Skoda Fabia od lat należy do najchętniej kupowanych samochodów w Polsce, przegrywając tylko z kompaktami, jak Octavia, VW Golf czy Opel Astra. Model okupuje też wysokie miejsca sprzedaży w innych krajach europejskich. Wszystko dzięki rozsądnej cenie, funkcjonalnemu wnętrzu i technologii Volkswagena. Na drogi wyjechała właśnie Skoda Fabia trzeciej generacji, zaprezentowana oficjalnie na początku października, na targach motoryzacyjnych w Paryżu.
Skoda Fabia III - wygląd
Z przodu znaczącymi elementami są ostro wycięte, szerokie reflektory, typowa dla nowych modeli Skody atrapa chłodnicy z pionowymi listwami i logo marki na krawędzi pokrywy komory silnika. Z boku w oczy rzucają się dwa przetłoczenia, pierwsze poniżej linii okien od przez całą długość samochodu, drugie tuż nad progiem na przednich i tylnych drzwiach. Z tyłu natomiast królują lampy ze światłami w kształcie litery C, znane z innych modeli Skody.
Nowa Skoda Fabia - wnętrze
Skoda Fabia trzeciej generacji jest o 8 mm krótsza od poprzedniczki, ale aż o 90 mm szersza i o 31 mm niższa. Dzięki zwiększonej szerokości, w kabinie zrobiło się przestronniej, z podróżowaniem nie mają większych problemów nawet rosłe osoby. Większy jest również bagażnik nowej Skody Fabii, którego pojemność wynosi 330 litry i należy do największych w klasie (1150 litrów po złożeniu kanapy).
Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć nowej Skody Fabii III
Kokpit nowej Fabii jest prosty, a co za tym idzie bardzo funkcjonalny. Nowa kierownica dobrze leży w dłoniach a lewarek skrzyni biegów pracuje kulturalnie. Wszystkie materiały użyte do wykończenia kabiny są dobrej jakości. Po raz pierwszy w tym modelu występuje ekran dotykowy, Skoda Fabia III oferuje też możliwość połączenia samochodu z smartfonem. Funkcja MirrorLink pozwala na pokazanie i obsługę wybranych aplikacji mobilnych smartfona na ekranie radia.
Nowa Skoda Fabia 1.2 TSI 110 KM - wrażenia z jazdy
Jeździliśmy Skodą Fabią III z silnikiem benzynowym 1,2 TSI o mocy 110 KM, który współpracuje z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Tak skonfigurowany samochód szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu, silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem jest dość elastyczny.
Dzięki zwiększeniu rozstawu kół z przodu i z tyłu o 30 mm i o 5 mm powiększonemu rozstawowi osi samochód dobrze prowadzi się nie tylko na prostych odcinkach, ale również w zakrętach, choć trzeba pamiętać, że rajdówka to nie jest.
Zawieszenie przyzwoicie tłumi nierówności jezdni, podczas ich pokonywania nie słychać też żadnych skrzypnieć czy stuków.
Skoda Fabia III - bezpieczeństwo
Jazdę ułatwiają też nowoczesne systemy jak m.in. Front Assistant ze zintegrowaną funkcją hamowania awaryjnego podczas jazdy miejskiej, która automatycznie zatrzymuje samochód i zmniejsza ryzyko najechania, hamulec antykolizyjny, który automatycznie hamuje auto po wypadku, by nie dopuścić do kolejnej kolizji, natomiast zwiększające się zmęczenie kierowcy rozpoznaje Driver Activity Assistant.
Jest też ogranicznik prędkości jazdy. Ruszanie pod górę ułatwia funkcja Hill Hold Control. Nowa Skoda Fabia w krajach Unii Europejskiej seryjnie jest wyposażona w elektroniczny nadzór ciśnienia w oponach. Bezpieczniejsze pokonywanie zakrętów ułatwia seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+. W zakresie bezpieczeństwa biernego montowanych jest sześć poduszek bezpieczeństwa współpracujących z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa.
Nowa Skoda Fabia - gama silnikowa
W gamie silnikowej nowej Skody Fabii znalazły się cztery jednostki benzynowe, każda o dwóch zakresach mocy i jeden silnik wysokoprężny, również o dwóch zakresach mocy. Podstawowy motor benzynowy o pojemności jednego litra ma trzy cylindry i moc 60 lub 75 KM. Do ważącej co najmniej tonę Skody Fabii jest zbyt słaby, chyba że ktoś będzie jeździł tylko po mieście. Lepszym wyborem będzie 1,2 TSI o mocy 90 i 110 KM. Z kolei silnik wysokoprężny o pojemności 1.4 TDI ma moc 90 KM ze skrzynią dwusprzęgłową DSG lub 1.4 TDI 105 KM w wersji manualnej.
Skoda Fabia III - podsumowanie
Czy Skoda Fabia III powtórzy sukcesy rynkowe swoich poprzedniczek? W Polsce ma ku temu wszystkie atuty. To przyzwoity samochód za przyzwoite pieniądze. Polski cennik zaczyna się od 39 380 zł. Za taką kwotę mamy Skodę Fabię w wersji Active z silnikiem benzynowym 1.0 MPI o mocy 60 KM. Klimatyzacja w tej wersji wymaga 700 zł dopłaty. W standardzie są m.in. ABS i układ stabilizacji toru jazdy ESP, sześć poduszek powietrznych, uchwyty ISOFIX na zewnętrznych siedzeniach z tyłu, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka.
Fabię można też doposażyć. Pakiet Mixx, w skład którego wchodzą felgi ze stopów lekkich, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz czujnik zmierzchu to koszt 750 zł dla wersji Ambition. Pakiet Audio m.in. z radiem + bluetooth, dwoma dodatkowymi głośnikami z tyłu, wielofunkcyjną skórzaną kierownicą to koszt 1350 zł. Z kolei pakiet Komfort w skład którego wchodzą m.in. podgrzewane fotele, tempomat czy automatyczna klimatyzacja kosztuje 400 zł (dla wersji Comfort). Z kolei reflektory LED to dopłata 1900 zł a bezkluczykowe uruchamianie silnika - 850 zł.
Najtańszy diesel (1.4 TDI 105 KM Ambition) kosztuje 60 680 zł. Wersja kombi, która pojawi się na początku przyszłego roku będzie o 2500 zł droższa.
Plusy
- Wykonanie
- Wyposażenie w wersji podstawowej
Minusy
- Zbyt wąska gama silników Diesla
- Zbyt konserwatywny wygląd zewnętrzny
Dane techniczne, skoda fabia III 1,2 TSI 110 KM
Silnik: czterocylindrowy, benzynowy
Moment obrotowy: 145/1400 - 4000
Wymiary (długość, szerokość, wysokość, rozstaw osi w mm): 3992, 1732, 1467, 2470
Masa samochodu gotowego do jazdy: 1054 kg
Przyspieszenie O-100 km/h - 9,4 s
V-max. - 197 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszane) - 6,1/4,0/4,8 litra na 100 kilometrów
Pojemność zbiornika paliwa: 45 litrów
Sławomir Draguła
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?