Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza jazda: Ford Focus po liftingu - twardszy i ładniejszy (WIDEO)

Karol Biela
Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)
Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)
Produkowany od czterech lat Ford Focus III generacji doczekał się poważnego liftingu. Poza zmianami w nadwoziu i kabinie, modernizacja objęła też gamę jednostek napędowych oraz zawieszenie. Sprawdzamy, czy nadal jest to samochód dla ambitnego kierowcy.
Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)
Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)

Dla Forda model Focus to jak dla Volkswagena Golf, a dla Opla Astra. Od 1998 rok, kiedy to pojawiła się I wersja tego auta, wyprodukowanych zostało już ponad 12 milionów sztuk tego auta.

Ostatnia, III już generacja Forda Focusa zadebiutowała pod koniec 2010 roku. W świecie motoryzacji cztery lata to szmat czasu. Nie dziwi więc, że Focus III doczekał się gruntownej modernizacji, która nie skończyła się na zmianie palety kolorów nadwozia i tapicerki. Zmiany objęły naprawdę wiele elementów mających wpływ nie tylko na wygląd nadwozia, ale też funkcjonalność i bezpieczeństwo.

Szlachetne rysy

Najbardziej widoczne zmiany w karoserii zaszły z przodu. Ulepszony Ford Focus wpisuje się w panujący aktualnie stylistyczny kod DNA marki, który od pewnego czasu posiada na przykład już mniejsza Fiesta.

Charakterystyczna osłona chłodnicy a la Aston Martin, czy zmienione reflektory i zderzaki sprawiły, że kompakt Forda zyskał niewątpliwie na szlachetności i wyrazistości.

Deska rozdzielcza również poddana została modernizacji. Auto zyskało m.in. nową kierownicę, ale najbardziej pożądaną zmianą w stosunku do wcześniejszej wersji jest zastąpienie przeładowanej przyciskami konsoli środkowej ekranem dotykowym wchodzącym w skład systemu SYNC2 (standard w najbogatszej wersji Titanium), przez co obsługa radia lub nawigacji jest o wiele łatwiejsza.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii Forda Focusa III po liftingu

Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)
Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)

Co prawda system ten mógłby działać trochę szybciej, a na ekranie pozostają widoczne tłuste ślady po palcach.

Poza tym znacznym udogodnieniem dla kierowcy i pasażera jest zamontowanie na tunelu środkowym przydatnego schowka z możliwością regulacji. Mieści się w nim litrowa butelka z wodą, czy colą.

Nowe silniki 1.5 EcoBoost i 1.5 TDCi

Aktualnie gama silnikowa składa się z 13 jednostek napędowych, z czego wszystkie spełniają już normę emisji spalin Euro VI. Diesle emitują o 8 proc., a benzyniaki o 5,5 proc. mniej dwutlenku węgla niż w aucie sprzed modernizacji.

Co jednak ważniejsze dla zwykłego klienta wraz z liftingiem debiutują w nowym Focusie dwa silniki: benzynowy 1.5 EcoBoost i wysokoprężny 1.5 TDCi.

Turbobenzynowa konstrukcja zastępuje motor 1.6 EcoBoost i dostępna jest w dwóch wersjach, 150 oraz 182 KM, z czego każda z nich posiada seryjnie system Auto Start Stop (ASS).

Wchodząca do palety jednostka Diesla oferowana jest w trzech wariantach: 95, 105 KM oraz 120 KM. 1.5 TDCi, podobnie jak jej benzynowy krewniak, ma także montowany fabrycznie układ ASS.

Oferowana dotychczas jednostka 2.0 TDCi o mocy 140 i 163 KM, została przekonstruowana i aktualnie dostępna jest już tylko w odmianie 150 KM.

Jeszcze większa frajda z jazdy

Focus od zawsze uznawany był za jeden z najlepiej prowadzących się samochód z klasy C. Nie ma jednak czegoś, czego nie można poprawić, więc specjaliści Forda postarali się, aby auto mogło jeszcze precyzyjniej podążać za wyznaczonym przez kierowcę torem jazdy. 

Dlatego zawieszenie Focusa poddane zostało modyfikacji. Zmieniono m.in geometrię zawieszenia, zwiększono sztywności poprzecznej tulei i  popracowano nad amortyzatorami. Sztywniejsze materiały zastosowano też w przedniej części nadwozia. Inżynierowie nie zapomnieli również o elektrycznym wspomaganiu układu kierowniczego EPAS, który reaguje bardzo czule nawet na minimalne ruchy dłoni prowadzącego pojazd.

Cennik

Na polskim rynku ceny za pięciodrzwiowego Forda Focusa III po faceliftingu startują od 57 990 złotych. Za taką sumę otrzymamy samochód z 85-konnym silnikiem 1.6 Ti-VCT oraz z jedynym dostępnym dla tej jednostki pakietem Trend (m.in. manualna klimatyzacja, radioodtwarzacz CD/MP3, układ ESC, światła do jazdy dziennej, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów).

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii Forda Focusa III po liftingu

Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)
Pierwsza jazda: nowy Ford Focus (WIDEO, ZDJĘCIA)

Droższa wersja Trend Sport posiada dodatkowo 16-calowe alufelgi, zawieszenie o sportowej charakterystyce, światła przeciwmgielne, czy ozdobną listwę wzdłuż dolnej linii szyb bocznych w kolorze aluminium. Przykładowo pojazd w tej odmianie i z silnikiem 1.5 EcoBoost 150 KM kosztuje 72 840 zł.

Najdroższy pakiet Titanium posiada już dwustrefową automatyczną klimatyzację, system bezkluczykowy Ford Power, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, tempomat, system SYNC2 kolorowy 8-calowym wyświetlaczem. Za takiego hatchbacka w wersji Titanium i z 182-konnym silnikiem EcoBoost trzeba będzie zostawić w salonie 87 740 zł, a w wersji z dwusprzęgłową automatyczną przekładnią PowerShift aż 96 740 zł.

Plusy:
- bardziej elegancki wygląd,
- poprawione zawieszenie,
- oszczędniejsze silniki,

Minusy:
- powolne działanie systemu SYNC 2,
- przeciętnej wielkości bagażnik,

Ford Focus 2.0 TDCi 150 KM Titanium - dane techniczne:

Nadwozie: hatchback, 5-miejscowe
Zespół napędowy: R4, pojemność 1997 ccm, turbodiesel
Moc i moment obrotowy: 150 KM; 370 Nm
Skrzynia biegów i napęd: 6-biegowa, manualna; na koła przednie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,8 sek.
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Średnie spalanie: 4,0 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 4360/1469/1823/2648
Cena testowanego auta: 87 740 zł 

Karol Biela

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty