Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza jazda: Skoda Octavia Scout - terenowe kombi (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Scout - kombi w wersji terenowej
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Scout - kombi w wersji terenowej
Skoda wprowadziła na rynek Octavię w terenowej wersji Scout. Oprócz napędu na wszystkie koła samochód ma większy od standardowej wersji prześwit i dodatkowe osłony. Ale kosztuje też więcej od zwykłej Octavii. Sprawdzamy, czy warto dopłacić.
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Scout - kombi w wersji terenowej
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Scout - kombi w wersji terenowej

Pierwsza Skoda Octavia Scout pojawiła się w 2007 roku. Do końca 2013 roku Skoda wyprodukowała 53 600 sztuk tego modelu. Odpowiada to prawie ośmiu procentom łącznej sprzedaży Octavii kombi w ciągu tego czasu.

Ktoś mógłby powiedzieć, że przecież Skoda już ma Octavię z napędem 4x4 (wprowadzona na rynek jesienią 2013 r.). To prawda, ale Octavia 4x4 jest przeznaczona przede wszystkim na zwykłe szosy, a napęd na obie osie ma zwiększać bezpieczeństwo jazdy.

Tymczasem Scout jest jej wersją uterenowioną. Główna różnica to ta, że Scout ma większy prześwit pod podwoziem (171 mm), niż Octavia 4x4 (zależnie od wersji od 139 do 155 mm). Różnica niby niewielka, ale na leśnych i polnych drogach, na których można spotkać wyżłobione koleiny czasem nawet kilka milimetrów na znaczenie.

Ponadto Skoda Octavia Scout ma specjalny pakiet na złe drogi z dodatkową osłoną podwozia.

Offroadowy makijaż

Głównym elementem przodu jest duży zderzak z czarnymi nakładkami z tworzywa sztucznego. U dołu frontowej części znajduje się srebrzysta wstawka offroadowa. Po bokach osadzone są ostro wycięte reflektory przeciwmgłowe o wyglądzie specyficznym dla Scouta. A na atrapie chłodnicy znalazła się plakietka z nazwą Scout.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Skody Octavii Scout

Pierwsza jazda: Skoda Octavia Scout - kombi w wersji terenowej
Pierwsza jazda: Skoda Octavia Scout - kombi w wersji terenowej

Charakterystyczną cechą boku nadwozia są czarne nakładki z tworzywa sztucznego obejmujące po obu stronach samochodu progi drzwi i nadkola. Są jeszcze listwy ochronne z czarnego tworzywa sztucznego oraz obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze srebrnym.

Tył auta wyróżnia się czarno wykończoną częścią zderzaka oraz centralnie umieszczoną srebrzystą offroadową nakładką.

Indywidualne cechy

W kabinie Skody Octavii Scout znajdziemy taką samo dużą przestrzeń, jak w Octavii kombi. To jedno z największych wnętrz w swojej klasie. Natomiast bagażnik, o pojemność 610 litrów, jest największym w tym segmencie. Po złożeniu oparcia kanapy przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1740 litrów. Po złożeniu oparcia fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości do 2,92 metra.

Wnętrze wyróżniają elementy indywidualne dla wersji Scout. To m.in. specjalne listwy progowe z napisem Scout i listwy ozdobne drzwi w stylistyce Scouta. Ten sam napis widnieje na trzyramiennej kierownicy i dźwigni zmiany biegów.

Deska rozdzielcza jest utrzymana w klasycznej czerni lub w kombinacji czarno-brązowej. Fotele są oferowane z obiciem z brązowego materiału lub z obiciem skóropodobnym Alcantara (czarne lub brązowe).

Całość uzupełnia szereg funkcjonalnych rozwiązań, np.: dwustronna mata komory bagażnika, rozkładane uchwyty do bagażu, tzw. elementy Cargo, skrobaczka do szyb na pokrywie wlewu paliwa, kieszeń na kamizelkę odblaskową pod fotelem kierowcy, pojemnik na odpadki oraz liczne schowki.

Trzy silniki

Skoda Octavia Scout będzie oferowana w trzech wersjach silnikowych: dwóch wysokoprężnych i jednej benzynowej. Jak informuje producent, silniki te mają większą moc i są oszczędniejsze niż montowane w poprzednim modelu. Było to możliwe m.in. dzięki zmniejszeniu masy nawet o 29 kg, poprawie techniki napędu na cztery koła oraz zastosowaniu wydajnych jednostek Green-tec z seryjną funkcją Start-Stop i odzyskiem energii hamowania.

Silnikiem wysokoprężnym o największej mocy jest dwulitrowa jednostka 2.0 TDI o mocy 184 KM, która jest konfigurowana z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG). To pierwsze takie połączenie w autach marki Skoda. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,1 l/100 km.

Drugą jednostką wysokoprężną jest silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM dostępny wyłącznie z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów. Jego zużycie paliwa wynosi 5,1 l/100 km.

Silnik benzynowym jest jednostka 1.8 TSI o mocy 180 KM, który występuje w połączeniu z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów DSG. W tym przypadku średnie zużycie paliwa wynosi 6,9 l/100 km.

Haldex na teren

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest sprzęgło marki Haldex piątej generacji. To najnowsza wersja tego mechanizmu i, jak zapewnia producent, jego sterowanie odbywa się teraz precyzyjniej i szybciej dzięki szerszemu zastosowaniu elektroniki.

Domyślnie napęd 4x4 skupia się na przedniej osi, ale niewielka część momentu obrotowego trafia też na tylne koła. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest kierowany jednak na tylną oś. Dzieje się to w ułamku sekundy, dzięki czemu opóźnienie przekazania napędu jest niezauważalne dla kierowcy.

W razie zapotrzebowania, np. na śliskiej lub grząskiej nawierzchni, nawet 100 procent momentu obrotowego z silnika może być przekazane na tylną oś.

Producent podkreśla, że elektroniczny sterownik płynnie rozdziela moment obrotowy na osie dzięki stałemu nadzorowi wielu parametrów pracy silnika, prędkości obrotowych poszczególnych kół, a nawet kąta skrętu kierownicy.

Natomiast stabilne ruszanie przy mniejszej prędkości jazdy wspomaga seryjnie zastosowana w Octavii Scout elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS).

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej pokonaliśmy Skodą Octavią Scout nieco ponad stukilumetrową trasę, z czego jedna czwarta poprowadzona była leśnymi i polnymi drogami. Był także przejazd przez specjalny tor offroad.

Na autostradzie Octavia Scout zachowuje się jak zwykła wersja tego auta. Jazda jest komfortowa, a w kabinie jest wyjątkowo cicho, nawet podczas jazdy z dużą prędkością.

Na krętych, wąskich drogach również jest stabilnie. Pokonywanie ciasnych zakrętów wspomaga napęd 4x4, bo jego działanie jest uzależnione m.in. od kąta skrętu kół. Kiedy zakręt się zacieśnia wyraźnie czuć, że "coś" trzyma nadwozie w ryzach. To właśnie wtedy zaczyna działać także napęd na tył.

Samochód pewnie się prowadzi, dzięki czemu za często nie trzeba zdejmować nogi z pedału gazu. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą mielić na asfalcie. W zanadrzu jest jeszcze elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP.

W terenie też auto dawało sobie radę. Oczywiście nie jest to to auto do pokonywania karkołomnych przeszkód. Ale przejazd piaszczystymi, a nawet błotnistymi leśnymi i polnymi drogami (mieliśmy takie na trasie) nie jest dla tego auta dużym problemem. I tu właśnie przydaje się większy, niż w zwykłej Skodzie Octavii 4x4, prześwit pod podwoziem.

Wyposażenie jak w Elegance

Skoda Octavia Scout jest bardzo bogato wyposażona. Ten pakiet odpowiada wersji wyposażeniowej Octavii Elegance. W standardzie znajdziemy m.in. m.in. siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), systemy ABS/ESP, aktywny hamulec antykolizyjny, klimatyzację automatyczną, system ISOFIX na tylnej kanapie, komputer pokładowy, reflektory przeciwmgielne, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, radioodtwarzacz z wyjściami USB i aux, gniazdo 12V w bagażniku, czujniki parkowania.

Niestety, Skoda Octavia Scout nie jest autem tanim. W najtańszej wersji, z silnikiem 2.0 TDI 150 KM, auto kosztuje 112 550 zł. Dla porównania: Octavia kombi 4x4 z tym samym silnikiem w wersji Elegance kosztuje 105 600 zł.

Plusy
Napęd 4x4
Bogate wyposażenie
Duży bagażnik

Minusy
Wysokie ceny

Skoda Octavia Scout 1.8 TSI 180 KM - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1798 ccm
Moc i moment obrotowy: 180 KM przy 4500 obr/min; 280 Nm przy 1350 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna DSG; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,8 s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,5/5,9/6,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4685/1531/1814/2679 mm
Masa własna: 1522 kg
Pojemność bagażnika: 610 l/1740 l
Cena: od 113 600 zł

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty