Pierwsza jazda: Skoda Octavia trzeciej generacji czyli powrót króla (ZDJĘCIA)

Sławomir Draguła
Nowa Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM
Nowa Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM
Na rynek wjeżdża właśnie trzecia generacja Skody Octavii. Już pierwsza, która pojawiła się w 1996 roku (lifting w 2000 roku) okazała się wielkim hitem. Czy tak będzie z nowym modelem?
Nowa Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM
Nowa Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM

Jeszcze większy sukces odniosła Skoda Octavia drugiej generacji, która premierę miała w 2004 roku (lifting w 2008 roku). Auto od trzech lat jest najpopularniejszym nowym samochodem w Polsce. Trzecia generacja kompaktu ma wielką szansę przebić popularnością poprzedniczki. Dlaczego? Bo samochód zyskał jeszcze więcej charakteru, zadziorności, wyładniał, urósł, otrzymał też wiele nowinek technicznych, nowe są też silniki. W sprzedaży w naszym kraju samochód będzie na przełomie marca i kwietnia, natomiast teraz koncern zorganizował w Portugalii pierwsze jazdy dla dziennikarzy. Oto nasze wrażenia.

Wygląd – może się podobać

Z przodu nowa octavia przypomina młodszego brata – Rapida. Nic dziwnego podobnie jak on, Octavia III oparta jest na pokazanym na targach we Frankfurcie, koncepcie o nazwie MissionL. Logo umieszczone jest na na masce, która klinem wbija się w przedni grill. Na środku przedniej maski jest wyraźne przetłoczenie dodające charakteru nowej octavii. Przednie reflektory mają ostre linie, podobnie jak umieszczone poniżej światła przeciwmgielne.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć nowej Skody Octavii

Wspomniana już atrapa chłodnicy wykonana jest z pionowych żerdzi, natomiast dolny grill, zatopiony w masywnym zderzaku, w kształcie trapezu, ma strukturę plastrów miodu. Patrząc na nową Skodę Octavię z boku, widzimy dwa przetłoczenia. Pierwsze, idące od górnej krawędzi przednich reflektorów, ponad klamkami aż do górnej krawędzi tylnej lampy, drugie natomiast ozdabia dół przednich i tylnych drzwi. Z tyłu natomiast królują lampy w kształcie litery C, masywny zderzak i wtopione w niego skośne odblaski. Generalnie wygląd nowej octavii zmienił się na plus w porównaniu do ustępującego modelu.

Wnętrze i wyposażenie

Całkiem nowe, w porównaniu do Skody Octavii drugiej generacji, jest również wnętrze. Materiały użyte do jego wykonania są naprawdę z wysokiej półki, nie można mieć także zastrzeżeń do wykonania i spasowania wszystkich elementów. Nowa octavia kusi klientów również kilkoma gadżetami, takimi jak dwustronna wykładzina bagażnika i skrobaczka do szyb umieszczona w pokrywie od wlewu paliwa.

Nowa Skoda Octavia III ma trzy wersje wyposażeniowe. Podstawowa Active oferuje m.in.: elektroniczną kontrolę stabilizacji ESC, siedem poduszek powietrznych, również tą ochraniającą kolana kierowcy, system Isofix, radio Blues z USB i Aux-In, elektrycznie sterowane przednie szyby, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, wysokościową regulację fotela kierowcy, światła do jazdy dziennej, 15-calowe stalowe obręcze kół oraz centralny zamek.

Kolejna wersja to Ambition, która dodatkowo oferuje m.in. manualną klimatyzację, multimedialny odbiornik Swing z odtwarzaczem CD i MP3, fotel kierowcy i pasażera z regulacją wysokości, lusterka i klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia, halogeny, 16-calowe stalowe obręcze kół. Dodatkowo można też dokupić tempomat, czy aluminiowe felgi.

Topowa wersja Elegance oferuje dodatkowo m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację Climatronic, podgrzewane przednie fotele, elektrycznie sterowane szyby w przednich i tylnych drzwiach, wielofunkcyjną pokryta skóra kierownicę, system bezkluczykowy KESSY, tempomat, czujniki parkowania, 16-calowe obręcze kół z metali lekkich, tylne światła zespolone z diodami, oświetlenie zewnętrzne przy wsiadaniu i wysiadaniu do auta. Można też dodatkowo dokupić m.in. system kontroli ciśnienia w oponach, podgrzewaną szybę czołową oraz system wspomagania ruszania pod wzniesienia.

Nowa Skoda Octavia oferuje ponadto wiele schowków i haczyków, siatek, specjalne miejsce na kamizelkę odblaskową pod przednim siedzeniem, czy praktyczny pojemnik na odpadki.

Wrażenia z jazdy

Do testów otrzymaliśmy Skodę Octavię z silnikiem benzynowym 1,8 TSI o mocy 180 KM. To najmocniejszy motor montowany w Octaviach trzeciej generacji. Silnik współpracował z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Trzeba przyznać, że czuć pod nogą operująca gazem moc. Wystarczy lekkie wciśnięcie pedału, a samochód wyrywa do przodu.

Silnik jest elastyczny. Przyspieszenie z 60 km/h na piątym biegu odbywa się bez drgań sinika, warkotu i dławienia. Nowa Octavia dobrze trzyma się drogi,nawet szybkie pokonywanie krętych górskich dróg nie sprawiało większych problemów. Bardzo dobre trzymanie boczne mają też fotele przednie. Samochód jest też wygodny. Z tyłu jest dość dużo miejsca dla pasażerów, zarówno na nogi, jaki nad głowami.

Oczywiście w gorszej sytuacji będzie pasażer podróżujący na środku tylnej kanapy, ale taki jest to już urok tego miejsca. Generalnie w kabinie jest więcej miejsca niż w poprzedniczce. Dlaczego? Najnowsza octavia jest w porównaniu do poprzedniego modelu o 90 mm dłuższa, o 45 mm szersza, a rozstaw osi zwiększył się o 108 mm. Co ciekawe zmniejszyła się natomiast masa auta, o 102 kg! Z kolei pojemność bagażnika wynosi rekordowe 590 l. Poprzedniczka miała 560 litrów.

Silniki - od koloru do wyboru

Pod maską może się znaleźć jeden z ośmiu silników. Do wyboru są cztery jednostki benzynowe TSI i cztery diesle TDI. Producent zapowiada, że Skoda Octavia III w wersji GreenLine, wyposażona w silnik 1.6 TDI o mocy 110 KM, z systemem start/stop oraz układem rekuperacji, będzie spalać zaledwie 3,4 l/100.

Skoda chce też w przyszłości wprowadzić wersję z fabryczną instalacją gazową. Najmocniejszym silnikiem jest na razie 1.8 TSI o mocy 180 KM. W przyszłości pojawi się także, mocniejsza wersja RS oraz odmiana z napędem 4x4. Za dopłatą, Octavię III będzie można oczywiście doposażyć w skrzynię DSG.

Gama silników benzynowych
- 1.2 TSI (86 KM, 160 Nm) - 5M
- 1.2 TSI Green tec (105 KM, 175 Nm) - 6M/DSG
- 1.4 TSI Green tec (140 KM, 250 Nm) - 6M/DSG
- 1.8 TSI Green tec (180 KM, 250 Nm) - 6M/DSG

Gama silników wysokoprężnych
- 1.6 TDI (90 KM, 250 Nm) - 5M
- 1.6 TDI Green tec (105 KM, 250 Nm) - 5M/DSG
- 1.6 TDI GreenLine (110 KM) - 6M
- 2.0 TDI Green tec (150 KM, 320 Nm) - 6M/DSG

Podsumowanie

Dwie poprzednie generacje Skody Octavii odniosły wielki handlowy sukces. Czy tak będzie z najnowszym produktem fabryki w Mlada Boleslav? Najprawdopodobniej. Samochód jest naprawdę ciekawy. Na jego plus przemawia m.in. szeroka paleta silników i wyposażenie samochodu znane dotąd z wyższych klas.

Wprawdzie nie są jeszcze znane ceny nowej Skody Octavii na polskim rynku, to Czesi zapewnili, że samochód nie będzie droższy od Octavii II. Tak jest też w Czechach. Do polskich salonów samochód wjedzie na przełomie marca i kwietnia.

Plusy
- Wielkość bagażnika i kabiny
- Szeroka paleta silników
- Jakość wykonania

Minusy
- Mało miejsca dla trzeciego pasażera na tylnej kanapie
- Brak klimatyzacji w standardzie podstawowej wersji wyposażeniowej

Dane techniczne: Skoda Octavia 1,8 TSI - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowe, sedan
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1798 ccm
Moc i moment obrotowy: 180 KM przy 5100 obr/min; 250 Nm przy 1250 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,3 s
Prędkość maksymalna: 231 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,8/5,0/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4659/1461/1814/2680 mm
Masa własna: 1320 kg
Pojemność bagażnika: 590 l

Sławomir Draguła 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty