Pierwsza jazda: Volkswagen Passat Alltrack - walka z poślizgiem

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat Alltrack - walka z poślizgiem
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat Alltrack - walka z poślizgiem
Volkswagen Passat Alltrack ma wypełnić lukę między samochodem osobowym a SUV-em. Sprawdziliśmy go w austriackich Alpach.
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat Alltrack - walka z poślizgiem
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat Alltrack - walka z poślizgiem

Volkswagen Passat Alltrack to uterenowiona wersja znanego już Passata B7 występująca tylko w nadwoziu kombi (czyli Variant).

VW Passat Alltrack ma długość 4771 mm, czyli tyle samo, co Passat Variant. Również szerokość jest identyczna - 1820 mm. Natomiast w porównaniu z Passatem Variantem prześwit poprzeczny został zwiększony ze 135 do 165 mm. Ponadto kąt natarcia zwiększył się z 13,5 stopnia do 16 stopni, kąt zejścia wynosi 13,6 stopni (Passat Variant: 11,9 stopni), a kąt rampowy poprawiono z 9,5 do 12,8 stopnia.

 

W terenowym makijażu

Nadwozie samochodu zmodyfikowano by miało bardziej terenowy charakter. Volkswagen Passat Alltrack charakteryzuje się m.in. specjalnymi zderzakami oraz poszerzonymi nadkolami i progami.

Obramowania okien oraz obudowy lusterek zewnętrznych, a także listwy na osłonie chłodnicy utrzymane są w kolorystyce matowego chromu. Seryjny reling dachowy ma srebrny kolor.

 

Zobacz też: Pierwsza jazda Volkswagenem Passatem Alltrack - zdjęcia

Ponadto do seryjnego wyposażenia zewnętrznego należy przednia i tylna osłona podwozia w kolorze stali nierdzewnej oraz reflektory przeciwmgielne. Końcówki rur wydechowych są chromowane. W standardzie są 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich.

Funkcjonalne kombi

Wnętrze jest niemal takie samo, jak w zwykłym Volkswagenie Passacie siódmej generacji. Indywidualnymi elementami w wersji Alltrack sa m.in. listwy na progach ze stali nierdzewnej z napisem Alltrack, siedzenia z bocznymi częściami pokrytymi Alcantarą, tytanowo-srebrne aplikacje, pedały z aluminiowymi nakładkami oraz napis Alltrack na pokrywie popielniczki.

Ponieważ auto jest oferowane tylko w wersji kombi, można w nim przewieźć sporo bagażu. Pojemność bagażnika wynosi 603 litry. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa powiększa się do 1731 litrów. Za przednimi fotelami oraz za drugim rzędem siedzeń można zamontować siatkę oddzielającą.

Maksymalna ładowność wynosi 656 kg. Ponadto auto może holować przczepę o masie własnej do 2200 kg.

Do wyboru cztery silniki

Volkswagen Passat Alltrack występuje w czterech wersjach napędowych - dwóch benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Wszystkie jednostki napędowe mają cztery cylindry, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk Podstawowym silnikiem benzynowym jest motor 1.8 TSI o mocy 160 KM. O 50 koni mocniejszy jest benzyniak 2.0 TSI.

Jeśli chodzi o diesle 2.0 TDI, to występują one w dwóch zakresach mocy: 140 i 170 KM. Obie wersje oferowane są z pakietem BlueMotion Technology (BMT), czyli z systemami Start-Stop i odzyskiwania energii hamowania.

Samochód oferowane jest z napędem na przednią oś lub z napędem na wszystkie koła 4MOTION. System działa w ten sposób, że normalnie napęd idzie na przód, ale w ekstremalnym przypadku, np. na śliskiej nawierzchni, na tylną oś może być przenoszone nawet 100 procent momentu obrotowego.

W tej drugiej odmianie standardowo pod maską może pracować jeden z dwóch silników - 2.0 TDI 170 KM lub 2.0 TSI 210 KM. Są one konfigurowane z dwusprzęgłową przekładnią DSG i elektroniczną poprzeczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS.

Dla Volkswagena Passata Alltrack TDI 140 KM napęd na wszystkie koła jest w opcji. Natomiast jednostka 1.8 TSI 160 KM występuje tylko z napędem na przednią oś.

Silniki są zabezpieczone od spodu stalową płytą, która chroni zespół napędowy przed uszkodzeniem podczas jazdy w terenie.

Jazda po lodowcu

Premierę Volkswagena Passata Alltrack zorganizowano w austriackich Alpach. Była więc okazja, by sprawdzić, jak niemiecka nowość radzi sobie na śniegu. Samochód przetestowaliśmy podczas jazdy po krętych, górskich drogach, na autostradzie i na lodowcu na wysokości ponad 2800 metrów npm.

Do dyspozycji były auta z silnikami 2.0 TDI o mocy 170 KM. Motor pracuje miękko i bardzo cicho, choć pewnie udział w tym ma dobre wyciszenie wnętrza. Jednostka spontaniczne reaguje na mocniejsze przyciśnięcie pedału gazu i to prawie na każdym biegu.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen CC - oczko wyżej niż Passat. Foto i film
Napęd na obie osie 4MOTION wypróbowaliśmy na lodowcu. System wspomaga specjalny tryb Off-Road, który włącza się przyciskiem w kabinie. Dotychczas ten tryb był stosowany przez Volkswagena tylko w SUV-ach i autach terenowych (Tiguan i Touareg). W VW Passacie Alltrack system ten debiutuje w klasycznym samochodzie osobowym.

Po włączeniu trybu Off-Road najważniejsze systemy jazdy i systemy wspierające kierowcę zostają dostosowane do warunków panujących w terenie. Należą do nich ABS, asystent ruszania pod górę, sposób działania mechanizmów różnicowych (EDS), charakterystyka pedału gazu oraz skrzyni DSG.

Okazało się, że Volkswagenem Passatem Alltrack można jeździć nawet w głębokim, grząskim śniegu. Trzeba jednak umiejętnie operować pedałem gazu. Ruszać z miejsca trzeba delikatnie, aby koła nie straciły przyczepności na podłożem. Natomiast później należy utrzymywać odpowiednią prędkość, żeby auto nie straciło impetu i nie zakopało się z śniegu.

Ale napęd 4MOTION przydaje się nie tylko na śliskim i grząskim terenie. Docenić go można podczas jazdy po krętych drogach, ponieważ mechanizm może płynnie rozdzielać moment obrotowy na osie w zależności od zapotrzebowania. Dzięki temu auto jedzie niczym po szynach.

Technika i komfort kosztują

Powodów do narzekań nie będą mieć pasażerowie. Miejsca w kabinie, z przodu, i z tyłu, jest dostatek. Wygodną podróż zapewniają też obszerne fotele z przodu oraz szeroka i dobrze wyprofilowana kanapa z tyłu. Zaś lista wyposażenia
standardowego jest bardzo długa. Jest na niej w zasadzie wszystko, co służy komfortowi i bezpieczeństwu.

Wyjściowa cena Passat Alltrack to 111690 zł. Tyle kosztuje ten samochód z podstawowym silnikiem 1.8 TSI 160 KM i napędem na przednią oś. Cena najtańszej wersji 4MOTION - z silnikiem 2.0 TDI 140 KM - wynosi 130390 zł. Najwięcej trzeba zapłacić za auto w wersi 2.0 TDI 170 KM 4MOTION - 145190 zł.

Wysoka cena jest głównym minusem tego samochodu.

Plusy

funkcjonalne wnętrze
mocne silniki
napęd 4x4

Minusy

wysokie ceny

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 170 KM - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, R4, 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 170 KM przy 4200 obr./min; 350 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna DSG, 6-stopniowa; napęd 4x4
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 211 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,8/5,2/5,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4771/1550/1820/2710 mm
Masa i poj. bagażnika: 1725 kg, 603 l
Cena testowego: b.d.

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty