Pierwsza jazda: Audi A4 2.0 TFSI po modernizacji. Zdjęcia

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi A4 2.0 TFSI po modernizacji. Zdjęcia
Pierwsza jazda: Audi A4 2.0 TFSI po modernizacji. Zdjęcia
Najnowsze wcielenie Audi A4 podąża śladem A6 pod względem stylistyki i technologii. Samochód jest już w Polsce w czterech wersjach: limuzyna, Avant, Allroad i S4.
Pierwsza jazda: Audi A4 2.0 TFSI po modernizacji. Zdjęcia
Pierwsza jazda: Audi A4 2.0 TFSI po modernizacji. Zdjęcia

Audi A4 czwartej generacji - oznaczone jako B8 - poddano modernizacji technologicznej, niewielkiemu retuszowi nadwozia oraz odświeżono wnętrze.

Do sprzedażyty wchodzą jednocześnie cztery wersje tego samochodu: czterodrzwiowa limuzyna, Avant, czyli kombi, uterenowiony Allroad Quattro (występuje tylko w nadwoziu kombi) oraz sportowe S4.

 

Zobacz też: Audi A4 2.0 TFSI - zdjęcia z pierwszej jazdy

Podkreślone detale

Zmiany stylistyczne polegają głównie na zaakcentowaniu wielu detali, dzięki czemu Audi A4 zbliżyło się wyglądem do modelu A6.

Maska silnika jest bardziej wysklepiona, górne narożniki osłony chłodnicy Singleframe zostały ścięte, poprzeczne żebra i pierścienie Audi sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Wzrok przyciągają ostro zarysowane wloty powietrza, ich zmodyfikowane kratownice oraz płaskie reflektory przeciwmgielne w nowych zderzakach.

 

Audi A4 allroad quattro różni się od pozostałych wariantów osłoną chłodnicy z poziomymi, chromowanymi listwami oraz okrągłymi reflektorami przeciwmgielnymi.

Reflektory również wyglądają teraz inaczej. Ich dolna krawędź ma kształt lekkiej fali, we wnętrzu zastosowano nowy podział. W opcji dostępne są reflektory ksenonowe plus, w których diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, optycznie homogeniczny pas a obszar soczewki świateł ksenonowych jest otwarty.

Tylne światła odświeżonego Audi A4 naśladują swoją formą światła przednie. W przypadku reflektorów ksenonowych plus także z tyłu zastosowano homogeniczne pasy diodowe. Tylny zderzak z wkładem dyfuzora otrzymał nowy kształt, a układ wydechowy zakończony jest zawsze dwoma końcówkami.

Modyfikacje spowodowały tylko niewielkie zmiany wymiarów. Aud A4 limuzyna i Avant mają długość 4,70 m, Audi A4 Allroad Quattro i S4 – 4,72 m. Rozstaw osi wynosi we wszystkich modelach 2,81 m, szerokość 1,83 lub 1,84 m.
Wysokość w zależności od wersji nadwozia to 1,41 m lub 1,50 m.

Jakość przede wszystkim

W ramach modernizacji Audi A4 po raz kolejny udoskonalono wnętrze. Nowa, jednoczęściowa osłona wskaźników pokryta jest wysokiej jakości lakierem w szarym kolorze. Zaś osłona konsoli środkowej pokryta jest czarnym lakierem o wysokim połysku.

Montowany seryjnie zestaw audiobejmuje radio, napęd CD, wzmacniacz o mocy 80 W i osiem głośników. Obsługa systemu opiera się na systemie MMI, a informacje wyświetlane są na 6,5-calowym wyświetlaczu monochromatycznym.

Topowym rozwiązaniem dostępnym w opcji jest kombajn muzyczno-informatyczny, czyli system MMI Navigation Plus, który wcześniej trafił do Audi A6.

Audi A4 standardowo wyposażone jest w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny chroniące głowy, które pokrywają powierzchnię szyb od słupka A do C. Ponadto seryjnie montowany jest system kontroli trakcji ESP, ABS oraz system rozdziału siły hamowania na koła EBV.

Nowością w Audi A4 są pakiety wyposażenia dodatkowego, którego długa lista jest w dużej mierze przejęty z modelu A6. Opcjonalnie dostępny jest układ pomagający kierowcy utrzymać obrany pas ruchu - Audi lane assist czy układ ułatwiający mu jego zmianę – Audi side assist.

Pojemność bagażnika w limuzynie wynosi 480 litrów, w wersji Avant i Allroad Quattro – 490 litrów.

Modernizacja silników

Paleta silników Audi A4 jest ta sama, jak w modelu produkowanym do tej pory. Zostały one jednak zmodernizowane pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa.

Podstawowym silnikiem benzynowym jest jednostka 1.8 TFSI o mocy 170 KM. Przyspiesza on limuzynę do 100 km/h w 8,1 sekundy, maksymalna prędkość wynosi 230 km/h. Jednostka zadawala się średnim zużyciem 6,5 litrów paliwa na 100 km.

Kolejny silnikiem benzynowym jest 2.0 TFSI (montowany też, jako jedyny silnik benzynowy w A4 Allroad Quattro) osiąga moc 211 KM. Przyspiesza limuzynę Audi A4 do 100 km/h, z manualną przekładnią 6-biegową i napędem quattro, w 6,5 sekundy (prędkość maksymalna 246 km/h). Jego średnie zużycie paliwa wynosi 6,8 litra na 100 km.

Trochę później pojawi się najmocniejszy silnik benzynowy – V6 3.0 TFSI, w którym za doładowanie odpowiada nie tylko turbosprężarka, ale i kompresor. Jednostka osiąga moc 272 KM i przyspiesza limuzynę Audi A4 do 100 km/h w 5,9 sekundy (prędk. maks. 250 km/h ograniczona elektronicznie). Średnie zużycie paliwa wynosi 8,1 litra na 100 km 

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A5 po liftingu - szykownie i sportowo
 
Mocniejsza wersja tego silnika dysponuje mocą 333 KM i napędza Audi S4.

Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, to podstawowy silnik 2.0 TDI występuje w aż pięciu zakresach mocy: 120, 136, 143, 163 i 177 KM. W wersjach 143 i 177 KM w opcji napęd może występować w odmianie quattro.

Topowym dieslem jest jednostka 3.0 TDI V6 dostępna w dwóch wersjach – 204 i 245 KM.

Napęd na przednie bądź wszystkie cztery koła przenoszony może być za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej, 7-stopniowej skrzyni automatycznej S tronic albo bezstopniowej Multitronic.

Narowisty, acz posłuszny

Do jazdy próbnej, którą kilka dni temu zorganizowano w Poznaniu, wybraliśmy limuzynę Audi A4 z silnikiem 2.0 TFSI 211 KM w wersji quattro i siedmiostopniową, automatyczną przekładnią S tronic. Odnowione A4 sprawia wrażenie samochodu wyższej klasy niż poprzednik.

Silnik pracuje miękko i bardzo cicho, a stado 211 koni zapewnia poczucie swobody i możliwość szybkiego wyprzedzania np. kolumny tirów. Ale żeby najbardziej optymalnie korzystać z tej dynamiki warto przestawić dźwignię zmiany biegów w pozycję S, czyli na tryb sport. Powoduje to nieznaczne podwyższenie obrotów silnika i skrócenie długości poszczególnych przełożeń.

W sukurs dynamicznemu napędowi idzie zawieszenie. Zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać "swojej" drogi, ale pasażerowie mają zapewniony komfort resorowania. Do tego w układzie kierowniczym dobrze wyważono proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Kierowca panuje nad autem, a przy tym ma frajdę z jazdy, bo w wersji quatrro Audi A4 wręcz się domaga ostrego wchodzenia w zakręty.

Ale w mieście trzeba uważać, np. na wysokie krawężniki. Przedni zderzak auta jest bardzo nisko i łatwo go uszkodzić. Zauważyliśmy również drobny szczegół, który jednak w codziennej eksploatacji może mieć znaczenie – włącznik świateł awaryjnych jest umieszczony daleko po prawej stronie kokpitu, już niemal w strefie pasażera siedzącego obok.

Niestety, komfort i nowoczesność kosztują. Cennik zmodernizowanego Audi A4 rozpoczyna się od kwoty 126 900 zł (limuzyna 1.8 TFSI 170 KM). Model Allroad Quattro kosztuje od 163 900 zł (2.0 TFSI 211 KM).

Plusy

Przestronne nadwozie
Dopracowane zawieszenie
Cichy i dynamiczny silnik

Minusy

Trudno dobrać wygodną pozycję za kierownicą
Łatwo uszkodzić przedni zderzak
Przycisk świateł awaryjnych za daleko od kierowcy

Audi A4 2.0 TFSI quattro – dane techniczne

Nadwozie: czterodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, turbodoładowany, R4, 16V, pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 211 KM przy 4300 obr/min; 350 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna,7-stopniowa; napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,5 s
Prędkość maksymalna: 245 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,8/5,8/7,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4701/1427/1826/2808 mm
Masa i poj. bagażnika: 1645 kg, 480
Cena testowego: ok. 230000 zł

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty