Pierwsza jazda: Nissan X-Trail - w siedem osób po bezdrożach (ZDJĘCIA)

Grzegorz Hilarecki
Pierwsza jazda: Nissan X-Trail w terenie
Pierwsza jazda: Nissan X-Trail w terenie
Japoński SUV trzeciej generacji właśnie trafił do polskich salonów. Nissan X-Trail jest na razie dostępny tylko z jednym silnikiem, ale za to ma siedem miejsc. Mieliśmy też okazję przekonać się, że dobrze radzi sobie także poza asfaltem.
`Nissan X-Trail dzięki napędowi 4x4 i sporemu prześwitowi sprawdza się w terenie
`Nissan X-Trail dzięki napędowi 4x4 i sporemu prześwitowi sprawdza się w terenie

Nowy Nissan X-Trail, czyli trzecia generacja tego modelu jest dłuży od poprzednika (ma rozstaw osi większy o 7,6 cm). Po zmianach ten SUV-a Nissana przerasta bratniego Qashqaia aż o 27 centymetrów. To ważne, bo X-Trail ma większe ambicje. Teraz to on może być siedmiomiejscowy, do tego jest bardzo naszpikowany elektroniczni nowinkami.

Elegancja z Japonii

Nowy Nissan X-Trail produkowany będzie w 9 fabrykach i sprzedawany w 190 krajach, a egzemplarze trafiające na polski rynek pochodzić będą z Japonii. Te które przekazano nam do jazd też były z Kraju Kwitnącej Wiśni, ale zarejestrowane były w Czechach, stąd pewne elementy wyposażenia, niekoniecznie pokrywają się z ofertą w naszych salonach.

Trzecia odsłona SUV-a choć jest dłuższa, to mniej masywna (wysokość pozostała bez zmian). W oczy rzuca się charakterystyczna litera V z przodu i w przetłoczeniach na masce. Linie auta nadają mu elegancji. X-Trail stał się ładniejszy i subtelniejszy, ale czy nie stracił przez to terenowego charakteru?

Kaszubskie bezdroża

By to sprawdzić zapuściliśmy się w krainę kaszubskich jezior, zjeżdżając daleko od asfaltu, w góry i doliny. Po śliskich po deszczu drogach z piasku (w tym wypadku z błota), trawy i kamieni. Nowy Nissan radził sobie dobrze, w czym pomagał wysoki prześwit, wynoszący 21 cm.

Oczywiście auto ma napęd 4x4. Steruje się nim za pomocą przełącznika w tunelu środkowym. Ma on trzy możliwości: stały 2WD, auto (cały moment obrotowy trafia na przód z możliwością przeniesienia przez komputer do 50 proc. na tył), lock, czyli blokady 50 na 50.

Nissan X-Trail naprawdę dobrze sobie radził na błocie i kamienistych drogach. Co ważne komfort jazdy poprawiała tu nowość, czyli aktywna kontrola ruchów nadwozia. Komputer sam przyhamowuje koła, by nadwozie nie bujało.

Przy przekroczeniu 40 km/h komputer sam zmieniał napęd z lock na auto. Bo oczywiście nie jest to ekstremalna terenówka, a SUV. Tyle że z całkiem niezłym zachowaniem w terenie.

Wybór niewielki

W gamie silnikowej jest tylko jedna jednostka - turbodiesel skonstruowany przez Renault 1.6 dCi 130 KM. W przyszłym roku pojawi się też benzynowy motor 1.6 DIG-T 136 KM, a jak nieoficjalnie się dowiedzieliśmy, także kolejne siniki.

Turbodiesel w testowanym samochodzie to silnik o niewielkiej pojemności. Ma sporą moc i maksymalny moment obrotowy 320 Nm, osiągany przy 1.750 obr./min. Radził sobie dobrze radę przy podjeździe pod bardzo strome wzniesienia. Po naszej jeździe komputer wskazywał, że Nissan X-Trail potrzebuje w polskich warunkach drogowych i w terenie ok. 7 l/100 km. Bardzo dobry wynik.

Komfort wyższej klasy

Kierowca i pasażerowie mają komfortowe warunki. Ciekawostką jest to, że każdy z trzech rzędów siedzeń jest usadowiony wyżej. Siedzi się jak w kinie i pasażerowie widzą drogę. Praktyczne rozwiązanie.
Takich nie brakuje. Choćby w bagażniku są półki, które można dostosować do swoich potrzeb i przewożonych przedmiotów.

Nissana X-Trail można wyposażyć w szereg elektronicznych samochodów, wspomagających kierowcę. Są kamery obserwujące przestrzeń wokół auta w promieniu 360 stopni. Jest tu też inteligentny asystent hamowania, który zwolni, gdy z przodu będzie jechał pojazd i będzie możliwe najechanie na niego (nie zadziała, gdy przeszkoda nie będzie w ruchu!). Same światła mogą się zmieniać z drogowych na mijania, komputer będzie rozpoznawał znaki przy drodze i pokazywał je na wyświetlaczu. Sam też zaparkuje równolegle i potrzeba mu na to tylko 80 cm więcej niż wynosi długość auta. W wersjach z automatyczną skrzynią sam komputer będzie hamował silnikiem, jak w skrzyni manualnej.

Nowością w X-Trailu jest uchylany w przedniej części panoramiczny dach. Ale auta z nim potrafią trzeszczeć.

Ceny X-Traila

Ceny Nissana X-Traila zaczynają się od 105900 zł, kończą na 150900 zł. Są trzy poziomy wyposażenia typowe dla Nissanów: Visia, Acenta i Tekna. Wszystkie wersje wyposażone są w klimatyzację, obręcze kół ze stopów metali lekkich, sześć poduszek powietrznych, diodowe światła do jazdy dziennej, pięciocalowy kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników, moduł Bluetooth z mikrofonem oraz tempomat i ogranicznik prędkości. System wspomagania ruszania pod górę, przesuwane i składane tylne siedzenia oraz system mocowania bagażu także należą do wyposażenia standardowego. 

Plusy

Przestronna kabina
Mocny i oszczędny silnik 1.6 dCi
Dobre właściwości terenowe

Minusy

Tylko jeden silnik w ofercie
Trzeszczące nadwozie w wersjach z panoramicznym dachem

Nissan X-Trail 1.6 dCi – dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowy SUV
Silnik: wysokoprężny, czterocylindrowy, turbo, bezpośredni wtrysk paliwa common rail
Pojemność skokowa: 1598 ccm
Moc i maks. moment obrotowy: 130 KM przy 4000 obr/min, 320 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów: sześciobiegowa manualna, napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 s
Prędkość maksymalna: 186 km/h
Średnie spalanie (cykl mieszany): 5,3 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys./roz. osi): 4643/1820/1695/2706 mm
Masa własna: 1610 kg
Pojemność bagażnika: 550 litrów
Cena testowanego auta: 150900 zł + dodatki 

Grzegorz Hilarecki

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty