Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Pierwszeństwo pieszych. Prezydent podpisał ustawę. Od kiedy zmiany?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Marcin Idczak Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą m.in. zasadę pierwszeństwa pieszych przy wchodzeniu na pasy. Co to oznacza w praktyce?

Obecne przepisy nakazują kierowcom zbliżającym się do przejścia dla pieszych zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Po zmianach, kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia dla pieszych będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych:

  • zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego,
  • ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.

Nowe rozwiązanie wymusi na kierowcach obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy. Kierowcy będą musieli stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię, zarówno dla pieszych znajdujących się na przejściu, jak również dla tych, którzy wchodzą na przejście.

Zobacz także. Opel Ultimate. Jakie wyposażenie?

Przepis dotyczący pierwszeństwa przy wchodzeniu na przejście przez pieszych nie będzie dotyczył tramwajów. Droga hamowania przeciętnego tramwaju z kompletem pasażerów jest bowiem kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego. Ponadto, rozszerzono dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

W nowelizacji przepisów zawarto zapis, zgodnie z którym podczas wchodzenia czy przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również na pasach, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które może rozpraszać jego uwagę.

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wejdzie w życie 1 czerwca 2021 roku.

Zobacz także: Tak prezentuje się Rolls-Royce Cullinan

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • kontestator (gość)

    A może by tak zacząć od ujednolicenia infrastruktury drogowej. Zlikwidować przejścia niewidoczne i te zlokalizowane w odległościach mniejszych niż 200 m. między sobą (ruch to zdrowie). Ustalić minimalną odległość przejścia od końca łuku jezdni na skrzyżowaniu. przed każdym przejściem ustawić "szykanę" zapobiegającą gwałtownemu wbiegnięciu na pasy. Ujednolicić i obowiązkowo zapewnić skuteczne oświetlenie pieszych na przejściach a obecnie także w ich okolicy. A tak jak teraz ... będą trupy ... i to z winy niekompetentnego rządu.

  • Nikt (gość)

    Jest taka miejscowość gdzie na odcinku 1000 metrów jest 20przejsc dla pieszych absurd gdzie się skręca z drogi wojewódzkiej i zaraz są pasy jedzie się kilka metrów i następne pasy to jedno a drugie to że pieszy idzie jak by by Święty i z telefonem komórkowym nie patrzy czy coś nadjeżdża bo bo zad i prezydent daje przywileje pieszym

  • Kierowca (gość)

    Najlepszym rozwiązaniem byłoby postawić sygnalizację świetlną przed każdym przejściem to by było wszystko jasne czy pieszy chcę przejść czy nie, a tak to trudno będzie udowodnić czyja jest wina w razie tragedii, a tych będzie jeszcze więcej niż do tej pory

  • bosman (gość)

    Szanowny Komentator- wypisujesz duzo pierdół - owszem , dobrze oznaczone przejscia , szykany , sygnalizacja na zadanie-- ale kierowca to czlowiek który ma wlasny muzg , jest sprawny fizycznie i psychycznie , kto ukonczyl specialny kurs , zdal egzamin , przeszedl badaniaa lekarskie i prowadzi maszyne która ma sprawne hamulce , A pieszy to przewaznie dziecko ,staruszka , człowiek biedny, czasem poszkodowany na zdrowiu , który jest zmuszony przemieszczac sie na piechote - wiec to kierowca bezwzglednie ma uwazac na pieszech tak jak dzieje sie u naszych zachodnich sasiadów . Od lat prowadze pojazdy m/in w UK Niemczec i nie tylko i jeszcze nie widzialem ani jednego przypadku potracenie pieszego na przejsciu dla pieszych czy nawet w miejscu nie dozwolonym ani zadnego trabienia na pieszego . Mieszka tu wielu polakow i wszyscy zachowuja sie jak rodowici mieszkancy danego kraju . to dlaczego w w swoim kraju MUłAMI za kierownica .

  • aaa (gość)

    dobrze piszesz bosman a w krajach skandynawskich kierowca widząc pieszego dopiero podchodzącego do przejścia zwalnia już 20 metrów przed nim nie wiedząc nawet czy chce on przejść

  • kontestator (gość)

    Nikt, kto ma muzg zamiast mózgu nie zrozumie istoty przedstawianego problemu. Pieszy musi być chroniony ... nawet wbrew samemu sobie ... i do tego w cywilizowanych krajach służy odpowiednia infrastruktura drogowa a nie wydumane przepisy.

  • Gast (gość)

    Ajajaj, autkowcy będą musieli trochę więcej myśleć i uważać za kierownicą niż do tej pory, jaka tragedia. Nic bardziej nie cieszy niż lament autkowców (bo myślący kierowcy ze zrozumieniem przyjmują nowe przepisy).

  • Thom (gość)

    U nas infrastruktura nie jest przystosowana do tych przepisów. W Niemczech są dwa typy przejść dla pieszych. Przejścia z zebrą tak jak u nas, pieszy ma pierwszeństwo już wchodząc, przed przejściem. Tylko takie przejścia są na ulicach gdzie ograniczenie jest max 30km/h, czasami warunkowo są na ulicach gdzie max 50 km/h. Powyżej 50kmh nie ma przejść z zebrą!!! Jest coś w rodzaju przeprawy dla pieszych oznaczonej poziomymi liniami. I tu pieszy nie ma pierwszeństwa!! Musi ustąpić samochodom !! poza tym przejścia są solidnie oznakowane i oświetlone!. U nas to będzie igranie z losem. Będą trupy. Bo Ci co nie jeżdżą na co dzień samochodem nie wiedzą, że czasami pieszego nie widać, szczególnie po zmroku, przy barku oświetlenia przejścia, deszczu, i ciemnym ubiorze pieszego z czarną maską na twarzy! ;)

  • łodzianin (gość)

    usunięcie drzew sąsiadujących bezpośrednio przy przejściach na chodnikach, które zasłaniają pieszego wchodzącego na przejście dla pieszych. A chciałbym przypomnieć, że po 1 czerwca wchodzący pieszy na przejście będzie miał już pierwszeństwo. Chodzi o to by ograniczyć sytuację, by pieszy wychodził na przejście zza drzewa. Niestety wiele jest takich miejsc w Łodzi.. Także chodzi o poprawę oznakowania poziomego tj. pomalowanie pasów na jezdni, które dawno zostały starte i są w zasadzie ledwo widoczne lub w ogóle niewidoczne. Jest ogrom takich miejsc gdzie pasy są praktycznie nie widoczne na jezdni, a został sam znak drogowy przy przejściu "widmo". Także proszę o weryfikację i instalację w miejscach gdzie nie ma, oświetlenia przejść dla pieszych. Niestety obecnie wiele przejść nie jest w ogóle oświetlonych co po zmroku sprawia problemy szczególnie gdy dodatkowo pada deszcz.

  • jjj (gość)

    Płaczecie jak baby. Tymczasem już teraz większość kierowców w mieście ustępuje pierwszeństwa pieszym. Za co bardzo dziękuję.

  • Krzysztof (gość)

    Szanowna Redakcjo! Obowiązek zmniejszenia prędkości żeby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego będącego na przejściu lub wchodzącego na nie, już od dawna obowiązuje.

  • zach-pom (gość)

    A jeśli pieszy zapatrzony w ekran telefonu, ze sluchawkami na uszach wejdzie na przejscie dla pieszych, bez rozgladania sie, bez zachowania ostroznosci (ilu takich widze!), to bedzie mozna go/ja rozjechac bezkarnie?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości