Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36373 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Peugeot RCZ 2.0 HDI

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Fot. Janusz Steinbarth RCZ to nic innego, jak concept car żywcem przeniesiony na fabryczną taśmę. Niewielu producentów na świecie odważyłoby się na taki krok, ale efekt końcowy jest doprawdy wspaniały.

 


Fot. Janusz Steinbarth Obchodząca 200-lecie działalności firma Peugeot zmienia swoje oblicze i zapowiada nową erę. Początkiem budowy nowego wizerunku jest inne logo i... samochód, który jest designerskim zwiastunem przyszłych modeli firmy: eleganckie i atrakcyjne coupe RCZ.

Choć powstało na bazie popularnej 308.,  to przejęło od niej bez zmian jedynie reflektory, reszta jest całkowicie świeża. Projektując to auto Francuzi poszli na całość. To najbardziej atrakcyjny z produkowanych modeli i jeden z najciekawszych w 200-letniej historii firmy.

Peugeot RCZ to mieszanka  stylów określanych „dream cars”. Nikt obok tego auta nie przejdzie obojętnie. Elegancki, sportowy samochód przykuwa wzrok przechodniów, bo wyróżnia się na drodze. Co prawda w nadwoziu 4-miejscowego coupe można dopatrzyć się trochę  zapożyczeń z kultowego Audi TT, choćby wlew paliwa czy wysuwany dwustopniowo spoiler.  Przetłoczenie na dachu to z kolei nawiązanie do wyczynowego Peugota 908, który w zeszłym roku „podtarł nosa” bolidom Audi i triumfował w 24-godzinnym, prestiżowym wyścigu Le Mans. Patrząc z tyłu na RCZ można doszukać się podobieństw do Porsche Boxstera. Jak widać, francuscy styliści wzorowali się na najlepszych projektach, a efekt ich pracy jest imponujący.

Kabina pasażerska jest przestronna i wygodna, ale tylko z przodu.  Osoby o wzroście do 190 centymetrów mogą swobodnie rozsiąść się na sportowych, obszytych skórą fotelach. Z tyłu są dwa niewielkie miejsca siedzące, ale jak to w autach 2+2 zwykle bywa służą do podwiezienia kogoś na krótkim dystansie.

Fot. Janusz Steinbarth Jednak w dwie osoby można spokojnie objechać całą Europę. Wyciszona kabina, wygodne fotele i spora, jak na tą klasę aut, ilość miejsca w połączeniu z komfortowym zawieszeniem predysponują francuskie coupe do dłuższych wojaży. Rzecz jasna samochód ten świetnie nadaje się także do codziennego użytkowania. Wsiadanie i wysiadanie jest w nim łatwe, czego nie można powiedzieć np. o VW Scirocco. Poważnym mankamentem RCZ jest ograniczona widoczność, osoby wyższe muszą schylać głowę, by śledzić zmianę świateł na ulicznym sygnalizatorze.

We wnętrzu znajdziemy deskę rozdzielczą podobną do tej z 308-ki, jednak kokpit RCZ został odpowiednio dostosowany do charakteru coupe. Za dopłatą 12 tysięcy złotych możemy dokupić pakiet skórzany (obszyta skórą m.in. deska rozdzielcza i boczki drzwi), który zmienia oblicze kabiny. Uwagę zwracają chromowe inkrustacje oraz centralna konsola pomalowana błyszczącym lakierem. Kierownica ma gruby wieniec i dobrze leży w dłoniach. Do pełni szczęścia średnica koła kierownicy mogłaby być ciut mniejsza, a lewarek zmiany biegów krótszy.

Do napędu stylowego coupe przewidziano najlepsze silniki ze stajni Peugota: turbodiesel 2.0 HDI o mocy 163 KM oraz benzynową jednostkę 1.6 THP opracowaną wspólnie z BMW w dwóch wariantach mocy (156 KM i 200 KM).

Fot. Janusz Steinbarth Mieliśmy okazję testować wersję  2.0 HDI. Można zadać pytanie,  czy wysokoprężny silnik pasuje do usportowionego coupe? Na pewno mankamentem jest głośna praca takiej jednostki, reszta to już same zalety. 163-konny turbodiesel zapewnia dobre czasy przyspieszeń: 8,2 s do „setki” i co ważniejsze – doskonałą elastyczność. Dzięki 340 Nm wyprzedzanie innych aut to czysta przyjemność.

Deklarowane przez producenta średnie zużycie oleju napędowego na poziomie 5,3 l/100 km jest możliwe do uzyskania, ale tylko przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu. W praktyce jest o około litr wyższe.

Manualna 6-biegowa skrzynia działa stosunkowo lekko, ale mogłaby być bardziej precyzyjna. Hamulce są efektywne, radzą sobie dobrze w wyhamowaniem szybkiego auta (maksymalna prędkość 220 km/h). Droga hamowania ze 100 km/h wynosi zaledwie 36 metrów.

Układ jezdny wypada zaskakująco dobrze. Do prowadzenia auta nie można mieć zastrzeżeń, dobrze trzyma się również tych trudniejszych zakrętów. Pochwalić można także precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy.

Coupe RCZ toczy się na 18-calowych kołach z szerokimi (235 mm) niskoprofilowymi oponami. Komfort resorowania zawieszenia jest wysoki, co jest typowe dla aut tej marki.

Ceny francuskiego coupe celującego w takich rywali, jak VW Scirocco czy Mazda RX-8 są umiarkowane. Wersja z silnikiem 2.0 HDI kosztuje 109 000 zł. Kto ceni sobie cichsze benzynowce powinien wybrać o 2000 zł tańszą jednostkę 1.6 THP o mocy 200 KM.

Wybrane dane techniczne Peugeota RCZ i konkurentów

 

Peugeot RCZ
2.0 HDI

Renault Megane Coupe 1.9 dCi eco2

Volkswagen Scirocco 2.0 TDI

Cena (zł)

109000

81800

101840

Silnik

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

Pojemność (cm3)

1997

1870

1968

Moc (KM)

163

130

170

Moment obrotowy (Nm)

340

300

350

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

8,2

9,5

8,1

Prędkość maks. (km/h)

220

210

222

Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km)

5,3

5,1

5,3

Emisja CO2 (g/km.)

139

134

139

Skrzynia biegów

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

Pojemność bagażnika (l)

309

377

312

Fot. Janusz Steinbarth

Fot. Janusz Steinbarth

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Roger

    "Komfort resorowania zawieszenia jest wysoki, co jest typowe dla aut tej marki." ha! jeśli są sprawne to tak.. ale to żadkość.

  • Roger

    a tylna szyba chyba kosztuje biliony!

  • lordofchaos

    viem ze marudze ale... po co komu v samochodzie dach ze szkla? zeby slonce jeszcze bardziej napier....lo po oczach!!! ;-)

  • alan2

    Powiem że wygląda bardzo sportowo, spodziewałem się czegoś więcej po silnikach. Autor jedyny mankament w porównaniu z Scirocco znalazł łatwość wysiadania, to nie jest autko dla sześćdziesięciolatków. VW ma silnii mocniejsze, przyśpieszenie lepsze i można bez problemu podróżować w czterech a nie tylko w dwóch.

  • GeTe

    Ja się spytam trochę bardziej dosadnie.. po co w ogóle dach w tym samochodzie... ;)

  • GeTe

    Kolejny śmieć do kolekcji milionera, zbierającego peugeot-y...

  • erni

    e tam bardzo dobry samochód mi się podoba silnik i wygląd tylko jak był by taki biały to ok ale adrenalinka będzie taki samochód to jest moc.:D

  • domstefano

    to auto jest pokraczne, wygląda jak rozjechana żaba z amputowanym kręgosłupem wskutek czego zapadły jej się plecy. Peugeot projektując ten samochód pomyślał "okej, weźmy przód od 207, a tył... dajcie tyłek od TT tylko przekombinujcie światła na nasz styl. here, we fixed it"

  • Dymek (gość)

    To jak jesteście tacy mądrzy, zaprojektujcie lepszy!? wtedy pogadamy, kłapać jadaczką i krytykować każdy potrafi.. taka "dziadowska" cecha naszego narodu!! Wykażcie się inicjatywą i zaprojektujecie jeżdżący ideał !! hehe w czym życzę powodzenia !! Pozdro dla miłośników marki :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Peugeot RCZ zdjęcia

Peugeot RCZ dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Peugeot RCZ Cena

Części dla marki Peugeot

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

664 zł