Pierwsza jazda: Honda Civic Tourer - powrót japońskiego kombi (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Honda Civic Tourer – powrót wersji kombi
Pierwsza jazda: Honda Civic Tourer – powrót wersji kombi
Honda Civic Tourer, czyli kompaktowe kombi, wejdzie do sprzedaży w Polsce w lutym 2014 roku. Mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ ten samochód.
Pierwsza jazda: Honda Civic Tourer – powrót wersji kombi
Pierwsza jazda: Honda Civic Tourer – powrót wersji kombi

Ostatnia Honda Civic w wersji kombi był produkowany w latach 1998-2001. Była to szósta generacja tego modelu, a auto nosiło nazwę Aerodeck. Kolejne – siódma i ósma – nie występowały w wersji kombi.

Co ciekawe, kiedy aktualna, dziewiąta generacja Hondy Civic weszła do produkcji (koniec 2011 roku) nie planowano jeszcze wersji kombi. Jednak zapotrzebowanie rynku zweryfikowało te plany i produkcja Hondy Civic Tourer, czyli kombi właśnie ruszyła. Wcześniej na rynek kompaktowe kombi - Toyotę Auris Touring Sports - wprowadził wielki konkurenty Hondy.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Hondy Civic 1.6 Tourer i-DTEC

Pierwsza jazda: Honda Civic Tourer – powrót wersji kombi
Pierwsza jazda: Honda Civic Tourer – powrót wersji kombi

Europejski projekt

Honda Civic Tourer została opracowana i zaprojektowana w Europie. Jak zapewnia producent, to najbardziej kompaktowe kombi w segmencie C, bo jest tylko o 235 mm dłuższe od wersji pięciodrzwiowej, a ponadto jest najniższym kombi w tym segmencie.

Stylistycznie auto ma wiele cech wspólnych z odmianą pięciodrzwiową. Obie wersje łączy wygląd przedniej części nadwozia, a także takie elementy, jak np. zintegrowane tylne klamki, ciemne osłony rantów nadkoli oraz nowe, srebrno-czarne, 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich.

Zobacz także Testujemy: Honda Civic 1.8 Sport - nowe wcielenie (zdjęcia, film) 

Mimo pokrewieństwa z wersją pięciodrzwiową Honda Civic Tourer posiada własną tożsamość stylistyczną, która sprawia, że auto swoim wyglądem raczej nie przypomina typowego kombi. Wyrazista linia miedzy przednim i tylnym słupkiem tworzy dynamiczny zarys dachu. Powierzchnię przeszklenia rozciągnięto na płaszczyznę ostatniego słupka oraz podniesiono linię okna w tylnych drzwiach (o 17 mm w porównaniu z wersją pięciodrzwiową), co pozwoliło stworzyć niebanalny kontur bocznej części nadwozia.

Co w bagażniku?

Bagażnik to najistotniejsza część samochodu typu kombi. Honda podaje, że bagażnik Civica Tourer ma pojemność 624 litrów, co daje najlepszy wynik w klasie kompaktów (o 14 litrów więcej od Skody Octavii, która przoduje w tym segmencie). Ale należy się tutaj małe wyjaśnienie – ta wartość jest zsumowaniem dwóch elementów – klasycznej powierzchni bagażowej i pojemności schowka pod podłogą, który ma 117 litrów.

Schowek ten jest o powieleniem rozwiązania znanego z wersji pięciodrzwiowej, ale tam jego pojemność jest o 42 litry mniejsza. Po podniesieniu pokrywy schowka w bagażniku zmieszczą się dwie skrzynie transportowe lub - po umieszczeniu pokrywy w najniższym położeniu - przedmioty o wysokości do jednego metra.

Nie licząc wspomnianego schowka, pojemność bagażnika wynosi 507 litrów, co pozwala na transport trzech dużych walizek przy zaciągniętej rolecie. Po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1668 litrów.

Ponadto w bagażniku jest jeszcze jeden, wąski schowek zlokalizowany tuż przy progu załadunkowym. W tej zamykanej wnęce można schować nie tylko drobiazgi, ale nawet zdemontowaną roletę bagażnika. To bardzo funkcjonalne rozwiązanie.

Inne rozwiązania

W Hondzie Civic Tourer zastosowano również funkcjonalne rozwiązania znane z wersji pięciodrzwiowej. Zbiornik paliwa jest umieszczony centralnie pod przednimi fotelami, dzięki czemu w kabinie możliwe było zastosowanie systemu Magic Seats, który pozwala na składanie tylnej kanapy na wiele sposobów.

Oparcia kanapy można łatwo złożyć jednym ruchem, tworząc płaską powierzchnię bagażową, której podłoga została w tym celu nieco podwyższona. Siedziska tylnych foteli mogą zostać również uniesione, co umożliwia transport wysokich przedmiotów.

Ponadto, dzięki funkcji składania oparcia tylnej kanapy w proporcjach 60:40, istnieje wiele konfiguracji przewozu osób i bagaży oraz wykorzystania przedziału bagażowego, jeśli na przykład dostęp od strony klapy bagażnika jest utrudniony.

Wreszcie samochód jest standardowo wyposażony w relingi dachowe, do których w prosty sposób można przymocować bagażnik lub boks dachowy.

Wrażenia z jazdy

W trakcie prezentacji prasowej do jazdy próbnej wybraliśmy Hondę Civic Tourer z czterocylindrowym turbodieslem 1.6 i-DTEC pod maską. To jednostka o pojemności 1.6 litra i mocy 120 KM znany z wersji pięciodrzwiowej.

Silnik po uruchomieniu jest ledwie słyszalny w kabinie, a kiedy ruszyliśmy hałas spod maski był minimalny. Jednostka szybko reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu, choć według danych fabrycznych jej maksymalny moment obrotowy o wartości 300 Nm i jest dostępny dopiero od 2000 obr./min.

Na autostradzie auto przyspiesza sprawnie i po zaprogramowaniu tempomatu utrzymuje zadaną prędkość bez problemu. Z kolei w mieście ten silnik ma tą zaletę, że jest w miarę elastyczny, czyli nie wymusza od kierowcy częstej zmiany biegów.

Ale najważniejszym plusem tej jednostki napędowej jest, według producenta, niskie zużycie paliwa. Trudno to stwierdzić po przejechaniu tylko nieco ponad stukilometrowej trasy (z czego sporo poza miastem). Na koniec przejazdu komputer pokładowy wskazywał, że średnie spalanie wyniosło 5 litrów na 100 kilometrów.

Dobrym sprawdzianem była jazda po krętej drodze. Auto spisywało się znakomicie. Lekko utwardzone zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy trzymał Hondę Civic w ryzach.

Nowością jest Adaptive Damper System, czyli system adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia, który automatycznie dostosowuje siłę tłumienia do warunków jazdy. W ten sposób poprawia stabilność i komfort jazdy niezależnie od obciążenia pojazdu oraz warunków drogowych. System może pracować w trzech trybach – komfortowym, standardowym i dynamicznym. To rozwiązanie będzie dostępne w opcji.

Oprócz wspomnianego turbodiesla w ofercie jest jeszcze silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra i mocy 142 KM (dostępny także w wersji z automatyczną skrzynią biegów).

Honda Civic Tourer, tak jak wersja pięciodrzwiowa, jest produkowana w brytyjskiej fabryce japońskiego koncernu w Swindon. W Polsce do sprzedaży trafi w lutym 2014 roku. Cena nie jest jeszcze ustalona.

Plusy
Ciekawa stylistyka
Funkcjonalny bagażnik
Nowoczesna technologia

Minusy
Skromna liczba silników do wyboru

Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort – dane techniczne
Nadwozie: kombi
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1597 ccm
Moc i moment obrotowy: 120 KM przy 4000 obr/min; 300 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,1 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,2/3,6/3,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4535/1480/1770/2595 mm
Masa własna: 1337 kg,
Pojemność bagażnika: 624 l (1668 l)
Cena auta testowego: b.d.

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty