Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36344 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Pięciodrzwiowy Chevrolet Cruze

Data publikacji: Autor: Jerzy Dyszy

Fot: Chevrolet Cruze w nowej, pięciodrzwiowej wersji nadwoziowej jest kolejnym przykładem współpracy pomiędzy koncernem General Motors, a koreańskim producentem dawniej znanym jako Daewoo Motors. W Polsce za podstawową wersję z silnikiem 1.6 trzeba zapłacić 47 690 zł.

Współpraca ta ma już wieloletnią historię, a ostatnio powróciła po Fot: Chevrolet spektakularnym finansowym upadku Daewoo w roku 1999. Wtedy GM po prostu kupił resztki po Daewoo Motors i przekazał swojemu nowemu koreańskiemu oddziałowi tradycyjną markę Chevrolet. Odciął się w ten sposób od ewentualnych złych skojarzeń z dalekowschodnią produkcją i stworzył linię aut przeznaczonych na rynki inne niż amerykański.


Cruze zadebiutował na przełomie 2008 i 2009 r. jako następca znanej w Polsce Nubiry. Tak jak ona jest samochodem spomiędzy segmentów – większym od typowych kompaktów, ale nieco mniejszym od pojazdów segmentu D. Oficjalnie jest plasowany w popularnym segmencie C gdzie z założenia zyskuje przewagę – innych kompaktów z tak dużą ilością miejsca na tylnych siedzeniach, nad głowami pasażerów i w bagażniku, po prostu nie ma.


CZYTAJ TAKŻE

Ceny nowego Chevroleta Cruze hatchback w Polsce

Cruze - sedan Chevroleta



Cruze został w naszym kraju przyjęty życzliwie także za dynamiczną i wcale nie pretensjonalną stylizację oraz rozsądny stosunek ceny do wyposażenia. Jednak sprzedaż nie jest znacząca z prostego powodu – ten samochód oferowany był dotąd wyłącznie w nadwoziu typu czterodrzwiowy sedan, a to w segmencie kompaktów, w całej zresztą Europie, margines. Amerykańsko - koreański producent zdecydował się jednak wreszcie stworzyć niezrozumiałą dla siebie „europejską” wersję hatchback, a zatem ma okazję osiągnąć sukces. Dlaczego?


Fot: Chevrolet Po pierwsze - samochód jest dobrze wystylizowany. Po drugie, dzięki piątym drzwiom zyskał konkretne praktyczne walory, czego tłumaczyć nie trzeba. Ale przede wszystkim jego cena (porównując podobne wersje silnikowe) jest niższa niż konkurentów z tego samego segmentu (np. Hyundai i30, Peugeot 308). Przy czym przypominamy – Cruze – także pięciodrzwiowy - ma bardziej przestronną kabinę i to wcale nie kosztem bagażnika. Pod tym względem żaden konkurent mu nie zagrozi.


W ofercie Chevroleta Cruze znajdujemy trzy silniki. Dwa benzynowe DOHC 16V o pojemności 1,6 l/124 KM i 1,8 l/141 KM oraz jeden turbodiesel DOHC 2,0/163 KM. Wszystkie jednostki mają bardzo nowoczesną konstrukcję, jednak te benzynowe obarczone są pewną wadą. Mimo nominalnie dość sporej mocy maksymalnej i zastosowania właściwych rozwiązań technicznych (kolektory dolotowe o zmiennej długości i zmienne fazy rozrządu), rozsądny moment obrotowy pojawia się w nich dopiero przy dość wysokich obrotach – w przypadku 1,6 powyżej 4000 obr/min, w 1,8 w granicach 3000 obr/min. Wobec zastosowania zaledwie pięciobiegowych manualnych skrzyń biegów, żwawe przyspieszanie wymaga ostrego „kręcenia” silnika, a jazda pod górę jest po prostu trudna, także z przyczyny sporej masy auta – od 1300 kg wzwyż. Same silniki prawdopodobnie nie są wyjątkowo głośne, ale z podanych wyżej przyczyn słychać je w kabinie znacznie wyraźniej niż byśmy chcieli. Zatem jeżeli nabywca Cruze chce się zdecydować na silnik benzynowy, odradzamy wersję 1,6. Z silnikiem 1,8 jest wyraźnie lepiej, choć też nie idealnie.


Zupełnie inaczej sprawa ma się z jednostką wysokoprężną 2.0/163 KM. Fot: Chevrolet Skojarzona z sześciobiegową skrzynią manualną daje odczucia sporych osiągów i pozwala na spokojną, płynną jazdę. Maksymalna moc przy zaledwie 3800 obr/min i moment sięgający solidnych 360 Nm od zaledwie 1750 obr/min robią swoje. Jeżeli Cruzem jeździ się przede wszystkim poza miasto, ten nowoczesny turbodiesel jest oczywistym wyborem. Ponadto samochód w tej wersji ma większe hamulce, lepiej skonfigurowany hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – po prostu jest lepszy i dopłata 8 000 zł jest uzasadniona. Wszystkie wersje silnikowe można też skojarzyć z nową, automatyczną skrzynią biegów, ale w przypadku modeli benzynowych – nie radzimy. Automat plus braki momentu obrotowego to złe rozwiązanie.


Jak się jeździ Cruzem? Podwozie jest zbudowane tradycyjnie i prosto (z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu wahacze wleczone połączone belką skrętną), ale samochód zachowuje się poprawnie i stabilnie. W wersjach benzynowych układ kierowniczy robi wrażenie nadmiernie czułego, jednak wymaga to tylko pewnego przyzwyczajenia. Zawieszenie zestrojono wręcz dość twardo, całkiem dobrze na warunki europejskie. Nie przesadnie niskoprofilowe opony pozwalają na w miarę komfortową jazdę, choć z tyłu auta, gdy jedzie się bez obciążenia, słychać odgłosy „odbijania” na nierównej Fot: Chevrolet nawierzchni.


Projekt kabiny i tablicy przyrządów jest dość klarowny i robi dobre wrażenie wzrokowe, ale oczywiście materiały w dotyku nie są takie, jak w znacznie droższych samochodach segmentu premium. Ergonomia jest jak najbardziej europejska, obsługa wszystkich przyrządów nie sprawia problemów. Wyposażenie można sobie skonfigurować na wiele sposobów, Chevrolet oferuje cztery wersje wyposażeniowe plus dodatkową listę opcji. Już wersję podstawową można uznać za wystarczającą, o ile dokupi się klimatyzację. Natomiast za pewnego rodzaju zaletę można uznać brak supernowoczesnych elektronicznych bajerów typu „asystenta pasa ruchu” czy „radaru zbliżeniowego” i temu podobnych, bo marka Chevrolet ma oferować rozsądne samochody za równie rozsądną cenę.

Wybrane dane techniczne Chevroleta Cruze i konkurentów

Marka / model Chevrolet Cruze hatchback 1,8 LT+ Hyundai i30 1.6 CVVT comfort Peugeot 308 1,6 VTI 120 KM Active
Cena (zł) 56 190 63 400 67 900
Silnik benzynowy, wolnossący benzynowy, wolnossący benzynowy, wolnossący
Pojemność (l) 1.8 1.6 1.6
Moc maks. (KM/obr/min) 141/6200 126/6300 120/6000
Moment obr. (Nm/obr/min) 176/3800 167/4200 160/4250
Czas przysp. 0 - 100 km/h (s) 10,1 11,0 10,8
Prędkość maks. (km/h) 200 192 195
Śr. zużycie paliwa (l/100km) 6,6 6,2 6,4
Średnia emisja CO2 (g/km) 155 152 147
Skrzynia biegów / napęd Manualna 5b / przedni Manualna 5b / przedni Manualna 5b / przedni
Pojemność bagażnika 413 - 833 415 - 1395 350 - 1200


więcej zdjęć Chevroleta Cruze w naszej galerii

Fot: Chevrolet

Fot: Chevrolet

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mecenas

    Dobre zestawienie aut do porównania, widać jak przesadną cenę ma obecnie i30, chociaż Kia też poszalała z cenami |Cee'da który pomału przestaje się sprzedawać. Korea zroboła wyraźni postęp ze swoimi autami ale poziomu europejskiej czołówki (Golf, Astra) jeszcze nie osiągnęła (poza cenami ;-)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Chevrolet Cruze zdjęcia

Chevrolet Cruze dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Chevrolet Cruze Cena

Części dla marki Chevrolet

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

612 zł