Warto przy tej okazji przypomnieć historię Fabryki Samochodów Osobowych w Lublinie. Decyzję o jej budowie podjęto jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Był to jeden z zakładów programu budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego. Budowę rozpoczęto pod koniec 1938 roku, w dzielnicy Tatary. Samochody miały być produkowane w oparciu o licencje amerykańskiego koncernu General Motors.
Po wojnie, już jako przedsiębiorstwo państwowe, Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie reaktywowała się 1950 roku. Pierwszy samochód Lublin 51, produkowany na licencji radzieckiej, opuścił taśmę montażową 7 listopada 1951 r.
W 1958 roku uruchomiono, w oparciu o własny projekt i technologię, produkcję samochodów dostawczych Żuk o masie całkowitej 2,5 t (ładowność 900-1100 kg). W latach 1956-66 prowadzono w FSC intensywne prace nad modernizacją Żuka i jego nowymi odmianami. Montaż tych samochodów zakończono 13 lutego 1998 r., a łączna produkcja wyniosła 587 500 szt.
Konstruktorami Żuka byli inżynierowie Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Za projekt nadwozia odpowiadał Julian Kamiński.
Żuk dostępny był w różnych wersjach nadwozia - pick-up, furgon, skrzynia, podwozie do zabudowy, a także do przewozu w osób (wersje towos, mikrobus). Kompletowane były też zabudowy specjalizowane – samochody pożarnicze, izotermy, komunalne.
W pierwszej fazie do napędu użyto dolnozaworowego silnika z Warszawy M-20 o pojemności 2.2 l i mocy 50 KM. Następnie były używane silniki górnozaworowe (m.in 2.2 70 KM) oraz wysokoprężne z Andrychowa (2.5 70 KM). Warto też wspomnieć, że Żuk był dobrze znany w Egipcie pod nazwą Ramzes. Istniała tam montownia tych samochodów.
Żuk występował też w serialach z czasów PRL:
Paweł Puzio
fot. Jacek Świerczyński i Pibwl/Wikimedia Commons na licencji CC BY SA 3.0
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?