Pierwsza jazda: Ford Tourneo Courier - rodzinny kombivan z litrem (WIDEO, ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Ford Tourneo Courier – dla rodziny i do biznesu
Pierwsza jazda: Ford Tourneo Courier – dla rodziny i do biznesu
Ford Tourneo Courier to samochód, który nadaje się zarówno do funkcji auta rodzinnego, jak i do małego biznesu. Auto właśnie debiutuje na polskim rynku.
Pierwsza jazda: Ford Tourneo Courier – dla rodziny i do biznesu
Pierwsza jazda: Ford Tourneo Courier – dla rodziny i do biznesu

Ford Tourneo Courier uzupełnia gamę czterech modeli Tourneo, obejmującą Forda Tourneo Connect, Grand Tourneo Connect i Forda Tourneo Custom. To auta, które odpowiadają gamie Transita, a więc autom użytkowym, ale występują w osobowych odmianach.

Ford Tourneo Courier, to jednobryłowy model, który powstał na platformie Fiesty i B-Maxa. Długość nadwozia wynosi 4157 mm, zaś rozstaw osi to 2489 mm. Takie wymiary sytuują to auto pomiędzy segmentem B i C. Ale już pod względem wysokości (1726 mm) Tourneo Courier może konkurować z vanami.

Stylistycznie ten nowy Ford wpisuje się w gamę modelową amerykańskiej marki. W przedniej partii nadwozia jest charakterystyczny duży, trapezoidalny wlot powietrza do silnika, skośne reflektory, wielka szyba czołowa oraz linia okien z typowym skosem w tylnej części pojazdu.

Charakterystyczne są również tylne drzwi przesuwne, dzięki czemu dostęp do tylnej kanapy jest łatwiejszy.

Wielka przestrzeń

Dość duża wysokość nadwozia w stosunku do rozstawu osi zaowocowała przestronnym wnętrzem. Dotyczy to nie tylko przedziału pasażerskiego, ale także bagażnika. Przy standardowym ustawieniu wszystkich foteli bagażnik ma pojemność 395 litrów, zaś do wysokości dachu - 708 litrów.

Tylne siedzenia składają się w proporcjach 60/40 z wykorzystaniem łatwego w użyciu mechanizmu. Po ich całkowitym rozłożeniu pojemność bagażnika zwiększa się do 1656 litrów.

Ciekawostką jest regulowana półka bagażnika, która może zostać zamontowana na różnych wysokościach, a w momencie, gdy nie jest potrzebna można ją umieścić za oparciami tylnych foteli.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

Pierwsza jazda: Ford Tourneo Courier – dla rodziny i do biznesu
Pierwsza jazda: Ford Tourneo Courier – dla rodziny i do biznesu

 

Kabina wyróżnia się materiałami wykończeniowymi o wysokiej jakości oraz przydatnym wyposażeniem. Wśród wielu schowków rozlokowanych we wnętrzu auta są m.in.: pojemny schowek w konsoli centralnej (pomieści dokumenty A4, tablet lub netbooka); półka nad przednią szybą oraz szuflada pod fotelem pasażera siedzącego z przodu.

W opcji będzie można zamówić panel MyFord Dock. To nowatorskie rozwiązanie pozwala na zamocowanie i naładowanie przenośnych urządzeń, jak telefony komórkowe czy systemy nawigacji satelitarnej.

Jakie silniki?

Przedstawiciele Forda podkreślają, że jedną z kluczowych kwestii w opracowywaniu nowego modelu była ekonomika spalania. Postanowiono, że model Ford Tourneo Courier będzie oferowany silnikami o małej pojemności.

Listę otwiera benzynowa litrowa jednostka EcoBoost o mocy 100 KM. To znany już trzycylindrowy silnik z nowej rodziny Forda, który w celu uzyskania optymalnego momentu obrotowego wyposażono w turbosprężarkę. Według danych fabrycznych auto z tym silnikiem spala średnio 5,4 litra na 100 km, a z systemem Start/Stop – 5,2 litra.

Poza tym jednym benzyniakiem w ofercie są dwa turbodiesle TDCi – 1.5 o mocy 75 KM i 1.6 TDCi o mocy 95 KM. Ten pierwszy spala średnio (dane fabryczne) 4,1 l/100 KM (3,9 l z systemem Start/Stop). Mocniejszy turbodiesel zużywa średnio 4,0 l/100 km (3,8 l ze Start/Stop).

Ze wszystkimi silnikami konfigurowana jest tylko jedna, pięciobiegowa przekładnia manualna.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej Forda Tourneo Courier wypróbowaliśmy auto wyposażone w benzynowy silnik 1.0 EcoBoost. Trzycylindrowa jednostka radzi sobie dość dobrze. Do wykrzesania z niej wigoru zastosowano nie tylko turbodoładowanie, ale także szereg innych rozwiązań, np. bezpośredni wtrysk paliwa czy układ zmiennych faz rozrządu.

Ten technologiczny pakiet sprawdza się podczas jazdy miejskiej. Silnik ochoczo reaguje na mocniejsze naciśnięcie pedału gazu, a przy tym nie daje się we znaki ani wibracjami, ani hałasem.

Nieco gorzej jest na trasie. O ile jedziemy autostradą ze stałą prędkością nie jest źle. Ale na zwykłej drodze, kiedy czasem trzeba wyprzedzić inne pojazdy, EcoBoost dostaje lekkiej zadyszki. Aby sprawnie wyprzedzić, konieczna jest redukcja biegu nawet o dwa przełożenia

Auto jest przyjemne w prowadzeniu. Zawieszenie zostało lekko utwardzone, ale bez utraty sprężystości sprzyjającej komfortowi jazdy. Przy tym pochwała należy się też precyzyjnemu układowi kierowniczemu. Tym niemniej trzeba pamiętać, że Ford Tourneo Courier ma dość wysokie nadwozie, czyli środek ciężkości jest również usytuowany wyżej, a to nie sprzyja szybkiemu pokonywaniu zakrętów.

Wersje i ceny

Ford Tourneo Courier jest oferowany w trzech wersjach - Ambiente oraz bardziej komfortowych Trend i Titanium. Podstawowa wersja Ambiente nie jest zbyt bogato wyposażona. W standardzie ma m.in.: sześć airbagów (w tym kurtyny dla obu rzędów siedzeń), ABS, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESC (z systemem wspomagania ruszania pod górę HSA, systemem kontroli ryzyka wywrócenia pojazdu ROM, systemem wspomagania nagłego hamowania EBA i rozdziałem siły hamownia EBD), komputer pokładowy, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane szyby boczne przednie.

Wersja Trend, poza elementami z wersji Ambiente, została standardowo wyposażona w klimatyzację, tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, radioodtwarzacz ze stacją dokującą My Ford Dock, światła przeciwmgielne, tempomat, fotel kierowcy z podłokietnikiem, schowek pod siedziskiem fotela pasażera, elektrycznie sterowane lusterka boczne.

Wersja Titanium została dodatkowo wyposażona w automatyczną klimatyzację, automatyczne światła i wycieraczki, 16-calowe aluminiowe felgi, przyciemniane szyby z tyłu, samościemniające się lusterko wsteczne oraz zintegrowane relingi dachowe.

W wersji Ambiente z silnikiem 1.0 EcoBoost auto kosztuje 57 072 zł, a z silnikiem 1.5 TDCI – 61 377 zł. Silnik 1.6 TDCi jest dostępny dopiero od wersji Trend – 70 049 zł.

Plusy
Funkcjonalne wnętrze
Duży bagażnik
Oszczędne silniki

Minusy
Skromna oferta silników
Brak wersji z automatem

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost 100 KM – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe
Silnik: benzynowy z turbodoładowaniem, 3 cyl., 12V, pojemność 999 ccm
Moc i moment obrotowy: 100 KM przy 6000 obr/min; 170 Nm przy 1400 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,3
Prędkość maksymalna: 173
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,8/4,7/5,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4157/1726/1976/2489 mm
Masa własna: 1185 kg
Poj. bagażnika: 395 l (708/1656 l)
Cena auta testowego: b.d.

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty