Pierwsza jazda: Sportowa Toyota GT86 - drift w standardzie (FOTO)

Paweł Puzio
Toyota
Toyota
Urodzony, aby być dzikim - taka właśnie jest Toyota GT86. Nie jest mocarzem, ale szalonym samochodem dla zwykłych, no może nieco bardziej, majętnych kierowców.
Toyota
Toyota

Toyota GT86 nie epatuje mocą, bo cóż to jest 200 koni dla sportowego auta. Czy 7,6 sekundy do setki, rzuca na kolana? Też nie końca. Jednak Toyota GT86 ma jedną ważna cechę. Jako tylnonapędowiec prowadzi się wybornie i pozwala na rzeczy, o których mogą tylko pomarzyć właściciele aut z przednim napędem. Jeszcze słówko o przeszłości. Toyota GT86 to w prostej linii następca tylnonapędowego modelu Corolla Levin AE86, produkowanego w latach 1983-1987. Zresztą Toyotą AE86 driftuje Kuba Przygoński, znany motocyklista z Orlen Team.

Toyota GT86 nie pozostawia złudzeń. To auto o sportowej prewieniencji, taki street fighter na czterech kołach. Ostre linie nadwozia, tylny spoiler, szeroki rozstaw osi i bardzo niska karoseria dają jasne przesłanie – GT 86 nie lubi emeryckiej jazdy, chce dawać radość, szklankami wlewać adrenalinę w żyły. Jednym słowem non stop atak, jak mówił znany niegdyś kierowca rajdowy Lech Orski z Gdańska, gdy wysiadał ze swojego Volkswagena Golfa GTI zaparkowanego na przepuście.

 
zobacz także Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Toyoty GT86
Toyota GT86 - zobacz zdjęcia z testu

A zatem wiemy, że pod nogą wesoło burczy sportowy boxer z tylnym napędem. Zapewne wszyscy wiedzą. Przypomnimy tylko, że Toyota GT86 to wspólne dziecko z Subaru, znane w tym ostatnim jako BRZ.

W ramach współpracy Toyota odpowiadała za przygotowania koncepcji pojazdu, stylistykę i projekt techniczny. Dalsze prace rozwojowe prowadzone były wspólnie. Subaru dostarczyło silnik, wzbogacony przez Toyotę o własną technologię wtrysku D-4S i 6-stopniową skrzynię biegów. Tak urodziły się bliźniaki.

Samochód według założeń miał czerpać z najbardziej klasycznych wzorców pojazdów sportowych. A efektem prac rozpoczętych w zakładach projektowych Toyoty w 2006 roku, jest powstanie jedynego na świecie samochodu z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem typu boxer umieszczonym z przodu. Konstrukcja ta ma jeden z najniżej położonych środków ciężkości (dzięki silnikowi boxer), bardzo dobre rozłożenie masy (53 proc. przód, 47 proc. tył) oraz optymalny stosunek mocy do masy. Te parametry definiują sportowy charakter Toyoty GT86.

Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, Toyota GT86 jest najbardziej zwartym czteromiejscowym samochodem sportowym świata. Niewielkim wymiarom towarzyszy nisko położony środek ciężkości i doskonałe właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza 0,27). Skoro już jesteśmy przy nadwoziu, to w oczy rzucają się dość wąskie opony – 214/45 R17. Jak na auto sportowe, to mało. Dlaczego? Dwulitrowy boxer generuje 205 Nm momentu i szersze opony po prostu stawiałyby zbyt duży opór.

Do samochodu dosłownie się wpada, a środek jest podporządkowany sportowemu sznytowi auta. Kierownicę pozbawiono jakichkolwiek przycisków do sterowania. Niewielka kierownica o obwodzie 365 mm doskonale leży w dłoniach. Skóra na torusie jest dobrej jakości, ma odpowiednią szorstkość, co daje dodatkowe poczucie łączności z autem.

Na desce dominuje duży obrotomierz z wyświetlaczami cyfrowymi. Kierowca na konsoli centralnej ma do dyspozycji duży wyświetlacz z nawigacją, system audio czy obrazem z kamery cofania. Warto wspomnieć, że system audio brzmi dobrze, co w przypadku tego rodzaju można zapisać na plus.

Biodra kierowcy znajdują się na wysokości zaledwie 400 mm nad podłożem – niżej niż we wszystkich innych seryjnych Toyotach i o 7 mm niżej niż w Porsche Cayman. Fotele i pozycję kierowcy doprowadzono do ergonomicznej perfekcji. Ich profil zapewnia doskonałe podparcie przy zmiennych kierunkach przeciążeń oraz wygodę jazdy i operowania lewarkiem zmiany biegów.

Skoro już jesteśmy w środku, to czas odpalić silnik. Jednostką napędową Toyoty GT86 jest czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1999 ccm. Silnik może osiągać prędkość obrotową do 7400 obr./min, po czym kontrolka na tablicy przyrządów informuje kierowcę o konieczności zmiany biegu; ogranicznik obrotów działa bardzo delikatnie, bez gwałtownego odcięcia.

Czterocylindrowemu boxerowi towarzyszy sześciobiegowa przekładnia manualna lub opcjonalnie sześciobiegowa skrzynia automatyczna z czasem przełączania biegów 0,2 sekundy. Przekładnia automatyczna może pracować w trybach ręcznym (M), sportowym (S) i automatycznym (D), który jednak dopuszcza ingerencję kierowcy za pomocą manetek przy kierownicy. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu.

Toyota GT86 dysponuje mocą 200 KM i momentem obrotowym 204 Nm, dzięki czemu przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,6 sek. (wersja manualna), a prędkość maksymalna 226 km/h (dane dla wersji z manualną skrzynią biegów). Średnie zużycie paliwa to 7,1 l/100 km. Tyle twardych danych – czas na chwileczkę zapomnienia…

Cywilna jazda po drodze, starej „dwójce” od Warszawy do Poznania, to mordęga dla tego auta. Ale już kilka kilometrach, gdy wskoczymy na nową A2, GT86 zapewnia sporo frajdy. Toyota GT86 może nie przyspiesza rewelacyjnie, jednak basowy dźwięk boxera pobudza krew do szybszego krążenia. Wygodna pozycja pozwala sprawnie operować pedałami, kierownicą oraz lewarkiem zmiany biegów. Jazda na wprost jest stabilna, jedynie przy wyższych prędkościach aluminiowa maska silnika nieprzyjemnie wibruje, tak jakby pęd powietrza chciał ją wyrwać z karoserii.

Jednak prawdziwie męskie jeżdżenie zaczyna się na zamkniętym torze. Tam już nie ma fotoradarów czy „misiaczków” zaczajonych zza węgłem. Po pierwsze – jazda bokiem to naturalne zachowanie GT86. Wrzucenie Toyoty w lekki drift jest bajecznie proste. Problemy pojawiają się z jazdą slajdami, bo do tego potrzebne są treningi i umiejętności. Warto wspomnieć że seryjna blokada mechanizmu różnicowego wydatnie poprawia sportowe własności jezdne.

Nawet mało wprawiony kierowca w tego typu harcach szybko zaprzyjaźnia się z Toyotą GT86. Poprzez lekkie podcięcie gazem na łuku GT86 idealnie wpada w lekką nadsterowność i pięknie zamiata tyłem w rytm wyjącego ze szczęścia boxera. Jak za starych dobrych czasów. Lekkie kontry i prawa noga – to narzędzia do kontroli toru jazdy. Dojście do pewnej wprawy wymaga dnia, może dwóch, treningu. Warto tu zaznaczyć, że GT86 nie zżera opon. Nawet po kilku ostrych sesjach gumy prezentują się dobrze. To jest ewenement.

Wolnossący silnik płynnie dostarcza mocy i momentu. Pozwala to na pełną kontrolę trakcji jedynie przy użyciu pedału gazu. Nieco większe obciążenie przodu (rozkład mas 53:47) zdecydowanie poprawia zachowanie samochodu przy dynamicznej jeździe torowej i zapewnia większe wyczucie układu kierowniczego. Całości dopełnia układ kierowniczy o sportowym przełożeniu 13:1 z elektrycznym wspomaganiem, który zapewnia doskonałe czucie auta. Równie dobrze spisują się sprawne hamulce. Są wydajne i nie słabną w miarę rozgrzewania się tarcz. GT86 wyposażony jest standardowo w ABS, elektroniczny korektor siły hamowania EBD, wyłączany system kontroli trakcji (TRC) i trójstopniowy system wspomagania stabilności VSC (również w pełni wyłączalny).

Toyota GT86 jest dostępna w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia, Sol i Prestige. W wersji Sol jest m.in.: 6 poduszek powietrznych, felgi aluminiowe w rozmiarze 17 cali, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, światła LED do jazdy dziennej, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdy Easy Entry, tempomat, czy system multimedialny Toyota Touch.

W wersji Prestige Toyota GT86 jest wyposażona dodatkowo w skórzaną tapicerkę łączoną z Alcantarą oraz podgrzewane fotele przednie.

Cena kompletnie wyposażonej Toyoty GT86 Sol z manualną skrzynią biegów wynosi 129 900 zł. Wersja Prestige kosztuje 136 900 zł. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów wynosi 7000 zł. Od sierpnia dostępny będzie także pakiet stylistyczny Aero, w cenie 8000 zł.

 

Plusy

Ładny wygląd

Stabilne prowadzenie

Dobre wykończenie wnętrza

Atrakcyjna cena

 

Minusy

Anachroniczne wyświetlacze cyfrowe

Mało miejsca dla pasażerów z tyłu

 

Toyota GT86 – dane techniczne

 

Nadwozie: 3-drzwiowe, coupe

Silniki benzynowe: R4, 16V, boxer, pojemność 1998 ccm, 205 NM przy 6400 obr./min i 200 KM przy 7000 obr./min.

Skrzynia biegów i napęd: manualna lub automatyczna 6-stopniowa; napęd na oś tylną

Przyspieszenie 0 do 100 km/h: od 7,6 – manual, 8,2 – automat

Prędkość maksymalna: 226 km/h

Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4240/1285/1775/2570 mm

Masa i poj. bagażnika: 1240 kg, 243 l

Cena wersji bazowej: 129 900 zł

 

Paweł Puzio

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty