Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Pierwsza jazda: Chevrolet Cruze hatchback - nowy kompakt

Data publikacji: Autor: Paweł Puzio

Pierwsza jazda: Chevrolet Cruze hatchback - nowy kompakt Pięciodrzwiowy Cruze wygląda równie dobrze jak europejska konkurencja. Jest też tańszy. Sprawdziliśmy, jak jeździ.

Od chwili wprowadzenia, czyli od 2009 roku, Chevrolet Cruze sedan jest chyba najładniejszym modelem w gamie Chevroleta. Teraz ma konkurenta. Właśnie zadebiutowała wersja hatchback. Pięciodrzwiowy Cruze ma być przepustką dla amerykańskiej firmy do najbardziej lukratywnego na rynku segmentu kompaktów.

 

Zobacz: Chevrolet Cruze hatchback - zdjęcia z testu

 

Nadwozie - ładny tył

Podobnie jak sedan, Chevrolet Cruze hatchback posiada nowocześnie wyglądający przód, co jest zasługą poziomo przedzielonego grilla i reflektorów w obudowach o ostrych kształtach. Z tyłu przymocowany do dachu spojler i subtelne przetłoczenie na słupku, biegnące aż do miejsca poniżej dolnej krawędzi tylnej szyby, potęguje wizualne wrażenie prędkości.

Zespolone tylne lampy nadają hatchbackowi wygląd samochodu z wyższego segmentu. Stylistom Chevroleta udało się na bazie sedana zaprojektować nadwozie pięciodrzwiowe. Cruze hatchback wygląda po prostu dobrze.

 

Bagażnik - niemały i łatwo dostępny

Wiadomo, że główną zaletą hatchbacków jest ich funkcjonalność, wyrażająca się m.in. w łatwym dostępie do bagażnika. W przypadku pięciodrzwiowego Chevroleta Cruze bagażnik ma pojemność 413 litrów. Składając tylne siedzenia w stosunku 60/40 można ją zwiększyć do 883 litrów. Próg załadunku jest niski, a przestrzeń bagażowa to prawie sześcian.

Duży rozstaw osi, sporo miejsca z tyłu

Obie wersje Chevroleta Cruze mają ten sam rozstaw osi – 2685 mm. To dużo, dlatego pasażerowie nie mogą narzekać na brak miejsca. Jednak sedan ma 4597 mm długości, hatchback – 4519 mm. Te parę centymetrów wydawałoby się, że przemawia na korzyść sedana. Tymczasem nieco inaczej poprowadzona linia dachu w tylnej części nadwozia sprawia, że hatchback wygrywa.

 

W sedanie wyżsi pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mogą mieć problem z miejscem nad głową. W hatchbacku tej kwestii nie ma. Pasażerowie nawet o sporym wzroście, blisko 190 cm, bez problemu mogą podróżować z tyłu bez obawy o bliskie spotkanie z podsufitką. Nie można także narzekać na brak miejsca na nogi.

Benzynowe silniki słabo ciągną od dołu

Chevroleta Cruze hatchback można kupić z jednym z trzech silników. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe i jedna wysokoprężna. Ponadto, z początkiem 2012 r. dostępny będzie również wysokoprężny silnik o pojemności 1,7 litra. Wszystkie silniki to czterocylindrowe jednostki z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, 16 zaworami i wielopunktowym wtryskiem paliwa lub, w przypadku jednostek wysokoprężnych, technologią common-rail.

Sprawdziliśmy na drodze dwa silniki benzynowe (najbardziej popularne w sedanie) o pojemności 1,6 i 1,8 litra wyposażone w układ zmiennych faz rozrządu i nowe kolektory dolotowe.

Mniejszy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra rozwija moc 124 KM przy 6200 obr./min w połączeniu z manualną przekładnią. Silnik o pojemności 1,8 litra generuje 141 KM przy 6200 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 176 Nm przy 3800 obr./min.

Cruze z każdym z tych silników słabo przyspiesza w dolnym zakresie obrotów. Mniejsza jednostka 1.6 litra budzi się po przekroczeniu 4000 obrotów na minutę, zaś 1,8 litra jest żwawsza już po 3000 obrotów na minutę. Bardziej energiczna jazda wymaga wyższego kręcenia.

Producent deklaruje, że obydwa silniki zużywają średnio 6,6 litra paliwa/100 km w cyklu mieszanym. Podczas kilkudziesięciokilometrowego testu po niemieckich drogach wokół Frankfurtu nad Menem (autostrady i szlaki lokalne) średnie zużycie, wskazywane przez komputer pokładowy, wyniosło 10,1 litra.

 

Na autostradach auto poruszało się z prędkością do 180 km/h, zaś kręte górskie drogi lokalne dość często wymagały zejścia do biegu drugiego. Stąd być może tak wysoka średnia wykazana przez komputer. Trzeba także zaznaczyć, że testowe samochody miały tylko po 100 kilometrów przebiegu, a zatem silniki nie były jeszcze ułożone.

Dla zwolenników szybszej jazdy na oleju napędowym Chevrolet przygotował wysokoprężną jednostkę o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem. Jest to jeden z najmocniejszych silników Diesla w segmencie samochodów kompaktowych.
Wystarczy kilka suchych danych:163 KM mocy przy 3800 obr./min, maksymalna prędkość 205 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 8,5 sekundy.

Wszystkie te silniki mogą współpracować z manualną lub sześciostopniową, automatyczną przekładnią.

Prowadzenie - dość pewne

Dzięki dużemy rozstawowi osi, przypomnijmy 2685 mm, Chevrolet Cruze prowadzi się pewnie. Stabilnie zachowuje się podczas szybkiej jazdy na wprost i nie ucieka na boki w łukach.

Oparte na kolumnach MacPhersona przednie zawieszenie wyposażone jest w system kompensujący boczne obciążenia ze specjalnie ukształtowanymi sprężynami. Hydrauliczne amortyzatory skutecznie pochłaniają wstrząsy, zapewniając wysoki poziom izolacji układu jezdnego. Budowa tylnego zawieszenia (z belką skrętną) przyczyniła się do obniżenia środka ciężkości i wagi. Niestety na wybojach zawieszenie pracuje głośno, przypominając o swoim istnieniu głuchym dudnieniem.

Układ kierowniczy wspomagany jest hydraulicznie lub elektrycznie.

Cena - konkurenci są drożsi

Walorem, który może przekonać rodaków do spojrzenia w kierunku Chevroleta Cruze hatchback jest cena. Wersja bazowa z silnikiem 1.6 kosztuje 47 690 złotych. Doposażona w klimatyzację 53 490 zł. Najtańsza wersja 1.8, bez klimatyzacji, to wydatek 53 190 zł, już w nią doposażona – 56 190 zł. Najtańszą wersję ze 163-konnym dieslem wycenio no na 64 490 zł, zaś najdroższą na 73 990 zlotych.
 
Chevrolet Cruze hatchback należy do liderów klasy kompakt pod kątem oferowanej wielkości nadwozia i przestrzeni wnętrza. Zahacza nawet o segment D. Kolejny plus to cena. Na tle konkurencji wypada nieźle, bo jest tańszy przeciętnie o kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Broni się również silnikowo. Jednostki benzynowe co prawda lubią wysokie obroty, a to kosztuje, ale za to diesel - przynajmniej na papierze - oferuje osiągi prawie jak GT. I to za rozsądną cenę.

Plusy

Zgrabne nadwozie
Niska cena
Dużo miejsca na tylnej kanapie
Pakowny bagażnik

Minusy

Twarde plastiki w środku
Dudniące zawieszenie
Duże zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe (silniki benzynowe)

Chevrolet Cruze hatchback – dane techniczne

Nadwozie: hatchback, pięciomiejscowe
Zespół napędowy: silniki R4, benzynowe wolnossące, turbodiesel
Moc i moment obrotowy: 1,6: 124 KM przy 6200 obr./min; 154 Nm przy 4200; 1,8: 141 KM przy 6200 obr./min; 176 Nm przy 3800; 2,0 Diesel: 136 KM przy 3800 obr./min; 360 Nm od 1750 do 2750 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna 5- lub 6-biegowe i automatyczna 5-biegowa
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: wersja 1.6:12,0 s; wersja 1.8:10,1 s i wersja 2.0 Diesel: 8,5.
Prędkość maksymalna: wersja 1.6: 190 km/h; wersja 1.8: 200 km/h; wersja 2.0 Diesel: 205 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): wersja 1.6: 8,9/5,2/6,6 l/100 km; wersja 1.8: 7,4/5,7/10,3 l/100 km; wersja 2.0 Diesel: 7,7/4,4/5,6 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 450,1/147,7/179,7/268,5 cm

 

Tekst i zdjęcia: Paweł Puzio

Pierwsza jazda: Chevrolet Cruze hatchback - nowy kompakt
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Pierwsza jazda: Chevrolet Cruze hatchback - nowy kompakt

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości