Pilne! Nie kupisz nowego auta z silnikiem Diesla czy benzynowym. Lepiej się pośpieszyć!

Mariusz Michalak
Fot. Kamil Rogala
Fot. Kamil Rogala
Producenci nie będą już projektować nowych samochodów na olej napędowy i benzynę. Taka deklaracja padła na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos.

Koniec aut spalinowych?

CATL to jeden z dostawców baterii dla samochodów elektrycznych Tesli. Dyrektor do spraw produkcji w CATL, Ni Jun szacuje, że do 2030 r. na rynku przestaną pojawiać się nowe samochody spalinowe. Według niego może się to stać najpóźniej do 2035 r.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych

Niewykluczone, że przepisy sprawią, że produkcja aut spalinowych nie będzie się opłacać. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności  Parlamentu Europejskiego przyjęła zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Gdy przepisy wejdą w życie w proponowanym kształcie, producenci samochodów osobowych i dostawczych będą musieli zmniejszyć do 2025 roku średnią emisję spalin w nowych autach o 20 proc., w stosunku do roku 2021, o 55 proc. do 2030 roku i o 100 proc. do 2035 roku. Wielu producentów nie chce czekać do 2035 roku i wcześniej przestanie produkować silniki spalinowe.**

Samochody na benzynę i olej napędowy w Europie

Od stycznia do marca 2022 roku rejestracje samochodów z silnikami wysokoprężnymi w całej UE kontynuowały tendencję spadkową, odnotowując ostre załamanie (-33,2%) i osiągając liczbę 378 009 sztuk. W rezultacie udział w rynku samochodów z silnikami diesla zmniejszył się o 5,3 punktu procentowego w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. Wszystkie rynki UE odnotowały znaczące spadki, w tym cztery główne: Francja (-44,1%), Włochy (-39,2%), Hiszpania (-30,8%) i Niemcy (-20,2%).
Podobnie w tym samym okresie udział w rynku samochodów benzynowych znacznie skurczył się - z 40,8% do 36,0%. Pomimo tego spadku, samochody benzynowe pozostały najpopularniejsze pod względem ilościowym (808 039 sztuk).

Samochody hybrydowe i elektryczne w Europie

W pierwszym kwartale 2022 r. udział pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym w rynku zwiększył się, osiągając 25,1% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej (zwiększenie udziału z 20,9% w pierwszym kwartale 2021 r.).

W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku wzrosła również całkowita liczba rejestracji nowych pojazdów ładowanych elektrycznie (BEV + PHEV). Udział samochodów w pełni elektrycznych prawie podwoił się w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku - obecnie stanowią one 10,0% wszystkich sprzedanych pojazdów - wyprzedzając hybrydy typu plug-in (PHEV) , które stanowią 8,9% rynku UE.

Z kolei pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi kontynuowały spadek udziału w rynku. Mimo to w UE nadal dominowały rejestracje samochodów zasilanych tradycyjnymi paliwami kopalnymi, których łączny udział wyniósł 52,8%.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty