Pierwsza jazda: Skoda Octavia Combi - duże auto z małym silnikiem (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Combi – rodzinna salonka
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Combi – rodzinna salonka
Za kilka tygodni do sprzedaży w Polsce trafi nowa Skoda Octavia Combi. Jeździliśmy tym samochodem z podstawowym silnikiem 1.2 85 KM. Auto jest większe od poprzednika, ma też inne zalety.
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Combi – rodzinna salonka
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Combi – rodzinna salonka

Trzecia generacja kompaktowej Skody Octavii wyjechała na drogi kilka miesięcy temu. Teraz do liftbacka dołącza kombi. Czesi wiążą duże nadzieje z tym modelem – jego poprzednik był najlepiej sprzedającym się kombi w Europie w ubiegłym roku. 

Styl z literą C

Zespół stylistów Skody podkreśla, że ukształtował Octavię kombi na nowo. Jednak naszym zdaniem zmiany nie są rewolucyjne, choć na tyle znaczne, że są widoczne.

Przód nowej Skody Octavii przypomina rozwiązania zastosowane w modelach Citigo i Rapid. Drugą ważną zmianą są reflektory. W poprzednim modelu zachodziły na błotniki, teraz są proste, choć ich dolna linia lekko unosi się ku górze.

Z tyłu pokrywa bagażnika jest nieco inaczej wyprofilowana niż w dotychczasowym modelu. Np. tylna szyba jest bardziej pochylona w stronę kabiny. Klosze reflektorów zachowały kształt litery C, ale zostały one wykonane według nowocześniejszej technologii.

Istotniejsze jest to, że nowa Skoda Octavia Combi jest większa od poprzedniczki. Rozstaw osi zwiększył się o prawie 110 mm (do 2686 mm). Natomiast długość nadwozia wynosi teraz 4659 mm, czyli o 90 mm więcej, a szerokość o 45 mm (do 1814 mm).

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu nowej Skody Octavii Combi III

Pierwsza jazda: Skoda Octavia Combi – rodzinna salonka
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Combi – rodzinna salonka

Zaglądamy do bagażnika

Bagażnik, czyli najważniejszy element każdego auta typu kombi, w przypadku nowej Octavii jest również większy. Co prawda tylko o 5 litrów, co daje pojemność 610 litrów, ale tym samym Skoda potwierdza, że ma model z najpojemniejszym bagażnikiem w swojej klasie.

Po złożeniu oparcia kanapy pojemność bagażnika kombi wzrasta maksymalnie do 1740 litrów (dotąd 1655 l). Oparcie kanapy można przy tym wygodnie złożyć od strony bagażnika, naciskając przycisk. Po złożeniu oparcia fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości do 2,92 metra.

Oparcie kanapy można złożyć w stosunku 60:40. Dodatkowa siatka oddzielająca zapobiega przedostawaniu się przedmiotów do kabiny. Siatki tej można używać także po złożeniu oparcia kanapy.

Po raz pierwszy Skoda Octavia kombi ma regulowaną podwójną podłogę bagażnika. Można tam np. schować roletę bagażnika.

Nowością jest też dwustronna mata podłogowa. Jeśli przewozimy przedmioty, które mogą zabrudzić bagażnik, to matę po prostu odwraca się. Ułożona jest wtedy nieprzemakalną i łatwo zmywalną stroną w górę. Nowością jest także tzw. element mocujący cargo, za pomocą którego można zamocować pudła lub skrzynki oraz schowek na drobne przedmioty pod tylną półką.

W bagażniku są też cztery rozkładane haki do zawieszania siatek z zakupami, dwie lampki oraz gniazdo 12V.

Osiem wersji silnikowych

W ofercie Skody Octavii Combi III jest osiem silników - cztery benzynowe TSI i cztery wysokoprężne TDI. Wszystkie czterocylindrowe, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Oferowana jest także Skoda Octavia Combi 4×4 z napędem na obie osie i trzema silnikami do wyboru.

Podstawowym benzyniakiem jest silnik 1.2 TSI o mocy 85 KM. Ten sam silnik występuje również w wersji o mocy 105 KM. Dalej są silniki 1.4 TSI o mocy 140 KM i 1.8 TSI o mocy 180 KM.

Jeśli chodzi o wersje wysokoprężne to bazują one na silniku 1.6 TDI. Ta jednostka występuje w trzech zakresach mocy – 90, 105, 110 KM. Najmocniejszym turbodieslem jest silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM.

Skoda planuje także silnik zasilany gazem ziemnym CNG.

Natomiast Skoda Octavia Combi 4x4 oferowana jest trzema silnikami do wyboru: 1.6 TDI 105 KM, 2.0 TDI i 1.8 TSI.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej nowej Skody Octavii Combi do jazdy testowej wybraliśmy samochód z najsłabszym silnikiem benzynowym 1.2 TSI. Zrobiliśmy to rozmyślnie, bo nie sztuka jest jeździć autem ze stadem koni pod maską. Tymczasem to właśnie wersje ze słabszymi silnikami są zwykle częściej wybierane przez nabywców.

Prezentacja odbyła się a Alpach na pograniczu niemiecko-austriackim, zatem była to dobra próba dla możliwości tego silnika. Moc 85 KM i maks. moment obrotowy 160 Nm przy 1500 obr./min  jak na samochód ważący nieco ponad 1200 kg, to może być za mało. Ale brak mocy jest odczuwalna dopiero podczas jazdy w górach.

Na długich podjazdach konieczna była częsta redukcja przełożenia, ale akurat zmiana biegów w tym aucie jest przyjemnością. Dźwignia pracuje lekko i precyzyjnie, ma też wygodny uchwyt.

Na niemieckiej autostradzie osiągnięcie prędkości 160 km/h dla tego silnika nie jest żadnym wyczynem (prędkość maks. to 178 km/h). I co ważne, hałas w kabinie jest minimalny. Natomiast na płaskich odcinkach dróg jednojezdniowych, gdy trzeba wyprzedzić kolumnę ciężarówek też trzeba zredukować bieg.

Największą zaletą silnika 1.2 TSI 85 KM jest niskie zużycie paliwa. Samochodem przejechaliśmy ponad 250 km w różnych warunkach drogowych (miasto, autostrada, góry). Średnie spalanie, jakie uzyskaliśmy to 6,2 litra na 100 km, czyli o niecały litr więcej niż deklaruje producent.

Pomimo, że w tylnym zawieszeniu zastosowano belkę skrętną, to zachowanie Skody Octavii Combi na drodze jest poprawne. Nadwozie nie kładzie się w zakrętach, a układ kierowniczy trzyma auto w ryzach. W zanadrzu jest układ elektronicznej stabilizacji jazdy ESP, który należy do wyposażenia standardowego.

Polskie ceny nowej Skody Octavii kombi nie są jeszcze znane. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że wersja kombi będzie o ok. 4000 zł droższa od limuzyny. W polskich salonach Skody auto pojawi się na początku lipca, ale zamówienia będą przyjmowane miesiąc wcześniej. Jeśli nieoficjalne informacje się potwierdzą, podstawa wersja Skody Octavii Combi III będzie kosztować niecałych 64 tys. zł. W standardzie będzie m.in. układ ESP, klimatyzacja, centralny zamek i radio. Skoda Octavia Combi będzie więc nieco tańsza od wprowadzonego właśnie na rynek Volkswagena Golfa Variant VII.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Golf Variant już w Polsce - zobacz ceny i zdjęcia

Plusy
Przestronna kabina i duży bagażnik
Oszczędny silnik 1.2 TSI 85 KM

Minusy
Belka skrętna z tyłu
Silnik 1.2 TSI 85 KM w górach traci impet

Skoda Octavia 1.2 TSI 85 KM - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1197 ccm
Moc i moment obrotowy: 85 KM przy 4300 obr/min; 160 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,8 s
Prędkość maksymalna: 178 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,6/4,5/5,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4659/1465/1814/2686 mm
Masa własna: 1242 kg
Pojemność bagażnika: 610 l/1740 l
Cena: b.d.

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty