Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Pieszy na drodze. Zasady poruszania się i systemy bezpieczeństwa

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Fot. Dariusz Bloch Jesień i zima to pory roku ciężkie nie tylko dla kierowców. Również piesi są wówczas narażeni na więcej zagrożeń. Częste opady, mgły i szybko zapadający zmrok powodują, że stają się oni gorzej widoczni.

Z ruchem pieszych kierowcy stykają się przede wszystkim w mieście. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym pieszy może przechodzić na drugą stronę jezdni w miejscach do tego wyznaczonych, tj. na przejściach dla pieszych. Według przepisów, pieszy znajdujący się na oznakowanym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem. Jednocześnie zabronione jest wchodzenie bezpośrednio przed jadący pojazd. Z kolei kierowca zbliżając się do przejścia dla pieszych jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności.

Przepisy pozwalają pieszemu na przekroczenie jezdni poza przejściem, jeśli odległość od najbliższego takiego miejsca przekracza 100 metrów. Jednak wcześniej musi się upewnić, czy może to zrobić z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i nie utrudni to ruchu pojazdów, a kierowców na gwałtowne hamowanie. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą prostopadle do osi jezdni.

Jednak pieszych kierowcy spotykają nie tylko w mieście, ale i na drogach poza terenem zabudowanym.

- Jeżeli nie ma chodnika, pieszy może poruszać się lewą stroną drogi, dzięki czemu będzie widział nadjeżdżające z naprzeciwka samochody - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

Fot. Skoda Na szczególnie niebezpieczeństwo pieszy poruszający się po drodze poza terenem zabudowanym jest narażony pod zmroku. Wówczas kierowca może go nie zauważyć. Wielu pieszych nie zdaje sobie sprawy, iż światła reflektorów samochodowych nie zawsze dobrze oświetlą człowieka, który jest ubrany w ciemny ubiór. A jeśli z naprzeciwka jedzie inny pojazd, i nawet jeśli ma dobrze ustawione światła, to pieszy na skraju jezdni po prostu "zaciera" się w poświacie reflektorów.

- Dlatego w celu poprawy bezpieczeństwa wprowadzono obowiązek posiadania przez pieszych poruszających po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym używania elementów odblaskowych. Nocą pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierowcę z odległości około 40 metrów. Natomiast jeśli ma na sobie elementy odblaskowe staje się widoczny nawet z odległości 150 metrów - podkreśla Radosław Jaskulski.

W przepisach przewidziano wyjątek: pieszy może poruszać się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli znajduje się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. Przepis o odblaskach nie ma zastosowania w strefie zamieszkania – tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdami.

O zapewnieniu bezpieczeństwa pieszym myślą także producenci samochodów, opracowując specjalne systemy ochrony najsłabszych uczestników ruchu. Kiedyś tego typu rozwiązania były na wyposażeniu samochodów klasy wyższej. Obecnie można je spotkać także w autach popularnych marek. Np. Skoda w modelach Karoq i Kodiaq standardowo montuje system Pedestrian Monitor, czyli układ ochrony pieszych. To funkcja awaryjnego hamowania, która wykorzystuje system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC i zamontowany z przodu pojazdu radar. Przy prędkościach w przedziale od 5 do 65 km/h system ten potrafi rozpoznać ryzyko kolizji z pieszym i samodzielnie zareagować - najpierw ostrzegając przed niebezpieczeństwem, a na końcu automatycznie uruchamiając hamulce. Przy wyższych prędkościach system reaguje na zagrożenie wydając dźwięk ostrzegawczy i wyświetlając kontrolkę na desce rozdzielczej.

Pomimo rozwoju systemów ochrony nic nie zastąpi ostrożności kierowców i pieszych.

- Już od przedszkola należy wpajać dzieciom zasadę: spójrz w lewo, spójrz w prawo, spójrz jeszcze raz w lewo. Jeżeli nic nie jedzie, przechodź zdecydowanie i najkrótszą drogą. Zasadę tę powinniśmy stosować bez względu na miejsce, w którym przechodzimy na drugą stronę jezdni, nawet na na przejściu z sygnalizacją świetlną - uważa instruktor Skoda Auto Szkoły.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bolo (gość)

    W Polsce gnie najwięcej pieszych na przejściach bo kierowcy lamia pierwszeństwo pieszych.Kiedy policja weźmie się do roboty bo jesteśmy na kontcu tabeli śmiertelności w UE?

  • Mateusz Lanckowski (gość)

    Polecam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości