Pierwsza jazda: ulepszony VW Touareg - luksusowo w teren (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Volkswagen Touareg po modernizacji - limuzyną w teren
Pierwsza jazda: Volkswagen Touareg po modernizacji - limuzyną w teren
Volkswagen wprowadził na polski rynek odnowionego Touarega. Oprócz drobnej kosmetyki nadwozia i kabiny oraz bogatszemu wyposażeniu auto otrzymało także zmodernizowane silniki. Sprawdzamy tego luksusowego SUV-a z mocnym turbodieslem.
Pierwsza jazda: Volkswagen Touareg po modernizacji - limuzyną w teren
Pierwsza jazda: Volkswagen Touareg po modernizacji - limuzyną w teren

Volkswagen Touareg jest obecny na rynku od 12 lat. W 2010 roku do sprzedaży wprowadzono drugą generację tego modelu. Do tej pory na całym świecie sprzedano ponad 750 tys. sztuk tego auta (I i II generacja).

Źródło: TVN Turbo/x-news

Zmiany, które wprowadzono obecnie, polegają na udoskonaleniu pojazdu pod kątem stylistyki, wyposażenia i komfortu jazdy.

Volkswagen Touareg - zewnętrzna kosmetyka

Touareg po modernizacji zmienił się niewiele. To raczej kosmetyka, polegająca na nieco innej stylizacji przedniej partii nadwozia. Najważniejszą zmianą jest inny kształt reflektorów, atrapy chłodnicy (w której zamiast dwóch chromowanych listew teraz są cztery) oraz dolnej części zderzaka.

Obecnie reflektory biksenonowe są w standardzie. Jako wyposażenie dodatkowe oferowane są reflektory biksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień i funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów.

W ofercie są także nowe lakiery, obręcze kół, kolory i rodzaje tapicerek skórzanych i aplikacji dekoracyjnych. Poszerzono także paletę dostępnych lakierów metalik o nowe kolory: niebieski, złoty, srebrny, brązowy i niebiesko-perłowy.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Volkswagena Touarega

Pierwsza jazda: Volkswagen Touareg po modernizacji - limuzyną w teren
Pierwsza jazda: Volkswagen Touareg po modernizacji - limuzyną w teren

VW Touareg - nowa kolorystyka w kabinie

Projekt deski rozdzielczej pozostał ten sam. Za to aluminiowe pokrętła obsługi są jeszcze bardziej... aluminiowe. Szkoda jednak, że ich nie powiększono, bo wtedy byłyby łatwiejsze w obsłudze, bo małymi pokrętłami trudno operuje się podczas jazdy. Przypomnijmy, że duże pokrętła były w Touaregu pierwszej generacji.

Zmieniono podświetlenie wszystkich elementów obsługi. Zamiast czerwonego teraz jest białe. Nowością są także chromowane aplikacje wokół modułów obsługowych, np. regulacji zawieszenia.

Nowością w przednich fotelach jest manualna regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa już w podstawowej wersji. Wreszcie rozszerzono paletę kolorystyki wnętrza.

Pod względem przestrzeni w kabinie Volkswagen Touareg jest autem niemal wzorcowym. Miejsca jest dużo i z przodu, i z tyłu. Bagażnik o pojemności 580 litrów można powiększyć po złożeniu tylnej kanapy do 1642 l.

W opcji nowością są usługi online. W połączeniu z systemem radiowo-nawigacyjnym RNS 850 i poza instalowaniu karty SIM, można będzie korzystać z wyszukiwania punktów POI z Google, map Google Earth oraz Google Street View i wyświetlania map z widokiem natężenia ruchu drogowego.

Volkswagen Touareg - ulepszanie silników na czele z trzylitrowym dieslem

Jak informuje producent, w kwestii napędu skupiono się przede wszystkim na wysokoprężnych jednostkach 3.0 V6 TDI o mocy 204 i 262 KM, gdyż w Europie ponad 90 procent nabywców Volkswagenów Touaregów wybiera właśnie w jeden z tych dwóch silników.

Obie sześciocylindrowe jednostki zostały zmodyfikowane i wyposażone w katalizator SCR, który zmniejsza zawartość tlenków azotu w spalinach zgodnie z normą EU6.

Nowością w VW Touaregach V6 TDI jest funkcja „żeglowania", czyli możliwość odłączenia silnika od seryjnej, ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Podczas swobodnego toczenia się auto wykorzystuje energię kinetyczną, co pozwala obniżyć zużycie paliwa. Np. wersji z silnikiem o mocy 204 KM spalanie obniżono z 7 do 6,6 l/100 km.

Producent informuje, że mniej pali także mocniejsze V6 TDI, którego moc wzrosła ze 245 KM do 262 KM. Ten silnik zużywa teraz 6,6 l/100 km, zamiast 7,2 l/100 km.

Opcjonalnie Volkswagen Touareg V6 TDI 262 KM może występować w wariancie Terrain Tech przystosowanym do trudnej jazdy terenowej. Zastosowano w nim skrzynię rozdzielczą z reduktorem, środkowym mechanizmem różnicowym oraz mechanizmem różnicowy tylnej osi z blokadą. Wersja ta posiada pięciostopniowy przełącznik pozwalający kierowcy dostosować auto do stopnia trudności terenu.

Najmocniejszą jednostką TDI jest silnik V8 o pojemności 4134 ccm i mocy 340 KM. Bardzo wysoki maksymalny moment obrotowy 800 Nm jest dostępny między 1750 a 2750 obr./min. Natomiast średnie zużycie paliwa wynosi 9,1 l/100 km.

Volkswagen Touareg będzie również dostępny w wersji hybrydowej 380 KM. W odmianie Hybrid pracuje benzynowa jednostka V6 TSI o mocy 333 KM oraz silnik elektryczny o mocy 46 KM. Jeżeli oba pracują jednocześnie (tryb pracy boost), system osiąga moc do 380 KM i maksymalny moment obrotowy 580 Nm. Energia dla silnika elektrycznego jest magazynowana w baterii pod podłogą bagażnika. Pozwala na przejechanie tylko z napędem elektrycznym dystansu ok. dwóch kilometrów z maksymalną prędkością 50 km/h.

Volkswagen Touareg - wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej odnowionego Volkswagena Touarega do jazdy testowej wybraliśmy auto z silnikiem TDI o mocy 262 KM. Taki zapas koni mechanicznych pod maską oznacza, że ten pojazd - pomimo ponad dwutonowej masy - ma sprinterskie możliwości.

Jednak w takim aucie bardziej liczy się możliwość pokonywania przeszkód terenowych. Volkswagen Touareg seryjnie ma napęd na obie osie (4Motion), ale w różnej konfiguracji.

Standardowo występuje napęd 4x4 z samoblokującą skrzynią rozdzielczą typu Torsen (zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu do 31 stopni) i elektronicznymi blokadami mechanizmu różnicowego (EDS). Seryjnie auto jest wyposażone także w program jazdy Offroad, który dostosowuje działanie ABS, EDS i ASR do jazdy terenowej. Ponadto aktywuje asystenta zjazdu ze wzniesień i zmienia punkty zmiany przełożenia przez automatyczną skrzynię biegów.

W opcji z silnikiem o mocy 262 KM można zamówić pakiet Terrain-Tech obejmujący przekładnię rozdzielczą z reduktorem wraz z blokującym się mechanizmem różnicowym tylnej osi i środkowym mechanizmem różnicowym. W taki też system było wyposażone auto testowe. W normalnych warunkach drogowych napęd rozdzielany jest płynnie w zależności od poślizgu na przednią i tylną oś (40:60). Centralny mechanizm różnicowy może również zostać zablokowany, aby uzyskać stały rozdział sił napędu pomiędzy osiami.

Ponadto testowany samochód był wyposażony w pneumatyczne zawieszenie. Mechanizm reguluje prześwit pod podwoziem (od 180 do 300 mm) i tłumienie amortyzatorów (elektronicznie). Kierowca ma do wyboru cztery tryby: standardowy, wysoki, off-road i auto, czyli regulację automatyczną. Do tego dochodzi jeszcze pakiet dynamiki jazdy. Można wybierać spośród trzech trybów: auto, komfort i sport.

Ponieważ trasa testowa prowadziła tylko asfaltowymi drogami, wybraliśmy standardowy prześwit i tryb jazdy komfort. W takim zestawieniu auto zachowuje się jak amerykańska gablota. Natomiast na krętym odcinku trasy wypróbowaliśmy tryb sport. Pomimo sporych gabarytów Volkswagen Touareg zwinnie pokonywał zakręty, ale utwardzone zawieszenie było bardziej wrażliwe na poprzeczne nierówności i dziury w jezdni.

W standardowym wyposażeniu Volkswagen Touareg posiada m.in. reflektory biksenonowe, stały napęd na wszystkie koła 4Motion, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, system automatycznego hamowania po kolizji, siedem poduszek powietrznych (w tym poduszkę kolanową dla kierowcy), tempomat, kierownicę multifunkcyjną, system Infotainment RCD 550 z ekranem dotykowym, automatyczną klimatyzacji oraz system ESC z funkcją stabilizacji przyczepy.

Cena wyjściowa Volkswagena Touarega wynosi 228 590 zł.

Plusy
Przestronna kabina
Pewne zachowanie na drodze
Mocne i oszczędne silniki

Minusy
Małe pokrętła sterowania klimatyzacją
Ceny na poziomie marek premium

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, 6 cyl., 24V, pojemność 2967 ccm
Moc i moment obrotowy: 262 KM przy 3800 obr/min; 580 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 8-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,3 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,7/6,0/6,6 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4801/1709/1940/2893 mm
Masa: 2110 kg
Pojemność bagażnika: 580 l
Cena auta testowego: 238590 zł + dodatki

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty