Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki

Data publikacji: Autor: Czesław Wachnik

Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki Ypsilon to nowy model produkowany w tyskiej fabryce Fiata. Sprawdziliśmy, czy nowe auto z Polski jest warte swej ceny.

Poprzednia Lancia Ypsilon była małym miejskim samochodem. Miała trzydrzwiowe nadwozie i dość wysoką cenę. Nie odniosła sukcesu.

 

Zobacz: nowa Lancia Ypsilon - zdjęcia z testu

 

Z jej następczynią ma być inaczej. Nowa Lancia Ypsilon ma pięciodrzwiowe nadwozie i stosunkowo przestronną tylną kanapę. Może więc konkurować z samochodami segmentu B, traktowanymi od biedy jako auta rodzinne.

Nadwozie kopią amerykańskiego Chryslera 

Przód Lancii Ypsilon przypomina znanego także u nas amerykańskiego Chryslera PT Cruisera.  Włosi przejęli amerykański koncern i teraz jesteśmy świadkami łączenia Chryslera z Lancią.

 

W USA, Wielkiej Brytanii czy Irlandii Lancie będą oferowane jako Chryslery. Oprócz kratki wlotu powietrza niemal przejętej z PT Cruisera, z przodu Lancii Ypsilon mamy zgrabnie skrojone reflektory i schodzący nisko wlot powietrza w przednim zderzaku. Efekt znakomity.

 

Podobnie jak ukrycie klamki w tylnym słupku. Z daleka Ypsilon wygląda jak samochód trzydrzwiowy i prezentuje się naprawdę dobrze. Tym bardziej, że tył udanie nawiązuje do eleganckiej i większej Lancii Delta.


Wnętrze - zegary umieszczono na środku

Lancia Ypsilon ma nadwozie o wymiarach: 384 cm wysokości, 167 cm szerokości i 152 cm wysokości oraz 239 cm rozstawu osi. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest bagażnik o pojemności 245 litrów.

Deska rozdzielcza zaskakuje. Kierowca ma przed sobą trzyramienną kierownicę, a całą resztę, a więc liczniki i pokrętła przeniesiono do środka. To nietypowe rozwiązanie, za którym wielu kierowców nie przepada. Tym bardziej, że i prędkościomierz, i obrotomierz są za małe i słabo widoczne.

 

Co ważne, kokpit wykonano z dobrych materiałów. We wnętrzu Lancii Ypsilon można się więc poczuć, jak w większym luksusowym samochodzie.


Ile w Ypsilonie z nowego Fiata Pandy?

Podczas prezentacji Lancii Ypsilon dyskutowano, czy jest to nowy Fiat Panda w wersji luksusowej. Trudno stwierdzić, ile w tym prawdy, bo nowej Pandy żadnen z dziennikarzy nie widział. Ale oba samochody - nowa Lancia Ypsilon i nowy Fiat Panda - mają tę samą płytę podłogową.

 

Zawieszenie

 

Nowa Lancia Ypsilon na zatłoczonych ulicach Krakowa spisywała się doskonale. Zawieszenie dobrze tłumiło nierówności a wysokie nadwozie nie bujało się wybojach.

 

Samochód poruszał się zwinnie, a system Magic Parking (opcjonalny asystent parkowania) zastępował kierowcę, gdy ten chciał zaparkować. Kiedy czujniki znalazły miejsce o wymiarach długości auta i dodatkowo 40 cm przed i 40 cm za nim, automat przejmował kierownicę.

 

Kierowca tylko naciskał gaz lub hamulec i zmieniał biegi. Automat pewnie i zwinnie umieścił Ypsilona tam, gdzie było mu najbezpieczniej.


Silniki - TwinAir i diesel godne polecenia

Wybór silników nowej Lancii Ypsilon ogranicza się jak na razie do trzech jednostek.

 

Podstawową jest benzynowy silnik 1,2 litra o mocy 69 KM. W mieście Ypsilon z tym silnikiem radził sobie całkiem sprawnie. Na autostradzie też bez problemów osiągał 140-150 km/godz. Jednak znacznie lepsze wrażenie zrobił na nas dwucylindrowy silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra i mocy 85 KM, wspomagany turbosprężarką. To motor, który zasłużenie zgarnął wiele medali i wyróżnień.

 

Wydaje odgłos podobny do kosiarki, ale szybko wchodzi na obroty i znacznie mniej pali niż jego bardziej pojemny brat 1,2 litra. Jest też cichszy. Dlatego kupując Lancię Ypsilon warto dopłacić za TwinAira. Niestety jest sporo, bo około 9 tys. zł. Do wyboru jest jeszcze turbodiesel JTD 1,3 litra o mocy 95 KM. Najmocniejszy, ale też najdroższy, bo ceny Lancii Ypsilon z tym silnikiem zaczynają się od 59900 zł.

 

Dlatego przy dzisiejszych cenach paliw wersja z silnikiem TwinAir wydaje się rozsądniejszym wyborem.  

 

Wyposażenie i podsumowanie

Lancia Ypsilon w podstawowej wersji Silver ma silnik 1,2 litra i słabe wyposażenie, jak na samochód kosztujący prawie 45 tys. zł. Mamy tu tylko ABS, 4 poduszki powietrze i elektryczne szyby. Klimatyzacje dostaniemy dopiero przy w modelu Gold, którego ceny zaczynają się od 53 900 zł. Dlatego trudno wróżyć małej Lancii rynkowy sukces w Polsce.

  
Plusy:

- wysoki komfort jazdy
- wysokiej jakości materiały wykończeniowe


Minusy:

 

- zbyt słaby silnik 1,2 litra
- wysoka cena

Lancia Ypsilon 1,2 litra – dane techniczne


Nadwozie: 5-miejscowe
Zespół napędowy: silnik benzynowy 1,2 litra
Moc i moment obrotowy: 69 KM przy 5000 obr./min; 102 Nm.
Skrzynia biegów i napęd: 5 – stopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 14,5 s
Prędkość maksymalna: 163 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,4/4,1/4,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 384/167,5/166,6/239 cm
Masa i ładowność: 965 kg, 450 kg
Cena testowanego auta: 44.900 zł

 

Czesław Wachnik

Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości