Pięć lat automatycznego nadzoru nad polskimi drogami

CANARD / GITD
5-lecie CANARDCANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od podstaw nowoczesny system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, funkcjonujący na najwyższym europejskim poziomie. fot. CANARD / GITD
5-lecie CANARDCANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od podstaw nowoczesny system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, funkcjonujący na najwyższym europejskim poziomie. fot. CANARD / GITD
CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od podstaw nowoczesny system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, funkcjonujący na najwyższym europejskim poziomie.

Podczas tworzenia CANARD stary sprzęt został wymieniony na nowy. Dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich (projekt „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”) udało się stworzyć sieć 400 fotoradarów, 29 mobilnych urządzeń rejestrujących, 20 zestawów rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości.

5-lecie CANARDCANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od
5-lecie CANARD

CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od podstaw nowoczesny system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, funkcjonujący na najwyższym europejskim poziomie.

fot. CANARD / GITD

Podczas funkcjonowania CANARD wyraźnie spadła liczby tragicznych zdarzeń na drogach. W porównaniu do 2011 r. (tj. do roku, w którym CANARD rozpoczęło działalność) w Polsce odnotowano spadek liczby osób zabitych w wypadkach o 29,9%, liczby wypadków o 17,7%, a liczby rannych o 19,6%.

5-lecie CANARDCANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od
5-lecie CANARD

CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od podstaw nowoczesny system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, funkcjonujący na najwyższym europejskim poziomie.

fot. CANARD / GITD

Do takiej zmiany przyczyniła się nie tylko rozbudowa sieci dróg, ale również funkcjonowanie fotoradarów GITD. Porównanie danych z lat 2008–2012 (okres przed instalacją nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących) z okresem 2013–2015, uwidacznia 48% spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków w obrębie miejsc instalacji fotoradarów. W analogicznym okresie statystyka osób rannych obniżyła się o 40%, a liczba samych wypadków spadła o blisko 34%.

Pierwsze urządzenie rejestrujące nowej generacji rozpoczęło pracę w drugiej połowie 2012 r. w miejscowości Knurowiec na drodze krajowej nr 8. W listopadzie tego samego roku GITD rozpoczęło kontrole prędkości z wykorzystaniem 29 mobilnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pojazdach, które do dnia dzisiejszego służą poprawie bezpieczeństwa m. in. w miejscach wskazanych przez obywateli jako szczególnie niebezpieczne oraz tam, gdzie z przyczyn technicznych instalacja stacjonarnych fotoradarów jest niemożliwa.

5-lecie CANARDCANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od
5-lecie CANARD

CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, świętuje 5-lecie działalności. W tym czasie udało się zbudować od podstaw nowoczesny system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, funkcjonujący na najwyższym europejskim poziomie.

fot. CANARD / GITD

W maju 2014 r. zostały zakończone prace nad docelową wersją systemu teleinformatycznego, co pozwoliło na osiągnięcie wysokiego poziomu automatyzacji działań i procesów związanych z rejestrowaniem wykroczeń oraz egzekwowaniem odpowiedzialności za naruszenia w ruchu drogowym. Pod koniec 2015 r. w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym GITD zostały uruchomione rejestratory przejazdu na czerwonym świetle oraz pierwsze w Polsce urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości.

Personel CANARD skupia się jednak nie tylko na kontroli prędkości. Brał również udział w wielu działaniach i eventach promujących bezpieczny styl jazdy. Nikt nie ma bowiem wątpliwości, że edukacja od najmłodszych lat jest jednym z kluczowych elementów budowy świadomości uczestników ruchu drogowego.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty