Peugeot iOn

Janusz Steinbarth
Samochody na prąd stają się powoli faktem, choć zanim zapełnią ulice naszych miast upłynie jeszcze około 10 lat. Jednym z pierwszych aut tego typu w Europie jest Peugeot iOn.
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

Peugeot iOn, który wejdzie do sprzedaży jeszcze w tym roku - wcześniej można go będzie obejrzeć na salonie w Paryżu - nie jest pierwszym elektrycznym autem francuskiego producenta. Wcześniej produkował on model 106, który obok wersji benzynowej dostępny był również w elektrycznej. Można powiedzieć zatem, iż Peugeot ma już pewne doświadczenie w wytwarzaniu tego rodzaju samochodów, wzbogacone o know-how firmy Mitsubishi, z którą współpracuje od lat.

Nowa generacja akumulatorów litowo-jonowych oraz silniki elektryczne z magnesami elektrodymowymi spowodowały, iż zasięg miejskiego auta elektrycznego udało się wydłużyć do 150 km. Biorąc pod uwagę, iż 90 proc. kierowców europejskich przejeżdża dziennie nie więcej niż 60 km (praca-szkoła-zakupy) dystans ten wydaje się satysfakcjonujący.

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

Producenci aut zupełnie serio podchodzą dziś do pojazdów elektrycznych, choć jeszcze długo produkty przerobu ropy naftowej będą zasadniczym źródłem napędu samochodów. Prognozy zakładają, iż w 2020 roku co dwudzieste kupowane w Europie auto będzie miało napęd elektryczny. Firma Peugeot zajmie wówczas 7-8 proc. tego rynku wytwarzając rocznie 50 tys. pojazdów zasilanych prądem.

Zasadniczą sprawą w elektrycznym Peugeocie iOn jest właściwe zarządzanie energią zgromadzoną w litowo-jonowych akumulatorach i optymalizacja jej odzysku przy zmniejszaniu prędkości oraz hamowaniu. Oczywiście dystans 150 km, jaki może pokonać będzie krótszy, gdy włączymy klimatyzację. Ale i na to jest patent. Pełne naładowanie akumulatorów zajmuje aż 6 godzin, jeśli podłączymy je do standardowego domowego gniazdka elektrycznego (220 V). Ale przewidziano również tzw. szybkie ładowanie akumulatorów, wymagające użycia specjalnego terminalu, co zapewnia odzyskanie 50 proc. ich pojemności w ciągu 15 minut lub 80 proc. w 30 minut. Jest jedno ale: taki terminal jest ciężki i kosztowny, zatem mogą sobie na niego pozwolić klienci flotowi, zamawiający kilka-kilkanaście tego typu pojazdów. Budowa przydrożnej, gęstej sieci ładowania akumulatorów, nawet w bogatszych krajach zachodnich to jednak melodia przyszłości.

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

I dlatego dzisiejsza oferta Peugeota skierowana jest bardziej do firm niż klientów indywidualnych. Peugeot iOn oferowany będzie we Francji w wynajmie długoterminowym na cztery lata z miesięczną opłatą w wysokości 494 euro obejmującą m.in. serwisu i assistance. W ramach tego abonamentu dostępne będzie m.in. usługa Peugeot Connect Fleet z okresowym transferem informacji o stanie naładowania akumulatorów, aktualnym zasięgu, przebiegu samochodu i liczbie kilometrów do przejechania przed następnym przeglądem. Wyliczono, iż koszt energii potrzebnej do przejechania 100 km wyniesie 1,5 euro. Na baterie i jednostkę napędową udzielono 5-letniej gwarancji.

Dwa słowa o aucie, którym podczas prezentacji przejechaliśmy kilkadziesiąt kilometrów, co prawda nie w samym centrum Paryża, ale jego okolicach. Obniżenie środka ciężkości (umieszczone pod podłogą baterie ważą z obudową 230 kg) to jakby "przeciwwaga" dla wysokiego i wąskiego nadwozia. Choć iOn ma napęd tylny, trzyma się drogi doskonale, ma też efektywne hamulce i świetnie przyspiesza niezależnie czy startujemy spod świateł czy coś wyprzedzamy (zmiana prędkości z 30 do 60 km/h zajmuje 3,5 sekundy). To zaleta silnika elektrycznego (64 KM), w którym moment obrotowy jest zawsze wysoki (osiąga 180 Nm). Oczywiście silnika prawie nie słychać, więcej hałasu robią opony.

Dzięki rozstawowi osi 2,55 m i relatywnie wysokiej pozycji kierowcy i pasażerów, wnętrze jest zaskakująco obszerne i pozwala czterem dorosłym osobom podróżować w przyzwoitych warunkach. Niewielkie wymiary samochodu (348 cm długości i 147 cm szerokości) pozwoliły uzyskać mały promień skrętu 4,50 metra, co przy elektrycznym wspomaganiu kierownicy uczyniło samochód wyjątkowo zwinnym. Jedno przełożenie do przodu i jedno do tyłu maksymalnie jazdę po city tylko upraszczają.

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty