Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Pierwsza jazda: Volkswagen Eos i Volkswagen Golf Cabriolet

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Pierwsza jazda: Volkswagen Eos i Volkswagen Golf Cabriolet Volkswagen wprowadził do Polski dwa nowe kabriolety: Eosa i Golfa Cabrioleta. Ten pierwszy to auto typu coupe-cabrio, drugi - typowy kabriolet z miękkim dachem.

W przypadku Eosa mamy do czynienia z drugą generacją modelu, zaś początki Golfa Cabrioleta sięgają 1976 roku. Obecnie jest to czwarta generacja tego auta. Oba pojazdy łączy ta sama baza - Golf VI. Zatem nie dziwi, że są do siebie niemal bliźniaczo podobne. Ale tylko na pierwszy rzut oka.

Stylistyczne niuanse

Głównym wyróżnikiem każdego z tych Volkswagenów jest dach. Eos ma twardy, stalowy dach, który sprawia, że może on być kabrioletem, albo autem typu coupe. Natomiast Golf Cabriolet ma klasyczny miękki dach z tkaniny. Ale są też inne różnice. Widać je m.in. w przednich partiach nadwozia. Atrapa chłodnicy Eosa ma trzy chromowane listwy, podczas gdy Golf Cabriolet tylko dwie. Nieco inne są też reflektory.

Za to całkowicie oba modele różnią się z tyłu. Chodzi nie tylko o kształt lamp (Golf ma diodowe klosze z wersji hatchback), ale również o pokrywy bagażników. W przypadku Eosa bagażnik jest dłuższy (w końcu musi się tam zmieścić spory, stalowy dach), zaś pokrywa Golfa Cabrio jest krótka, dzięki czemu cała sylwetka ma zwarty, sportowy wygląd.

Stylistyczne niuanse są także w kabinach. Eos niemal w całości przejął kokpit z poprzednika. Zmieniono tylko panele zegarów i klimatyzacji oraz urządzenia multimedialne. Kokpit Golfa Cabrioleta jest taki sam jak w trzy- i pięciodrziowym hatchbacku.

Z dachem lub bez

W Eosie mamy do czynienia z bardzo skomplikowanym pięcioczęściowym dachem ze szklanym środkowym elementem. Do tego dochodzi zastęp siłowników, przegubów i innych podzespołów. Składanie lub rozkładanie dachu trwa 25 sekund. Można to robić tylko w czasie postoju.

Zobacz też: Testujemy: Volkswagen Passat CC - limuzyna na kręte trasy 

Za to dach Golfa Cabrioleta można składać i otwierać także podczas jazdy do prędkości 30 km/h. Składanie trwa tylko 9 sekund, zamknięcie jest o 2 sekundy dłuższe. Jako, że jest to element z tkaniny, po złożeniu nie potrzebuje specjalnego miejsca w bagażniku. Zatem zarówno z otwartym, jak i zamkniętym dachem kufer ma taką samą pojemność - 250 litrów.

Inaczej jest w Eosie. Dach tego auta składa się do pojemnika wygospodarowanego z części bagażnika. Kiedy jest tam schowany, bagażnik ma pojemność 205 litrów. Po rozłożeniu bagażnik liczy 380 litrów. Jeśli w środku jest sporo toreb, kierowca musi pamiętać, aby przed otwarciem dachu część z nich wyjąć i przenieść na kanapę w kabinie.

Wrażenia z jazdy

Prasowa prezentacja obu aut odbyła się pod niebem włoskiej Toskanii, gdzie latem słońca jest w nadmiarze, czyli panują idealne warunki dla kabrioletów. Do jazd testowych wybraliśmy auta z przecistawnymi silnikami - Eos miał 2-litrowego, 140-konnego turbodiesla, a Golf Cabrio 160-konny doładowany silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra. W obu autach z silnikami współpracowały preselekcyjne, automatyczne przekładnie DSG - w Eosie sześciobiegowa i Golfie Cabrio siedmiobiegowa.

Diesel w Eosie sprawdził się na górzystych i krętych drogach Toskanii. Wysoki moment obrotowy (320 Nm dostępne już od 1750 obr./min) pozwala na sprawne rozpędzanie auta i przydaje się na długich podjazdach. Natomiast dzięki przekładni DSG kierowca może się skupić tylko na drodze, zamiast poświęcać uwagę zmianie biegów.

W sukurs prowadzącemu auto idzie także zawieszenie. Zastosowanie w tylnej osi wielowahaczowej konstrukcji sprzyja pewnemu pokonywaniu zakrętów, jednocześnie zapewniając odpowiedni komfort jazdy.

Zobacz też: Testujemy: VW Touareg – błoto i piach mu niestraszne

Przy otwartym dachu w miarę komfortowych warunkach akustycznych można jechać do prędkości ok. 120 km/h. Potem pęd powietrza otaczający auto robi się natarczywy.

To samo dotyczy Golfa Cabrio. Natomiast podczas jazdy z zamkniętym dachem, nawet przy dużych prędkościach, w kabinie jest bardzo cicho, choć przecież nad głowami pasażerów jest powłoka z tkaniny.

160-konny silnik i skrzynia DSG prowokują do mocnego naciśnięcia pedału gazu. Do tego auto świetnie pokonuje zakręty. Czyni to zgrabniej, niż Eos. M.in. dlatego, gdyż jest od niego o 86 mm krótsze, jednocześnie zawieszenie jest bardziej utwardzone, co także przekłada się na prezycję prowadzenia.

Ceny i silniki

Cennik Golfa Cabrio, z podstawowym benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 105 KM, rozpoczyna się od kwoty 85 090 zł. W wyposażeniu seryjnym z zakresu bezpieczeństwa są m.in.: ABS, system zapobiegający boksowaniu kół przy ruszaniu ASR, elektroniczną kontrolę stabilności toru jazdy ESP, system przeciwdziałający blokowaniu kół napędowych podczas hamowania silnikiem MSR, a ponadto poduszki czołowe oraz boczne dla kierowcy i pasażera plus poduszka kolanowa dla kierowcy. Jest także system audio i automatyczna klimatyzacja.

Poza silnikami benzynowymi 1.2 i 1.4 160 KM do wyboru jest jeszcze turbodiesel 1.6 o mocy 105 KM. 

Zobacz też: Testujemy: Renault Megane CC Floride - z wiatrem we włosach

Eos jest droższy - cennik startuje od kwoty 99 790 zł. W tym przypadku podstawowym silnikiem jest benzyniak 1.4 o mocy 122 KM. W wyposażeniu seryjnym są poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki przednie, powiększone o dodatkowy system ochrony głowy, ESP z asystentem hamowania Dual Brake Assis, system ABS z układem rozdziału siły hamowania EBV oraz układy kontroli trakcji ASR i MSR. W przypadku dachowania pasażerów chronią rozkładane w 0,25 sekundy pałąki antykapotażowe. Tak jak w Golfie Cabrio jest system audio i automatyczna klimatyzacja.

W ofercie silnikowej, oprócz 2-litrowego diesla 140 KM i benzyniaka 1.4 122 KM, można jeszcze wybrać dwie inne jednostki benzynowe: 1.4 160 KM lub 2.0 210 KM. 

Volkswagen Eos

Plusy
- atrakcyjna sylwetka
- sztywny dach
- bogate wyposażenie

Minusy
- przeciętna pojemność bagażnika

Volkswagen Golf Cabrio

Plusy
- atrakcyjna sylwetka
- walory trakcyjne
- bogate wyposażenie

Minusy
- miękki dach podatny na uszkodzenia

Volkswagen Eos 2.0 TDI DSG – dane techniczne
Nadwozie: coupe-cabrio
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 140 KM przy 4000 obr./min; 320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10,3 s
Prędkość maksymalna: 204 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,2/4,8/5,7 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4423/1444/1791/2578 mm
Masa własna : 1533 kg
Pojemność bagażnika: 380 l (205 l)
Cena auta testowego: 122 790 zł

Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI 160 KM – dane techniczne
Nadwozie: kabriolet
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1390 ccm
Moc i moment obrotowy: 160 KM przy 5800 obr./min; 240 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 7-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,4 s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,8/5,4/6,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4337/1471/1782/2578 mm
Masa własna : 1428 kg
Pojemność bagażnika: 250 l
Cena auta testowego: 99 790 zł

Wojciech Frelichowski

Pierwsza jazda: Volkswagen Eos i Volkswagen Golf Cabriolet
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Pierwsza jazda: Volkswagen Eos i Volkswagen Golf Cabriolet

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości