Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDI Allure. Test, wrażenia z jazdy, wady, zalety, ceny

Jakub Mielniczak
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie auto w praktyce, podczas wakacyjnego wyjazdu w cztery osoby. Auto, które zabraliśmy na wakacje to 130-konny Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi w odmianie wyposażenia Allure.Fot. Jakub Mielniczak
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie auto w praktyce, podczas wakacyjnego wyjazdu w cztery osoby. Auto, które zabraliśmy na wakacje to 130-konny Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi w odmianie wyposażenia Allure.Fot. Jakub Mielniczak
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie auto w praktyce, podczas wakacyjnego wyjazdu w cztery osoby. Auto, które zabraliśmy na wakacje to 130-konny Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi w odmianie wyposażenia Allure.

Bory Tucholskie i Pojezierze Kujawskie kryją wiele ciekawych miejsc. To wspaniałe tereny na wycieczki rowerowe, wędkowanie, czy po prostu leniuchowanie z dala od wielkomiejskiego zgiełku. Przy tym wszystkim, ten rejon Polski jest znacznie mniej oblegany przez turystów niż popularne Warmia i Mazury. Z Warszawy trasa biegnie bardzo zróżnicowanymi drogami.

Pierwsza część to szybki przejazd autostradami A2 i A1. W okolicach Torunia zjeżdżamy na drogi lokalne, a ostatnim etapem, który zagwarantuje nam brak zasięgu sieci komórkowej są drogi, albo wręcz ścieżki gruntowe. Gwarantują one dojazd do najbardziej odizolowanych od cywilizacji miejsc.

Taki, ponad 400-kilometrowy przejazd, ujawnia wiele zalet i wad samochodu, który z jednej strony powinien być cichy i komfortowy na autostradzie, umożliwić bezstresowy zjazd poza utwardzone szlaki, a przy tym wszystkim pomieścić ekwipunek całej rodziny. Tym większy im większa jest wyobraźnia i chęć poznawania okolicy. Rowery i sprzęt wędkarski należy uznać przy tym za elementy obowiązkowe.

Nadwozie/wnętrze

Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie auto w praktyce, podczas wakacyjnego wyjazdu w cztery osoby. Auto, które zabraliśmy na wakacje to 130-konny Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi w odmianie wyposażenia Allure.

Fot. Jakub Mielniczak

Na naszą wycieczkę ruszyliśmy siedmioosobową wersją Riftera w nadwoziu Long, dłuższym od standardowego o 35 cm. Zważywszy na to, że podróżowaliśmy w cztery osoby, dwa fotele trzeciego rzędu zostawiliśmy w garażu. Na plus zaliczamy ich banalnie łatwy demontaż i niską masę. Według danych fabrycznych, uzyskujemy wówczas gigantyczną przestrzeń ładunkową wynoszącą 1900 l (liczone od podłogi do dachu). Co to oznacza w praktyce? Ano to, że poza standardowym bagażem nie ma problemu ze zmieszczeniem dziecięcych rowerków, sprzętu biwakowego, sportowego i wszystkiego tego, co przyjdzie nam do głowy. Mało tego - chcąc wykorzystać Riftera jako pojazd wędkarski, nie ma potrzeby składania wędziska o długości 3 m - mieści się ono bez problemu w kabinie auta.

Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie auto w praktyce, podczas wakacyjnego wyjazdu w cztery osoby. Auto, które zabraliśmy na wakacje to 130-konny Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi w odmianie wyposażenia Allure.

Fot. Jakub Mielniczak

W czasie podróży, mali pasażerowie drugiego rzędu doceniali łatwość otwierania i zamykania drzwi przesuwnych, funkcjonalne stoliki w oparciach przednich foteli oraz rolety bocznych szyb. Ci, jadący na przednich fotelach byli pod wrażeniem dużej liczby pojemnych schowków. Są wszędzie - dwa przed pasażerem, jeden bardzo duży w tunelu środkowym oraz całkiem pojemna półka nad przednią szybą. Nieco gorzej ocenili oni wygodę samych foteli. O ile na krótkich trasach są komfortowe, to na dłuższych wrażenie to ustępuje.

Przeszkadza też hałas przy prędkości autostradowej 140 km/h. Za granicę, do której we wnętrzu jest cicho przyjmujemy prędkość o 20 km/h niższą, przy czym hałas pochodzi głównie od opływającego nadwozie powietrza. W czasie ulewy ujawnia się jeszcze jedna cecha Riftera przywołująca jego dostawcze DNA - krople deszczu uderzające o dach powodują donośny „blaszany” hałas.

Materiały wykończeniowe są twarde, ale nie jest to żadnym zaskoczeniem w segmencie kombivanów. Dobrze, że całość solidnie zmontowano i nawet na wybojach nic nie trzeszczy. Spodobały nam się duże lusterka zewnętrzne, cieszyło małe, dodatkowe lusterko wewnętrzne, w którym można podglądać pociechy drzemiące w drugim rzędzie siedzeń. Samochód wyposażono w bezprzewodową ładowarkę do smartfona i interfejs obsługujący Apple CarPlay i Android Auto. Pozostawiono także fizyczny panel sterowania klimatyzacją. Kiepsko, że fabryczna nawigacja sygnowana logo TomTom, mimo funkcji Live Traffic, dużo gorzej radzi sobie z omijaniem korków niż nawigacja Google.

Napęd/prowadzenie

Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie auto w praktyce, podczas wakacyjnego wyjazdu w cztery osoby. Auto, które zabraliśmy na wakacje to 130-konny Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi w odmianie wyposażenia Allure.

Fot. Jakub Mielniczak

Testowe auto było napędzane najmocniejszym, 130-konnym dieslem o pojemności 1,5 l połączonym z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Te parametry pozwalają na bezstresową, acz spokojną jazdę. Sportowe aspiracje należy schować do kieszeni - zarówno silnik, jak i zawieszenie szybko studzą zapędy do dynamicznej jazdy. Rifter miękko płynie po drodze, nie robią na nim żadnego wrażenia dziurawe trakty, a prześwit wynoszący 216 mm jest porównywalny z wieloma SUV-ami. Z tego powodu samochodem tym bez najmniejszego problemu można zjeżdżać poza asfalt, a na drodze gruntowej z dużymi koleinami nie należy się stresować tym, że uszkodzimy elementy podwozia.

Pochwalić należy zużycie paliwa - przy prędkości autostradowej wynosi ono trochę poniżej 8 l/100 km, podobnie w ruchu miejskim, a podczas jazdy drogami lokalnymi nie ma problemu ze zbliżeniem się do 6 l/100 km. Praca dźwigni zmiany biegów jest, no cóż…. francuska. Drogi prowadzenia drążka są długie i czasem zdarza się haczenie. Alternatywnie, do testowanego silnika można zamówić 8-stopniową przekładnię automatyczną.

Redakcyjny egzemplarz był wyposażony m.in. w system rozpoznawania znaków drogowych i system aktywnie wspomagający utrzymanie na pasie ruchu. Ten drugi dobrze działa na autostradzie lub drodze o szerokich pasach ruchu, dużo gorzej na wąskiej drodze lokalnej. Wówczas ciągłe ingerencje elektroniki w „odbijanie” kierownicą stają się irytujące do tego stopnia, że układ ten lepiej wyłączyć. Na szczęście można to zrobić łatwo, przyciskiem po lewej stronie kolumny kierownicy. Szkoda, że po ponownym uruchomieniu auta, system znowu się aktywuje. Układ kierowniczy pracuje dość lekko, ułatwiając manewry parkingowe. W czasie jazdy przydałby się jednak nieco większy opór i lepsze wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami.

Ceny

Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że kombivan w kontekście auta rodzinnego może być ciekawą alternatywą dla SUV-a. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić takie auto w praktyce, podczas wakacyjnego wyjazdu w cztery osoby. Auto, które zabraliśmy na wakacje to 130-konny Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi w odmianie wyposażenia Allure.

Fot. Jakub Mielniczak

Testowana wersja silnikowa (1.5 Blue HDi 130 KM) i wyposażeniowa (Allure) wydaje się być optymalna pod względem stosunku wyposażenia i ceny. Kosztuje od 103 200 zł oferując w standardzie m.in.: tylne czujniki parkowania, radio do 8-calowym, dotykowym ekranem, wielofunkcyjną, skórzaną kierownicę, komfortowy fotel kierowcy i składany pasażera. Doposażenie do poziomu naszej testówki podniesie cenę do nieco ponad 110 tys. zł. Poza Allure, kupujący mają do wyboru odmianę tańszą (Active) kosztującą od 94 650 zł i droższą (GT Line) za co najmniej 113 500 zł. Automatyczna skrzynia biegów w każdym przypadku kosztuje dodatkowe 8500 zł.

Podsumowanie

W czasie naszego testu pokonaliśmy Rifterem prawie 2000 km po drogach wszelkiego możliwego rodzaju. Jako pojazd wakacyjny sprawdził się znakomicie - pod względem pojemności, samochód ten spełni każdy kaprys i zachciankę swojego właściciela i jeszcze zostanie trochę wolnego miejsca w środku. Jest komfortowy, ekonomiczny, a że nie wygląda jak SUV… No cóż, w tym miejscu zwycięzcami zostaną ci, dla których panująca moda nie jest podstawowym kryterium wyboru auta. Ci, którzy wybiorą Riftera dojadą wszędzie tam, gdzie dojeżdża większość popularnych SUV-ów, za samo auto zapłacą mniej, a zaoszczędzone pieniądze będą mogli wydać na eksplorowanie kolejnych nieznanych terenów.

ZALETY:

przestronne i funkcjonalne wnętrze;
oszczędny silnik;
komfortowo zestrojone zawieszenie.

WADY:

hałas we wnętrzu przy prędkości autostradowej;
nadwrażliwy układ wspomagania utrzymania na pasie ruchu.

Dane techniczne Peugeota Riftera i wybranych konkurentów


Peugeot Rifter  Long 1.5 BlueHDi 130 KM Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBlue 120 KM Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI 122 KM
Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1499 cm3, R4, turbodiesel 1500 cm3, R4, turbodiesel 1968 cm3, R4, turbodiesel
Moc 130 KM przy 3750 obr./min 120 KM przy 3600 obr./min 122 KM przy 2900 obr/min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min 270 Nm przy 1750-2250 obr./min 300 Nm przy 1500-2800 obr/min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa, manualna, napęd przedni 6-biegowa, manualna, napęd przedni 6-biegowa manualna, napęd 4x4
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1553\1567 1568\1584 b.d.
Rozstaw osi (mm) 297526622681
Pojemność bagażnika (l) 1900 l (konfiguracja 5-os, liczone od podłogi do sufitu) 1091 l 918 l
Pojemność zbiornika paliwa (l) 5060b.d.
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4753/1848/1837 4818/1835/1845 4408\1793\1887
Typ nadwozia/liczba drzwi Kombivan / 5 Kombivan / 5 Kombivan / 5
Prędkość maksymalna 183 km/h 168 km/h 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,712,611,8
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km (producent) 5,2 l/100 km (producent) 6,2 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 118135162
Masa własna (kg) 152717511684
Cena od 103 200 zł (Allure) od 105 596 zł (Titanium) od 101 229 zł (Trendline)
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty