Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

PKN Orlen. Koncern reaktywuje stacje pod historycznym szyldem!

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

PKN Orlen uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock - na warszawskiej Pradze i w Bodzanowie koło Płocka

Fot. materiały prasowe / archiwum PKN Orlen uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock - na warszawskiej Pradze i w Bodzanowie koło Płocka.

- Mimo, że jesteśmy nowoczesnym Koncernem, pamiętamy o historii naszej firmy. Jej ważnym rozdziałem jest CPN, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Logotyp CPN należy do klasyki polskiego wzornictwa i jest unikatowym dziełem sztuki. Jest on eksponowany m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wiemy też, że marka wciąż żyje w świadomości Polaków, którzy traktują ją z dużym sentymentem. Reaktywując markę chcemy naszym klientom dać okazję do tego, by mogli bezpośrednio obcować z dziedzictwem nierozerwalnie związanym z historią Polski i rodzimej motoryzacji – powiedział Marcin Stefaniak, Dyrektor Biura Promocji i Reklamy, PKN Orlen.

PKN Orlen uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock - na warszawskiej Pradze i w Bodzanowie koło Płocka

Fot. materiały prasowe / archiwumNa obecnym etapie projekt dotyczy dwóch stacji – w Warszawie (CPN) i w Bodzanowie koło Płocka (Petrochemia Płock). Ich rebranding powinien zostać zakończony do końca tygodnia. Charakterystyczne logotypy marek CPN i Petrochemii Płock pojawią się m.in. na dystrybutorach, pylonach z cenami oraz na budynku obu stacji. W obiektach dostępna będzie podstawowa oferta gastronomiczna w tym wysokiej jakości kawa i hot-dogi.

Zobacz także: Czy wiesz, że....? Przed II wojną światową były auta na... gaz drzewny

CPN, czyli Centrala Produktów Naftowych została powołana do istnienia 3 grudnia 1945 r. Powracające na mapy świata państwo polskie za jej pośrednictwem mogło centralnie nadzorować dystrybucję ropy naftowej i produktów pochodnych – surowca o strategicznym znaczeniu. W szczytowym okresie rozwoju CPN dysponowała przeszło 1400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 nowoczesnych autocystern. Spośród stacji działających pod biało-pomarańczowym znakiem, około 520 obiektów czynnych było całą dobę, a ponad 700 stanowiły stacje samoobsługowe. Prawie tysiąc stacji znajdowało się w miastach, 195  służyło użytkownikom dróg szybkiego ruchu, a pozostałe zapewniały dostęp do paliw na terenach wiejskich. Kultowe logo to zestawienie pomarańczowych trzech liter, z których forma nawiązywać miała do kształtu dystrybutora paliwowego. Rozbudowany system identyfikacji wizualnej stacji CPN stworzony przez Ryszarda Bojara wspólnie ze Stefanem Solikiem i Jerzym Słowikowskim do dziś uznawany jest za jeden z najlepszych w historii polskiego wzornictwa przemysłowego i użytkowego. Księga identyfikacji wizualnej CPN w czasie powstawania była jednym z pierwszych tego typu opracowań w Polsce.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Petrochemia Płock S.A., powstała jako reakcja na wzrastające zapotrzebowanie na paliwa oraz surowce do produkcji wynikające z gwałtownego rozwoju przemysłu i motoryzacji w latach 50. XX w., a także niewystarczające zdolności przerobowe istniejących już rafinerii. W 1958 roku zapadła decyzja o lokalizacji zakładu w Płocku. W grudniu 1959 r. zostało utworzone przedsiębiorstwo państwowe Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne, które jako jeden z nielicznych w ówczesnej Europie zakładów łączyło produkcję rafineryjną z petrochemiczną. W budowę zakładów miały swój wkład tysiące ludzi z całego kraju. Spora część konstrukcji, urządzeń, maszyn i aparatury powstała w polskich zakładach. W lipcu 1993 r. MZRiP zostały przekształcone w Petrochemię Płock S.A.. Firma zajmowała wtedy obszar ponad 700 hektarów i zatrudniała ok. 6580 pracowników.  Charakterystycznym znakiem firmowym przedsiębiorstwa była stylizowana retorta, naczynie chemiczne z wpisaną w nie literą „P” wywodząca się od słowa petrochemia lub jak uważają inni od nazwy miasta Płock. Potocznie logo nazywane było „Petką”. Od początku swojego istnienia występowało najczęściej w biało-niebieskiej kolorystyce.

PKN Orlen uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock - na warszawskiej Pradze i w Bodzanowie koło Płocka

Fot. materiały prasowe / archiwum

PKN Orlen uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock - na warszawskiej Pradze i w Bodzanowie koło Płocka

Fot. materiały prasowe / archiwum

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • <władek> (gość)

    Logo CPN jest fajne, pomysłowo zaprojektowane. Ale taki gwałtowny powrót do marki z czasów komuny zastanawia... Myślę, że gdyby żył Edward Gierek, to PiS znalazłby dla niego stanowisko.

  • gosciu (gość)

    niech tym zajmie sie ipn -oni lubia przesluchiwac w imie demokracji

  • MOTO21

    Oby tylko nie były wraz z nazwą CPN reaktywowane kartki na paliwo :)

  • Adik (gość)

    No to jeszcze ceny za paliwo sprzed 15 lat niech beda i będzie git :)

  • Aaron Cyngwajs (gość)

    Przydałby się też półprzytomny pompiarz w niebieskim drelichu roboczym, czapce-uszatce i z wielką skórzaną torbą, przerzuconą przez ramię (bez głupich skojarzeń...)

  • gosc (gość)

    Młode panienki z Twojej okolicy szukają towarzystwa. Zupełna anonimowość Darmowy dostęp, Setki ofert z całego kraju. ---- romantica.1K.pl

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości