Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 308 1.6 HDI Buisness Line

Dariusz Dobosz
Peugeot 308 w segmencie kompaktów zajął miejsce modelu 307.W porównaniu do poprzednika jest nie tylko nowocześniejszy, ale również lepiej dopracowany.
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

Wystarczy spojrzeć na ten samochód a potem otworzyć jego drzwi by zobaczyć, jak wiele trudu zadał sobie Peugeot by zaprojektować „trzystaósemkę”. Stworzono zupełnie nowe auto, zrywając z estetyką poprzednika. Auto z pewnością budzi kontrowersje, ale trzeba przyznać, że jest interesujące. Dziobata pokrywa silnika z przetłoczeniem w przedniej części, ogromny wlot powietrza pod zderzakiem, czy wysunięta do tyłu pokrywa bagażnika, wyróżniają ten model na drodze.

We wnętrzu żadnych wątpliwości nie powinny mieć nawet osoby bardzo wybredne w kwestiach estetyki. Tak ciekawej deski rozdzielczej nie miał chyba jeszcze żaden z popularnych modeli Peugeota. W żadnym też nie siedziało się tak dobrze na przednich fotelach i w żadnym nie było tak dobrej widoczności z tylnej kanapy.

Ciekawe kształty większych elementów oraz interesująco zaprojektowane detale tworzą niezwykle przyjemny wizerunek przedziału pasażerskiego. Nocą wszystko świetnie prezentuje się w pomarańczowym podświetleniu. Dopełnieniem tego obrazu są dobrej jakości materiały i staranne wykończenie. Do pełnej sielanki brakuje tylko trochę przestrzeni za przednimi fotelami. Wielu konkurentów ma w tym miejscu nieco więcej do zaproponowania.

Jeżeli chodzi o wyposażenie najtańszej wersji za 62 500 zł, to z istotnych elementów znajdziemy tutaj ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania, 4 poduszki powietrzne, centralny zamek, wspomaganie układu kierowniczego, elektryczne sterowane szyby przednich drzwi i elektrycznie regulowane oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne. Testowana wersja Buisness Line za 67 700 zł dysponuje dodatkowo układem stabilizacji toru jazdy ESP i manualną klimatyzacją.

Do napędu tego modelu posłużył 92-konny, wysokoprężny silnik HDi o pojemności 1,6 l, który docenia się zwłaszcza pod… dystrybutorem. Ta jednostka napędowa potrafi spalić zaledwie 5 l/100 km. Kierowcy z ciężką nogą muszą się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie 6-7 l/100 km.

Warto przypomnieć, że w Australii pobito rekord Guinessa w spalaniu paliwa podczas podróży właśnie Peugeotem 308. Jego 112-konna odmiana zużyła zaledwie 3,13 l/100 km na dystansie 9000 mil. Przebieg na jednym zbiorniku paliwa sięgnął 1918 km, co również wpisano do rekordowej księgi. Te liczby, choć praktycznie nieosiągalne w codziennej eksploatacji pokazują potencjał jaki tkwi w jednostce napędowej 1.6 HDi.Nowoczesny i oszczędny turbodiesel jest również lekki i nie obciąża nadmiernie przedniej osi. Sprzyja to precyzyjnemu prowadzeniu, choć układ kierowniczy z kolei nieco je zaburza. Mógłby działać bardziej bezpośrednio. Nie stanowi to większego problemu, ale przy szybszych manewrach trochę irytuje.

Sztywność zawieszenia jest podobna jak w wielu współczesnych kompaktach z Niemiec czy Japonii, czyli odczuwalna. Naprawdę wygodnie można poczuć się tylko na gładkich szosach, bez dziur i wyboi. Trzystaósemka jest za to neutralna i precyzyjna w prowadzeniu, dobrze trzyma się drogi i nie wymyka się spod kontroli.

Peugeot 308 1.6 HDI to samochód przyjemny dla oka i ekonomiczny. Zasługuje na dobrą ocenę i poza nielicznymi drobiazgami pozostawia pozytywne wrażenia. Peugeot otworzył też nowy rozdział w kwestii jakości materiałów, wykończenia i wyciszenia swojego kompaktowego modelu.

Wybrane dane techniczne Peugeot 308 1.6 HDI i konkurentów

 Peugeot 308

Ford Focus

Renault Megane

Silnik

Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (l)

1.6

1.6

1.5

Moc (KM) przy obr/min

92/4000

90/b.d.

85/3750

Moment obrotowy (Nm)

230

215

200

Przyspieszenie 0-100

km/h (s)

12,4

12,6

12,9

Prędkość maks (km/h)

181

177

175

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km)

4,4

4,5

4,5

Emisja CO2 (g/km)

115

118

115

Skrzynia biegów

Manualna,

6-stopniowa

Manualna,

6-stopniowa

Manualna,

5-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

348/1201

396/1258

372/1129

Cena (zł)

62 500

63 500

58 900

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty