Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Pierwsza jazda: nowe Audi TT - sport na co dzień (WIDEO)

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Pierwsza jazda: Audi TT  - rasowo i sportowo Nowe Audi TT, które właśnie trafiło do sprzedaży w Polsce, wygląda jak rasowe sportowe coupe. Ale to także auto do codziennej eksploatacji.

To trzecia generacja Audi TT. Pierwsza pojawiła się w 1998 roku, a druga w 2006. Jednak o ile modele tych dwóch pierwszych generacji wyglądały raczej jak auta do zabawy, o tyle nowe TT prezentuje się niczym rasowe sportowe coupe. I nie kończy się tylko na wyglądzie.

Zadziorna stylistyka

Założenia nadwozia nowego Audi TT są podobne jak wcześniejsze wersje. To m.in. półkolista kabina, muskularny boczny pas, wyraźnie zarysowane progi i szerokie wnęki kół. Ale jednocześnie projektanci Audi zaproponowali szereg elementów, które upodabniają go model do sportowego flagowca tej marki - modelu R8.

Te podobieństwa widać szczególnie w przednim pasie karoserii. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i płaska. Połączone ze sobą wloty powietrza uporządkowano przy pomocy listew. Listwy oddzielające porządkują także reflektory, w których wyraźnie wydzielono światła do jazdy dziennej.

Podobna stylistyka obejmuje również tylne lampy wykonane w technologii LED. Masywna bryła tylnej partii nadwozia kończy się dwiema rurami wydechowymi, które - w odróżnieniu od poprzedniego modelu - umieszczono bliżej siebie. Ciekawie wygląda też trzecie światło stop. To diodowy pas przebiegający przez całą szerokość krawędzi pokrywy bagażnika.

Czytaj także Testujemy: Audi A8 3.0 TDI - luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA) 

Ozdobą, ale także elementem poprawiającym stabilność auta podczas jazdy jest tylny spoiler, który automatycznie wysuwa się po przekroczeniu prędkości 120 km/h i chowa poniżej 80 km/h. Można tez go wysunąć ręcznie po wciśnięciu przycisku na kokpicie.

Opcjonalnie Audi dostarcza reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix LED. W przypadku tego rozwiązania, światło drogowe pochodzi z pojedynczo sterowanych, małych diod. W kierunkowskazach ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania sygnał świetlny przebiega zawsze od środka na zewnątrz, w kierunku skręcania, co jest dodatkową wskazówką dla innych uczestników ruchu.

Komputerowe wnętrze

Jak informuje producent, głównym założeniem w kabinie było skierowanie wszystkich przyrządów w stronę kierowcy. Pierwsze co rzuca się w oczy na kokpicie, to okrągłe wyloty powietrza, które zresztą odgrywają ważną rolę w całej koncepcji obsługi. Umieszczono w nich elementy obsługi klimatyzacji. Ponadto w ich osiach znajdują się regulatory ogrzewania siedzeń oraz obiegu, temperatury, kierunku i siły nawiewu powietrza.

Kolejną nowinką techniczną jest zestaw zegarów, a w zasadzie ich brak. Analogowe zegary i monitor MMI na konsoli środkowej zastąpiono panelem Audi virtual cockpit – cyfrowym zestawem wskaźników i ekranów informacyjnych umieszczonych przed kierowcą. Można przełączać między dwoma wersjami wyglądu 12,3-calowego cyfrowego wyświetlacza.

W trybie widoku klasycznego na pierwszym planie jest prędkościomierz i obrotomierz. W trybie „Infotainment" na pierwszy plan wysuwa się mapa nawigacji, a wskaźniki są pomniejszone. W topowej wersji TTS dostępna jest jeszcze jedna wersja ekranu, w centrum której jest obrotomierz.

Nowy panel obsługi systemu MMI, który tradycyjnie jest umieszczony pomiędzy fotelami, ma teraz sześć przycisków. System wyposażono w obrotowy regulator MMI smart touch wheel, którego górna powierzchnia reaguje na dotyk. Dzięki temu, kierowca może powiększać i pomniejszać mapę nawigacji oraz ruchem palca wprowadzać znaki.

Czytaj także Testujemy: Audi R8 - niemiecki sportowiec z genami Lamborghini (ZDJĘCIA) 

Zaprojektowane na nowo, głęboko osadzone sportowe fotele, ważą łącznie pięć kilogramów mniej niż siedzenia w poprzednim modelu. Na życzenie (w Audi TTS seryjnie) dostępne są siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami i wyraźnie zarysowanymi, regulowanymi pneumatycznie bokami.

Tak jak we wcześniejszych generacjach Audi TT, tak w najnowszej z tyłu w kabinie są dwa wyprofilowane siedziska. I tak jak poprzednio miejsca jest tam bardzo mało, co czyni te miejsca do siedzenia czysto iluzorycznymi.

Za to większy, o 13 litrów, jest bagażnik. Jego pojemność wynosi teraz 305 litrów.

Trzy silniki

Na początek lista silników dostępnych w TT będzie się składać z trzech jednostek napędowych: dwóch benzynowych TFSI i jednej wysokoprężnej TDI - wszystkie o pojemności dwóch litrów.
Podstawowy silnik benzynowy generuje moc 230 KM i rozwija moment obrotowy o wartości 370 Nm. Drugi benzyniak ma moc 310 KM i moment obrotowy 380 Nm. Ta jednostka jest zarezerowana dla modelu TTS.

Jedynym turbodieslem jest silnik o mocy 184 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm.
Jak informuje producent wszystkie silniki cechuje niższe zużycie paliwa niż ich poprzedników, a system start-stop to element wyposażenia seryjnego każdego z nich.

Standardowo w Audi TT oraz TTS, silnik 2.0 TFSI współpracuje z sześciobiegową, ręczną skrzynią biegów. Opcjonalnie – z sześciobiegowym automatem S tronic. Ta dwusprzęgłowa przekładnia umożliwia błyskawiczną zmianę biegów bez wyczuwalnych opóźnień. Biegi można zmieniać również manualnie - za pomocą manetek przy kierownicy.

Jeśli system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie „efficiency", w momencie zdjęcia przez kierowcę nogi z pedału gazu, skrzynia S tronic automatycznie wskakuje w tryb wolnego biegu.
Jedyną, na razie, skrzynią biegów, z którą konfigurowany jest silnik 2.0 TDI jest sześciobiegowa przekładnia ręczna.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej nowego Audi TT dostępne do jazd próbnych były tylko auta z silnikiem 2.0 TFSI 230 KM ze stałym napędem na obie osie quattro. To opcja w tym modelu (standard w TTS).
Jak informuje producent, układ działa w ten sposób, że podczas normalnej jazdy hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe przekazuje blisko 100 proc. momentu obrotowego z silnika na koła przedniej osi. W razie potrzeby, np. poślizgu przednich kół, może je jednak błyskawicznie skierować na koła osi tylnej.

Nowością jest to, że zarządzanie napędem na obie osie jest zintegrowane z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select mającym pięć trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual. System kontroluje sposób pracy pedału gazu i wsparcia układu kierowniczego. Może też zawierać kilka opcjonalnych elementów, np. adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride (element wyposażenia seryjnego w modelu TTS).

Zastosowane mechanizmy sprawiają, że jazda po krętej drodze jest dla Audi TT dziecinną igraszką. Auto posłusznie trzyma się wytyczonego toru jazdy, w czym swój udział ma także nisko osadzony środek ciężkości oraz szeroki rozstaw kół.

Czytaj także Testujemy: Audi A3 Sportback 1.8 TFSI – narowisty charakter 

Nie ma żadnego problemu z wyprzedzaniem nawet długich kolumn ciężarówek. Mocy ten samochód aż nadto. I jeszcze ciekawostka, przyspieszaniu towarzyszą ciekawe odgłosy wydechu. To z kolei zasługa specjalnego oscylatora dźwiękowego.

Audi TT nadaje się też do codziennej eksploatacji w mieście, ale pod warunkiem, że uważamy na krawężniki. W wyposażeniu są co prawda czujniki parkowania, jednak auto jest dość nisko zawieszone i trzeba ostrożnie podjeżdżać bokiem do krawężników.

Wyposażenie i ceny

W wyposażeniu nowego Audi TT jest wszystko, co potrzebujemy do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Ponarzekać można na przykład na to, że w standardzie klimatyzacja jest manualna, a nie automatyczna.

Podstawowa cena tego samochodu, z benzynowym silnikiem 2.0 TFSI 230 KM i z napędem na przód wynosi 159 100 zł. W wersji z napędem quattro auto kosztuje 183 500 zł. Audi TT z silnikiem 2.0 TDI kosztuje 159 900 zł.

Plusy
Atrakcyjna stylistyka
Mocne silniki
Bogate wyposażenie

Minusy
Symboliczna ilość miejsca z tyłu
Ograniczenia przy parkowaniu

Audi TT 2.0 TFSI 230 KM quattro - dane techniczne
Nadwozie: dwudrzwiowe coupe
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 230 KM przy 4500 obr/min; 370 Nm przy 1600 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa, napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,3 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,3/5,5/6,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4177/1353/1832/2505 mm
Masa własna : 1335 kg
Pojemność bagażnika: 305 l
Cena auta testowego: 183500 zł + dodatki

Wojciech Frelichowski 

Pierwsza jazda: Audi TT  - rasowo i sportowo

Pierwsza jazda: Audi TT - rasowo i sportowo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości