Segment pikapów ma się dobrze. Auta pokroju Dacii Logan Pickup znikły z naszego rynku bezpotomnie. Na fali są duże samochody, od początku do końca projektowane jako prawa ręka montera lub hodowcy bydła mięsnego. Praktyka oczywiście pokazuje, że największe wzięcie mają wersje, które cementu czy paszy zabiorą najmniej. Regułą, nie wyjątkiem, jest krótka skrzynia, czterodrzwiowa kabina i napęd obu osi. Widać to także w ofercie producentów. Pikapw euroazjatyckim rozmiarze XL, odpowiadającym amerykańskiemu M, roztacza aurę dużej terenówki. Jest tylko bardziej ekstremalny, zupełnie nie dla piecuchów i zaciekłych pogromców owłosienia na kl
Niedawno zadebiutowały nowe generacje najbardziej znanych japońskich modeli, które już mamy lub będziemy wkrótce mieli okazję oglądać również z innymi znaczkami na masce. Pikapami zainteresowały się bowiem stroniące od nich do tej pory Renault i Mercedes. Aby uzupełnić katalog, korzystają z pomocy bardziej doświadczonych w tej dziedzinie wytwórców, w tym wypadku Nissana. Fiat, znany z małych pikapów, po wsparcie w przygotowaniu dużego modelu zwrócił się do Mitsubishi.
Wprawdzie w Europie popyt na pikapy jest stabilny i umiarkowany, ostatnio na poziomie 6 proc. całkowitego zapotrzebowania na pojazdy użytkowe, ale reszta świata kupuje je nader chętnie i z każdym rokiem chętniej. Niemały w tym udział mają bogacące się kraje Azji i Afryki, gdzie japońskie pikapy są znane i cenione od lat. W Afryce i na Bliskim Wschodzie pikapy stanowią aż 70 proc. rynku.
Wpatrując się w bezceremonialnie samczą sylwetkę pikapa, można nabrać ochoty, aby posłużyć się nim jak innymi przedmiotami tradycyjnie kojarzonymi z mężczyzną przez duże M. Na przykład karabinem powtarzalnym Mauser 98k. I tak samo można się zdziwić. Pikap „kopie” zupełnie jak Mauser. Wynika to z pracy nieskomplikowanego na ogół, a wysokiego zawieszenia oraz zestopniowania skrzyni biegów, która z diesla czerpie siłę przede wszystkim do poruszania się pod dużym obciążeniem w trudnym terenie. Układ przeniesienia napędu na obie osie, nierzadko z reduktorem i blokadami mechanizmów różnicowych, procentuje co najmniej dobrymi własnościami auta na bezdrożach. Typowym już obecnie dodatkiem jest ogranicznik prędkości na zjeździe oraz inni asystenci, zwykle dodawani za dopłatą. Szybka jazda autostradą nie jest żywiołem pikapów, choć w niektórych, zwłaszcza nowszych modelach może być przyjemna. Odkryta skrzynia to dla większości nabywców pretekst, aby dokupić efektowną pokrywę, która ją zasłoni. Tym sposobem auto „załaduj i zostaw, obornika nie kradną” zmienia się w coś w rodzaju sedana lub kombi z pakietem survivalowym.
Zobacz także: Volkswagen Passat Alltrack w naszym teście
Polecamy: Co ma do zaoferowania Volkswagen up!?
Pikapa kupuje się z potrzeby, z zamiłowania lub z wyrachowania. Polski system podatkowy premiuje przede wszystkim posiadaczy wersji z długą skrzynią i krótką kabiną, pozwalając odliczyć VAT od zakupu auta i paliwa w całości, ale właściciele odmian z podwójną kabiną też mogą liczyć na ulgi, choć niższe. Pomijając wszystko inne, pikapy należą do wyjątkowo efektownych samochodów, osiągają ładowność około 1 tony i wyróżniają się zdolnością holowania ciężkich przyczep. Jazda nimi pokazuje, jak w rzeczywistości działa popularna sentencja trenerów motywacyjnych: jeśli robisz to, co kochasz, nie przepracujesz ani jednego dnia.
W galerii poniżej prezentujemy przegląd pikapów w Polsce.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?