Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Piesi z pierwszeństwem przed pojazdem? Senat jest przeciw

Data publikacji: Autor: (mm)

Fot. Marcin Idczak Senat zaakceptował wniosek o odrzucenie nowelizacji Prawa o ruchu drogowym zgodnie z którą pieszy zarówno na przejściu jak i przed nim będzie miał pierszeństwo przed pojazdem.

Fot. Marcin Idczak Oznacza to, że aby zmiany weszły w życie, Sejm musi odrzucić stanowisko Senatu bezwzględną większością głosów.

W obecnej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który już znajduje się na pasach. Pieszy jest za to zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności w takiej sytuacji. Nowe przepisy zakładają, że nawet osoba, która dopiero oczekuje na przejście przez jezdnię będzie miała pierwszeństwo przed samochodami (zmiany nie dotyczą tramwajów). 

Zobacz także: Legia w Lidze Europy - wszystko co musisz wiedzieć!

Kierowcy zostaną zobowiązani do jeszcze uważniejszego obserwowania okolic pasów, ale nie oznacza to, że piesi będą mogli wchodzić na przejście bez zachowania środków ostrożności. Będą oni musieli upewnić się, że prowadzący pojazd ustępuje im pierwszeństwa.

Nowe przepisy miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku.


Jeep dla Ciebie

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • danka zielonogórzanka (gość)

    Dobrze się stało, ze senat odrzucił poprawkę. Zaczęłaby się era świętych krów. Po to są nowe zdobycze techniki, aby je stosować dla poprawy bezpieczeństwa pieszych i usprawnienia ruchu pojazdów. Żaden przepis nie zastąpi myślenia. A ten jest szczególnie absurdalny. Jak dodać do tego niekompetencje policjantów, brak logicznego myślenia to senat dobrze to zrobił. Myślę, że posłowie też wykażą się rozsądkiem w głosowaniu.

  • aa (gość)

    Jeszcze są myślący ludzie. Są inne rozwiązania : obowiązek wyraźnej sygnalizacji zamiaru przejścia, sygnalizacja świetlna uruchamiana przyciskiem na WSZYSTKICH przejściach, dodatkowy pasek zebry na chodniku itd. Ustawa w przedłożonym kształcie to WZROST ilości potrąceń na przejściach - tak samo, jak w przypadku niefrasobliwego nadania uprawnień pierwszwństwa rowerzystom.

  • aa (gość)

    Dodam jeszcze : jeżdż sporo i widzę, że z roku na rok trzeba coraz więcej uwagi poświęcać innym kierującym, a tu jeszcze pomysł z pieszymi, praktycznie wszystkimi, na chodniku...

  • bb (gość)

    Chyba: „pierwszeństwo” :-) Brawo!

  • zyggi (gość)

    czy ktos pomyslal o rodakach ktorzy jako miejsce spotkan ustalaja sobie przejscie dla pieszych i jego otoczenie? o tych ktorzy zatrzymuja sie przy przejsciu by sobie zapalic, bo piesek chce siusiu albo po prostu postac by powkurzac kierowcow? czy ktos kierowcom ma zamiar zrekompensowac czas i stracone paliwo za kazde niepotrzebne zatrzymanie sie przed przejsciem z racji niefrasobliwosci pieszych? najpierw wyedukujcie spoleczenstwo by nie robilo "scen" a potem ustanawiajcie "prawo" wybrancy z koziej wolki ;]

  • Jnek Nowak (gość)

    Czy ktoś policzył ile kosztuje zatrzymanie autobusu, tira albo 10 osobówek z prędkości 50 km/h a potem ich rozpędzenie? Ile będzie zanieczyszczeń, spalin, hałasu?

  • Morden (gość)

    Czepiacie sie pieszych a sami nie jestescie lepsi parkujac auta na pasach,chodnikach i gdzie jeszcze popadnie bo tak wygodnie bo musicie,jestem tak samo kierujacym auto ale az tak wrednie sie niezachowuje a ustapic pieszemu to nie problem tak samo ja przepuscic inne auto przed siebie zeby wiecznie nie stalo na skrzyzowaniu az ktos go przepusci.

  • Taka prawda (gość)

    Całkowicie głupi pomysł!Czy pomysłodawca obserwował protesty polegające na blokowaniu dróg?Tak wyglądałby ruch na drogach,jak w czasie protestów!I proszę nie powoływać się na kraje zachodnie.W Polsce większość szlaków komunikacyjnych przebiega przez obszary zabudowane i wprowadzenie takiego przepisu sparaliżowało by komunikację samochodową!Kraje zachodnie może żałują wprowadzenia takiego przepisu,ale raz wprowadzone przywileje nie można już wycofać!

  • SPOSÓB NA MANDATY (gość)

    BRAWO! Ktoś zablokował coś co prowadziłoby do większej ilości POTRĄCEŃ, większej ilości MANDATÓW, często wymuszonych - "Prawko czy Mandacik" a jak nie przyjmiesz to fałszowanie notatek służbowych no bo i jak udowodnisz czy ktoś miał zamiar wejść czy też nie. Niestety ale za dużo mamy PRZEJŚĆ, niektóre co 100-200m plus POŚPIECH pieszych i kierowców równa się TRAGEDIA!

  • ms. (gość)

    Bardzo dobra decyzja. Łatwiej chyba zatrzymać się lub powstrzymać się od wejścia na przejście/miejsce jedynie wydzielone w jezdni / pieszemu niż hamować gwałtownie kierowcy TIR-a , ciężarówki załadowanej towarem np.12t. ,czy samochodu osobowego jadącego z prędkością 50km/h potrzebującego ok.14m. do zatrzymania. Z praktyki wiem że będzie to doprowadzało do zwiększenia zagrożenia i wypadków nie wspomnę o interpretacji przez policję i mandatach gdy np. pieszy zbliża się i zatrzymując rozmawia sobie przez komórkę czy dłubie w nosie. Trzeba edukować również pieszych by zachowywali się odpowiedzialnie i przewidywalnie tj. zgodnie z obowiązującymi przepisami.Jezdnia dla pojazdów - chodniki dla pieszych !!!

  • pieszy (gość)

    Rozgonić ten sent na 4 wiatry

  • knt (gość)

    projekt autorstwa PO więc czemu tu się dziwić

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości