Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza jazda: Fiat 500L - bulwarowy minivan. Zobacz zdjęcia

Paweł Puzio
Fiatem 500L to nadmuchana "pięćsetka": nowy rodzinny samochód koncernu z Turynu. W Polsce zadebiutuje w październiku.
Fiat 500L
Fiat 500L

Co ma wspólnego 500L z dobrze znaną "pięćsetką", produkowaną w Polsce? Łączy te modele nazwa i silniki. I na tym koniec, bo Fiat 500L powstał na płycie Punto.

Sergio Marchione, szef Fiata, ma opinię cudotwórcy. Już nieraz wyciągał włoską markę z ekonomicznych opresji. Ostatnim razem pomogły mu w tym Fiaty z Polski – 500 i Panda. Teraz Fiat ma znowu kłopoty.

Druga fala kryzysu uderzyła w średniaków, czyli potencjalnych nabywców pojazdów Fiata. Czy i tym razem charyzmatyczny prezes zdoła wyprowadzić włoską markę z ciemnej strony rynku. Czy Fiat 500L z Serbii, produkowany w Kragujevac, będzie kołem ratunkowym? To trudne pytania, ale wiadomo jedno – 500L ma swój styl.

Włosi są sentymentalni i pięć lat po premierze Fiata 500 ponownie wybrali Turyn, aby tam pokazać 500L (zresztą, z pomysłem, bo premiera miała miejsce w starym zakładzie naprawy lokomotyw).

Bracia

Fiaty 500 i 500 L są jak bracia, ale nie bliźniacy. Starszy jest mniejszy, młodszy znacznie urósł (jak Arnold Schwarzenegger i Danny De Vito w filmie „Bliźniacy"). 500L nieco przypomina „naszą" 500 i Mini Countrymana. Duże elipsowate reflektory przednie, podobnie zadziorny „nos", dużo szkła, ale styl już nie ten. 500L nie ma tego sportowego ducha w stylu Ital Design. Brak magii, jak w przypadku "pięćsetki". Być może to kwestia klasyfikacji auta. Fiat lokuje 500L pomiędzy minivanami a typowym kompaktami. A zatem jest alternatywą dla tradycyjnych przedstawicieli segmentu B i C.

Fiat 500L ma 4,14 m długości, zaledwie o 7 cm więcej niż Punto. Kabina pasażerska jest ogromna. Można rzec, że „koszykarska", bo w środku może bez problemu zmieścić się pięciu dwumetrowców. Jest to zasługa wyższego nadwozia i innej pozycji pasażerów na fotelach. Kinowy układ foteli – to kolejny ukłon Fiata w kierunku rodzinnego charakteru tego modelu.

Pojemność bagażnika wynosi 400 litrów, co oznacza możliwość przewozu nawet pięciu podręcznych walizek na kółkach. Tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie i składa w proporcji 60/40, a dzięki funkcji „Fold&Tumble" można ją całkowicie odchylić do przodu, uzyskując płaską podłogę ładunkową. Wspomniany system jest poręczny, bo fotele tylne składają się za jednym pociągnięciem dźwigni. Jest to zasługa mocnej sprężyny. Nie ma nic za darmo, bo czynność odwrotna wymaga siły – sprężyna stawia mocny opór.

Rodzinny w każdym calu

Rodzinny charakter przejawia się także w wielu możliwych konfiguracjach wnętrza. I tak na przykład, aby przewieźć ładunek długości 2,4 m wystarczy złożyć oparcia tylnej kanapy i fotela przedniego pasażera. Złożone płasko do przodu oparcie tego fotela służyć może jako „stolik" dla notatek czy laptopa. System Cargo Magic Space w bagażniku pozwala oddzielnie zapakować segregując przedmioty delikatniejsze i cięższe, czyste i zabrudzone albo mokre i suche.

Tyle o funkcjonalności. Wnętrze Fiata 500L poza obszernością i kinowym układem siedzeń urzeka wzornictwem tapicerek. Są trochę jak pokój nastolatki. Nowoczesne, ciekawe i dobrze dobrane tkaniny mogą się podobać.

Deska jest prosta i przejrzysta, obsługa intuicyjna. Bez wyrazu, ale także bez zastrzeżeń. Wykończenie i funkcjonalność są przemyślane, solidne, choć nieco zbyt plastikowe. Jednak jak na tę klasę pojazdu, także bez zastrzeżeń.

zobacz także Nowy Fiat Freemont  

Fiat 500L jest naszpikowany nowoczesnymi technologiami, przykładem jest system multimedialny UConnect z ekranem dotykowym o przekątnej 5 cali (127 mm), pozwalający sterować radioodbiornikiem, telefonem komórkowym, odtwarzaczem multimedialnym, i-Podem lub smartfonem całkowicie bezprzewodowo, a w najbliższej przyszłości dostępny będzie także zintegrowany system nawigacji.

Pięciocalowy ekran dotykowy to także kanał dostępu do firmowego programu eco:Drive LIVE. Jest to najnowsza wersja aplikacji, stworzonej przez Fiata w roku 2009. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent.

A już szczytem włoskiego Dolce Vita, jest ekspres do kawy, specjalnie zaprojektowany przez Saeco. Tak, to nie pomyłka. Kompaktowe urządzenie działa na kapsuły i jest instalowane w specjalnym porcie pomiędzy przednimi fotelami. A potem już tylko espresso dopio i w drogę.

Jazda po kawie

Gama silnikowa nie jest zbyt szeroka. W momencie premiery rynkowej Fiat 500L oferowany będzie z trzema jednostkami napędowymi. Są to dwa silniki benzynowe (105-konny TwinAir o pojemności 0,9 litra oraz 95-konny 1,4-litrowy) i jeden turbodiesel (85-konny MultiJet II o pojemności 1,3 litra).

Każdy z tych silników zmienia oblicze 500L. TwinAir ze swoimi 105 KM mocy i charakterystycznym „gulgotem" skłania się ku sportowi. Wręcz żąda głębszego wciskania gazu, bo inaczej nie jedzie. Oczywiście chodzi o turbinę, która aż prosi się o obroty. O dziwo, mały silnik sprawnie napędza to dość spore auto. Na autostradzie bez trudu utrzymuje prędkość w granicach 150-170 km/h, co niestety jest okupione zużyciem paliwa na poziomie 12-13 litrów. Ciekawa propozycja dla kierowców lubiących nowinki.

95-konny benzynowiec o pojemności 1.4 litra jest nieco ospały. Poprawnie, cicho, ale bez emocji. Dobra oferta dla spokojnego kierowcy.

Natomiast 1.3 MultiJet to, jak zawsze, solidny towarzysz podróży. Może dynamika nie jest powalająca, ale nie ma mowy o blamażu pod światłami. Na autostradzie prędkości podróżne rzędu 130-150 km/h nie są dla niego żadnym wyzwaniem. Jest oczywiście trochę głośny, ale w granicach rozsądku. Ma za to spory moment (200 Nm) i umiarkowany apetyt na paliwo (podczas jazdy testowej średnio nieco ponad 4 litry). W kwestii silników 1.3 Multijet to chyba optymalna propozycja w odniesieniu do 500L.

Warto dodać, że wkrótce Fiat 500L będzie napędzany CNG. W 2013 planowany jest debiut silnika TwinAir Turbo Natural Power, pracującego na sprzężonym gazie ziemnym, którego zaletą są niskie koszty paliwa i walory ekologiczne.

Zawieszenie i układ kierowniczy (wspomagany elektryczne z funkcją city) sprawują się bez zarzutu. Manewrowanie w mieście to prawdziwa przyjemność. Dzięki wyższej pozycji za kierownicą, kierowca ma doskonałą widoczność w każdym kierunku.

Auto prowadzi się stabilnie. Podczas szybszej jazdy nie myszkuje, bez zarzutu utrzymuje kierunek na wprost. W zakrętach nieco wychyla się na boki, za sprawą dość znacznej wysokości. Nie wyczuwa się tendencji do nad- lub podsterowności. Ma charakterystykę neutralną.

Podsumowanie

Fiatowi wyszło zgrabne auto miejskie o rodzinnym charakterze. Fiat 500L to drugi pojazd z tej serii. Fiat zapowiada kolejne, w tym 4-napędowego SUV-a, który na drogi ma wyjechać w przyszłym roku. Czy 500L będzie „lekiem na całe zło", to zależy od ceny. We Włoszech podstawowa wersja tego modelu kosztuje 15,5 tysiąca euro. Zamówienia na Fiata 500L będą przyjmowane w Polsce od października.

Plusy

Nietuzinkowa sylwetka
Wysoka funkcjonalność i duża przestronność wnętrza
Staranne wykończenie wnętrza
Dobre walory jezdne

Minusy

Wąska gama silnikowa
Prawdopodobnie wysoka cena zakupu

Fiat 500L – dane techniczne

Nadwozie: 5-drzwiowe, pięciomiejscowe
Silniki benzynowe: R2, 4V, pojemność 875 ccm, 105 KM przy 5500 obr./min, 145 Nm 2000 obr./min; R4, 16V, pojemność 1368, 95 KM przy 6000 obr./min, 127 Nm 4500 obr./min,
Silniki Diesla: R4, 16V, pojemność 1248 ccm, 85 KM przy 3500 obr./min, 200 Nm 1500 obr./min,
Skrzynia biegów i napęd: 6-stopniowa; napęd na oś przednią,
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: od 12,3 s do 14,9 s (w zależności od wersji silnikowej),
Prędkość maksymalna: od 165 do 180 km/h (w zależności od wersji silnikowej),
Zużycie paliwa (cykl mieszany): 4,2 – 6,2 l/100km (w zależności od wersji silnikowej),
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4142/1665/1784/2612 mm,
Masa i poj. bagażnika: od 1245 do 1315 kg, 400/1310 l,
Cena: nieznana. 

Paweł Puzio

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty