Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Pieszy pod ochroną

Data publikacji: Autor: pim

 Wszyscy kierowcy boją się wypadków drogowych, ale z badań wynika, że bardziej narażeni są na nie piesi. I to aż dziesięciokrotnie!

Podczas gdy w Europie zachodniej najechanie na pieszych stanowi 8 - 19 proc. wypadków, to w Polsce odsetek ten sięga 40 proc. Zwykle ostrzegamy kierowców przed przejazdem przez nieoświetlone tereny niezabudowane poza miastem. Tymczasem to na ulicach miast wypadki z pieszymi stanowią aż 60 proc. wszystkich zdarzeń.

Na polskich drogach co 24 minuty jedna osoba piesza traci życie lub zdrowie. Najbardziej zagrożoną grupą są dzieci 6-9 letnie i starsi powyżej 75 roku życia. Obrażenia dzieci są z reguły cięższe niż w przypadku dorosłych, jednak osoby starsze mają większe problemy z rehabilitacją i odzyskaniem pełnej sprawności.
Najczęściej sprawcami wypadków są młodzi kierowcy samochodów osobowych, którzy nieprawidłowo przejeżdżają przejścia dla pieszych, nieprawidłowo wyprzedzają, jadą za szybko, są nietrzeźwi, czy też wjeżdżają na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Jest to tym bardziej tragiczne, że kierowców chronią coraz bardziej wymyślne systemy - strefy zgniotu, poduszki powietrze czy elektronika zapobiegająca wypadkom, a pieszych tylko refleks i szczęście.

Ostatnio jednak samochody są dostosowywane także do zderzeń z pieszymi. Skutki takich zderzeń także bada się podczas crash testów. Zderzenia są przeprowadzane przy prędkości 40 km/h. Na razie "najbezpieczniejszym" dla pieszych samochodem jest seat ibiza, mający dwie gwiazdki w testach. Niewiele ustępują mu np. citroen C3, ford fiesta, renault megane czy toyota corolla.

Upraszczając można powiedzieć, że w testach najlepiej wypadają nowe małe i kompaktore auta. Duże samochody mają z reguły po 1 gwiazdce. Najgorsze dla pieszych są kanciaste nadwozia aut terenowych, zwłaszcza, jeżeli mają rurowe wzmocnienia przed maską.
Komisja Europejska zamierza zakazać montowania ich.


Obła maska seata ibizy uzyskała w zderzeniu z pieszym bardzo dobre rezultaty.


Podczas symulowanych zderzeń z pieszymi oceniane jest jak auto uderza w podudzia, uda i głowę pieszego, inaczej dorosłego, a inaczej dziecka. Ważne są: siła i miejsce uderzenia, a także potencjalne rany, jakie to uderzenie wywoła. Na początku tego roku procedury testowe zostały zaostrzone.

Wykorzystano materiały Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości