Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Pierwsza jazda: Audi RSQ3 - terenówka, która nie boi się zakrętów (ZDJĘCIA)

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Pierwsza jazda: Audi RSQ3 – nie boi się zakrętów Audi sukcesywnie rozbudowuje serię modeli RS. Teraz na polskim rynku pojawiło się Audi RSQ3. Auto zachwyca dynamiką, ale przede wszystkim zwinnością.

RSQ3 to pierwszy model typu RS w uterenowionej serii Q marki Audi. Auto łączy funkcjonalność i walory terenowe z dynamicznymi osiągami. W stosunku do modelu bazowego wersja RS zyskała sportowym charakter.

Agresywna stylistyka

To zasługa wyrazistych akcentów stylistycznych. Z przodu najbardziej charakterystyczny jest zderzak i sześciokątna osłona chłodnicy singleframe z pojedynczym obramowaniem matowym aluminium. Duże wloty powietrza mają czarne kratownice, których oczka przypominają plaster pszczelego miodu.

Środkowy, dolny wlot powietrza zdobi czarny napis quattro. Reflektory ksenonowe otoczono jednolitymi klamrami świateł do jazdy dziennej.

Tył samochodu zdominowany jest przez ciemnoczerwone światła, dużą końcówkę rury wydechowej i kanciasty zderzak, w którym umieszczono dyfuzor z sześcioma podłużnymi żebrami. Zarówno z przodu, na osłonie singleframe, jaki i z tyłu pojazdu, widnieje logo RS.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Audi RSQ3

Szykownie w kabinie

Sportowe akcenty znajdziemy też we wnętrzu Audi RSQ3. Sportowe fotele z wytłoczonymi emblematami RSQ3 obszyto czarną tkaniną Alcantara i skórą. Wskaźniki na tablicy rozdzielczej mają szare tarcze z białymi cyframi i czerwonymi wskazówkami, a wielofunkcyjna kierownica jest ścięta u dołu co nadaje jej sportowego wyglądu.

Pedały i podpórka na lewą stopę maja aluminiowe nakładki. Elegancki charakter kabinie nadają też dekoracyjne listwy w kolorze czarnego lakieru fortepianowego oraz czarna podsufitka.

Zobacz także Pierwsza jazda: Audi RS 7 Sportback - sport, ale i funkcjonalność (ZDJĘCIA) 

A jeśli chodzi o przestrzeń, to tej we wnętrzu Audi RSQ3 jest wystarczająca ilość. Natomiast bagażnik mógłby być większy. Pojemność 356 litrów to wartość auta kompaktowego. Po złożeniu dzielonego oparcia tylnego siedzenia, powierzchnię bagażową można powiększyć do 1261 litrów.

Silnik w różnym brzmieniu

Pod maską Audi RSQ3 zainstalowano pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 2480 ccm. Osiąga on moc 310 KM, a maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny jest już od 1500 obr./min.

Dlatego nie dziwi, że osiągi auta budzą szacunek. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) wynosi 250 km/h.

Silnik wyposażono w szereg systemów wspomagających. M.in. za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który pracuje w trzech trybach, steruje się działaniem pedału gazu i układu kierowniczego. Poza tym modyfikacji, w zależności od trybu, podlega też dźwięk silnika.

Napęd quattro i S-tronic

Oczywiście auto jest wyposażone w napęd na wszystkie koła quattro. Za przeniesienie napędu odpowiada siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S-tronic. Kierowca może określać charakterystykę i sposób pracy wyposażonej w dwa sprzęgła przekładni, wybierając pomiędzy trybem D (zwykły) i S (sport) lub samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów.

Zobacz także Testujemy: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 KM - górna półka (ZDJĘCIA) 

Sercem stałego napędu quattro jest poruszane hydraulicznie i sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe. Podczas zwykłej jazdy sprzęgło kieruje siły napędowe przede wszystkim na koła osi przedniej, ale tył też jest napędzany, choć wędruje tam niewiele momentu obrotowego. W razie potrzeby, gdy jedno z przednich kół zacznie się ślizgać, może je w kilka milisekund przekierować, częściowo lub w całości, na koła osi tylnej.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej Audi RSQ3 jeździliśmy po górskich drogach w Alpach. To znakomity test dla tego samochodu, bo nie ma się co oszukiwać – ten samochód nie jest stworzony do terenowych popisów, ale za to może swoje walory pokazać na krętych szlakach.

Dla Audi RSQ3 ciasne zakręty i karkołomne serpentyny nie stanowią żadnego problemu. Auto pokonuje je gracją nie zbaczając ani na moment z wytyczonego toru jazdy. Takie zachowanie jest wynikiem nie tylko zastosowania napędu quattro, ale także wyrafinowanej konstrukcji zawieszenia tylnego – na każdym kole zamontowano po cztery wahacze. Ponadto w stosunku do zwykłego Q3 nadwozie jest osadzone o 25 mm niżej.

Zobacz także Pierwsza jazda: Audi A3 Limousine – teraz czas na sedana 

Również przejazd po kamienistej nawierzchni nie zrobił na tym samochodzie większego wrażenia. Niestraszne mu są też dziury w jezdni, ani mokra nawierzchnia.

Audo RSQ3 jest samochodem, w którym trudno znaleźć słabe strony. Jego atutem jest nie tylko zaawansowana technika, ale także atrakcyjna stylistyka, perfekcyjne wykonanie oraz bogate wyposażenie. Znajdziemy tu wszystkie elementy, które podnoszą poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy, czyli m.in.:. sześć airbagów, układy ABS/ESP, automatyczną dwustrefową klimatyzację, system nagłaśniający Audi sound system czy system Start/Stop.

Ale to wszystko kosztuje. Cena Audi RSQ3 rozpoczyna się od kwoty 233 500 zł.

Plusy
Mocny silnik
Napęd quattro
Bogate wyposażenie

Minusy
Wysoka cena
Niezbyt duży bagażnik

Audi RSQ3 – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy z turbodoładowaniem, 5 cyl., 20V, pojemność 2480 ccm
Moc i moment obrotowy: 310 KM przy 5200 obr/min; 420 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,5 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 12,2/6,9/8,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4410/1580/1841/2603 mm
Masa: 1730
Pojemność bagażnika: 356 l

Wojciech Frelichowski 

Pierwsza jazda: Audi RSQ3 – nie boi się zakrętów

Pierwsza jazda: Audi RSQ3 – nie boi się zakrętów

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości