa własna (kg) 1311 1085 1290
Ładowność (kg) 624 545 585
Prędkość maksymalna (km/h) 160 155 168
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 13,4 12,5 12,4
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 7,2 6,6 8,2
Poza miastem 4,9 4,7 5,3
Średnie 5,7 5,3 6,4
T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, M - manualna

Wyposażenie

Model Partner Kangoo Doblo
Cena (zł) 59 500 55 500 56 900
ABS O O O
Airbag kierowca/pasażer S/O S/S S/S
Poduszki boczne O O O
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby S S S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O O O
Klimatyzacja O O O
Aluminiowe felgi O O O
S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości