Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Płatne autostrady w Polsce - aktualne stawki myta na A1, A2 i A4 (MAPA)

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Bramki poboru opłat na autostradzie A4 pod Opolem W Polsce mamy ponad 1630 km autostrad. Kierowcy samochodów osobowych płacą za korzystanie za niemal połowę z nich. Opłaty za przejazdy autostradami różnią się w zależności od tego, kto o nich decyduje. Oto przewodnik po płatnych autostradach w Polsce wraz z aktualnymi stawkami myta.

Docelowo wszystkie autostrady w Polsce mają być płatne. Na razie nie większości z nich działa system viaTOLL, za pośrednictwem którego myto płacą kierowcy ciężarówek i autobusów. Kierowcy wszystkich pojazdów płacą za przejazd odcinkami o długości ponad 700 km. Wszystkie otwarte dla ruchu autostrady mają tymczasem 1631 km.

Nowe polskie autostrady bezpłatne do zakończenia budowy i wprowadzenia e-myta
Kierowcy aut osobowych i motocykli jeżdżą za darmo m.in. po otwartych w tym roku odcinkach autostrad A1 Toruń - Stryków i A4 Dębica - Rzeszów. Formalnie są to bowiem place budowy i ciągle trwają tam prace. - Na A1 trzeba wybudować piętnaście wiaduktów, drogi serwisowe i węzeł Kutno Wschód - wylicza Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Płatne autostrady w Polsce i stawki myta na tych trasach

ryc. archiwum Polska PressAby można było wprowadzić opłaty, potrzebne są też parkingi, stacje benzynowe oraz oczywiście same bramki. A tych w najbliższych latach GDDKiA budować nie zamierza. W 2017 r. ma ruszyć elektroniczny system poboru myta, który będzie działał na wszystkich autostradach i będzie obowiązkowy dla wszystkich kierowców. Bramki z kasami i szlabanami staną się niepotrzebne. Urzędnicy nie podają na razie żadnych szczegółów na temat tego systemu.

Płatne autostrady w Polsce - kto ustala stawki myta?
Wszystkie budowane odcinki oraz te, które są już gotowe, ale nie pobiera się na nich opłat, zostaną objęte systemem nadzorowanym przez GDDKiA. Dla kierowców oznacza to, że koszt przejazdu będzie ustalać tu minister infrastruktury, a o utrzymanie i remonty drogi zadba generalna dyrekcja. Jej przedstawiciele zapowiadają, że przejazd będzie kosztował tyle samo, co na autostradach A2 Stryków – Konin i A4 Katowice – Wrocław. W tej chwili jest to 10 groszy za kilometr dla samochodów osobowych i 5 groszy za kilometr dla motocykli.

Inaczej jest na trasach zarządzanych przez prywatne firmy, tzw. koncesjonariuszy. Kwestię opłat za przejazd regulują umowy między tymi przedsiębiorstwami a resortem infrastruktury. Zgodnie z nimi, minister ma wpływ na wysokość myta na dwóch odcinkach - A1 Gdańsk - Toruń, zarządzanym przez Gdańsk Transport Company, a także autostradzie A2 Świecko - Nowy Tomyśl, zarządzanym przez spółkę Autostrada Wielkopolska. Na pozostałych odcinkach autostrad koncesyjnych wysokość opłat ustają zarządzające nimi firmy - a więc na A2 Nowy Tomyśl - Konin jest to Autostrada Wielkopolska, a na A4 Katowice - Kraków Stalexport Autostrada Wielkopolska. Co ważne, do myta na autostradach koncesyjnych doliczany jest VAT.

Zobacz też: Bezpieczna jazda autostradą - nie blokuj, ale i nie poganiaj

Na autostradzie A1 Gdańsk - Toruń kierowcy samochodów osobowych i motocykliści płacą za kilometr 16 groszy. Na A2 ze Świecka (opłaty pobierane są od Rzepina) do Nowego Tomyśla stawka myta to 20 groszy za kilometr a na A4 Katowice - Kraków to aż 29 groszy za kilometr. Jeszcze drożej jest na autostradzie A2 z  Nowego Tomyśla do Konina - tu od 12 stycznia 2015 r. kierowcy płacą 34 grosze za kilometr. - Autostradę A2 wybudowano za prywatne pieniądze. Inwestor musi tak kalkulować stawki, aby mieć na utrzymanie drogi, spłatę kredytów na jej budowę i osiągnąć zysk - wyjaśnia Jan Krynicki.

Opłaty za autostrady - zawsze na bramkach, ale nie zawsze na tych samych zasadach
Na polskich autostradach działają dwa systemu poboru opłat na bramkach - zamknięty i otwarty. Ten pierwszy funkcjonuje na trasach zarządzanych przez GDDKiA oraz A1 Gdańsk - Toruń i A2 Świecko - Nowy Tomyśl. Kierowca płaci za każdy przejechany kilometr na bramkach, które umieszczono na wszystkich zjazdach z trasy oraz na jej początku i końcu. System zamknięty działa natomiast na A2 Nowy Tomyśl - Konin oraz A4 Katowice - Kraków. Tutaj myto pobiera się na bramkach ustawionych w poprzek autostrady. Kierowca musi zapłacić za cały odcinek między nimi. W przypadku autostrady A2 opłaty pobierane są w czterech miejscach – pod Nowym Tomyślem, Poznaniem, Wrześnią i Koninem. Odcinki stanowiące obwodnice Poznania i Konina są darmowe. Na autostradzie A4 opłatę wnosi się na placach poboru myta pod Katowicami i Krakowem. Kierowca płaci po połowie za przejazd danym odcinkiem na jego początku i końcu.

E-myto także dla kierowców osobówek - autostradą z viaAUTO
Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA kierowcy samochodów osobowych mogą płacić za przejazd bez zatrzymywania się na bramkach. Muszą jednak wykupić urządzenie viaAUTO, które działa w systemie viaTOLL. – Do końca wakacji takie urządzenie kosztuje sto złotych, z czego połowa kwoty to pieniądze, z których można pokryć opłaty przejazd - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaTOLL.

Zobacz też: Bezpieczna jazda trasami szybkiego ruchu. Jakich pułapek unikać? (GRAFIKI)

Komunikator można kupić m.in. na stacjach benzynowych oraz w punktach obsługi, których wykaz jest dostępny na stronie www.viatoll.pl. Opłat za drogi można później dokonywać na trzy sposoby. Najłatwiejszy i najbardziej popularny przypomina doładowanie konta w taki sam sposób jak zasilanie telefonu na kartę. Kierowca musi w punkcie obsługi podać numer urządzenia i wpłacić minimum 50 zł. Można także zarejestrować urządzenie przez internet i kontrolować swoje wydatki oraz samodzielnie zasilać konto przez sieć. Istnieje także możliwość opłacania rachunków z dołu. Wówczas operator systemu przysyła kierowcy comiesięczny rachunek.

Osobne pasy i bramki na autostradach dla samochodów z viaAUTO
Na placach poboru opłat na początku i końcu autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław Gliwice są specjalne pasy i bramki dla samochodów z viaAUTO. Ma to ułatwić przejazd, korzystającym z tych urządzeń. Jeśli jednak korek ustawi się poza placem poboru opłat, oni też w nim staną. Jan Krynicki z GDDKiA przekonuje, że przepustowość bramek przy transakcji elektronicznej jest trzykrotnie większa niż przy opłatach dokonywanych ręcznie. Przez bramkę viaAUTO przejeżdża nawet 300 aut w ciągu godziny, przez zwykłą tylko 120.

Płatne odcinki autostrad w Polsce - podsumowanie informacji nt. stawek myta na płatnych autostradach w Polsce

Autostrada A1 – Gdańsk – Toruń
Zarządca: Gdańsk Transport Company
Długość: 152 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe 30 zł (20 gr/km)
- motocykle – 30 zł (20 gr/km)

Autostrada A2 – Stryków – Konin
Zarządca: GDDKiA
Długość: 99 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 9,9 zł (10 gr/km)
- motocykle – 5 zł (5 gr/km)

Autostrada A2 – Konin - Poznań - Świecko
Zarządca: Autostrada Wielkopolska
Długość: 255 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 72 zł
- motocykle – 72 zł

Opłata za kilometr jest różna na dwóch odcinkach. Między Rzepinem a Nowym Tomyślem (88 km) wynosi 20 gr/km. Na odcinku Nowy Tomyśl – Konin (150 km) kierowcy płacą 36 gr/km. Autostrada na odcinku Świecko – Rzepin jest darmowa.

Autostrada A4 – Kraków – Katowice
Zarządca: Stalexport Autostrada Małopolska
Długość: 62 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 20 zł (33 gr/km)
- motocykle – 10 zł (16 gr/km)

Autostrada A4 – Gliwice - Wrocław
Zarządca: GDDKiA
Długość: 162 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 16,2 zł (10 gr/km)
- motocykle – 8,1 zł (5 gr/km) 

Video: materiał informacyjny marki Citroën

Bramki poboru opłat na autostradzie A4 pod Opolem

Bramki poboru opłat na autostradzie A4 pod Opolem

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Płacimy za stanie w korkach i za zagrożenie wypadkami hańba i wstyd dla Polski za tak idiotyczne rozwiązanie (gość)

    Płacimy za stanie w korkach i za zagrożenie wypadkami hańba i wstyd dla Polski za tak idiotyczne rozwiązanie

  • waldek (gość)

    w Niemczech bramek nie ma i są większe korki.

  • posen (gość)

    najdroższa A2 odcinek Września - Poznań Wschód liczący 29 km - 18 złotych!!! czyli wychodzi 62 gr za 1 km!!!!!!!!!! złodziej KULCZYK

  • jacóś (gość)

    40 CHF ROCZNIE DLA WSZYSTKICH KIEROWCÓW PO WSZYSTKICH DROGACH W ALPACH I NA AUTOSTRADACH-JAZDA JAK PO STOLNICY NA KAŻDEJ DRODZE NAWET POD SZCZYTAMI W ZIMIE A W POLSZY NADAL GUŁAG I ŁAŃCUCH Z KULĄ U NOGI I PEŁNO WYRWIKÓŁEK ZARAZ PO REMONCIKU - BRAK ASFALTU W ASFALCIE ZWŁASZCZA U BUFETOWEJ ZA WIELKIE MILIARDY

  • ktoslepszy (gość)

    dzis wjechalem od swiecka trasa na konin i zaplacilem 18zl km chyba max bylo 30 jeb,,,,, KUlczyk

  • Klocek hamulcowy. (gość)

    Tacy madrzy sa ludzie w rzadzie polskim,ze wybudowane autostrady za pieniadze z Unii dawaja pod zarzad priwatnyn spolkom. Czy nielepiej bylo by ,ze wszyscy kierowcy placili by roczny podatek np po 150 zl. I zlikwidowac wszystkie bramki na platnych obecnie autostradach. Kto wie czy by to nieprzynosilo wiekszej korzysci anizeli obecnie nie liczac oszczednosc czasowa . Budowy autostrad bylo zaoszczedzic czas i paliwo ale idiotyczne zarzadzanie przynosi odwrotnosc. No tak ale ryby tez psuje sie od leba tak jak polski rzad.

  • Klocek hamulcowy. (gość)

    Tacy madrzy sa ludzie w rzadzie polskim,ze wybudowane autostrady za pieniadze z Unii dawaja pod zarzad priwatnyn spolkom. Czy nielepiej bylo by ,ze wszyscy kierowcy placili by roczny podatek np po 150 zl. I zlikwidowac wszystkie bramki na platnych obecnie autostradach. Kto wie czy by to nieprzynosilo wiekszej korzysci anizeli obecnie nie liczac oszczednosc czasowa . Budowy autostrad bylo zaoszczedzic czas i paliwo ale idiotyczne zarzadzanie przynosi odwrotnosc. No tak ale ryby tez psuje sie od leba tak jak polski rzad.

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    Nie, nie lepiej !!!!!! ałtostraty to NIE jest wspólna potrzeba ino luksus dla drobnomieszczaństwa i szybkowściekłych i państwo nie powinno na nie wydać ani złotówki. Powinno budować ino takie drogi i koleje które służą PODSTAWOWYM potrzebom mas ludu pracującego

  • jam (gość)

    Z A18 to autor mocno przegiął, bo to jest tylko paręnaście km. Reszta to DK18.

  • gosc janek (gość)

    najwieksze mafie swiata zlodzieji zydowskie o nazwiskach zmienionych na polskie okradaja polakow bez karnosc mafi zlodzieji od rozbioru polski oplata a2 autostrady bije rekord swiata oplaty zlodzieje oprocz tego blokuja droge znakami 92 zeby jechac platna a2 dla tirow banda pasozytow darmozjadow zlodzieji nalozyli podatki w paliwie drogowe podatki wszystko przeciwko kierowcom i wlascielom pojazdow polska rzadzona przez mafie zlodzieji terrorystow bez karnych za 8 euro oplata tira za jazde przez trzy panstwa holandia belgia francja na 24 godz moge jezdzic atu w zydo wpolsce zlodzieji w jedna strone a2 w polsce musi powstac trybunal egzekucyjny zadam haraczu 30 mln pln zamiast dla dla zlodzieja rydzyka to na wylapanie bez karnych zlodzieji rzadzacych mafi

  • feliks z CHELMA (gość)

    JAKIE AUTOSTRADY TO PARODIA A GDZIE TRZECI PAS

  • jaca (gość)

    a poco jezdzicie tymi autostradami i nabijacie kasę żydom ja omijam je szerokim łukiem

  • DMX (gość)

    Czuję że opcja "Unikaj autostrad" w GPS będzie u mnie standardem :)

  • novaa16 (gość)

    masakra!! za te pieniądze (biorąc pod uwagę ze masz do przejechania cala Polskę) to po np. Austrii możesz kilka miesięcy jeździć wzdłuż i wszerz... ( niecałe 9€ winieta na Austrię na 10 dni!). Masakra. ciekawe ilu Polaków stać na luksy jeżdżenia autostradami....

  • gosc (gość)

    Otóż to autostrada ma przynajmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku a co do opłat to powinny być jednolite dla samochodów osobowych np.0.10gr za km co uważam za najwyżej stosowna opłatę jaka można pobrać za przejechanie jednego kilometra i tak dla motocykli mniejsza dała ciężarowych wyzsza zróżnicowana zależna od tonarzu a udział państwa powinien być największy i to państwo powinno ustalić stawkę a nie ktoś tam bo rano wstał wcześnie i to on rządzi bierze jak mu się podoba a my Polacy nie możemy nic powiedzieć demokracja

  • Art (gość)

    Drodzy kierowcy A1 z Torunia do Stryków jest płatna i A2 Stryków W-wa ? dajcie znać na emaila mrowinskiartur@gmail.com Pozdrawiam

  • polskie ,,autostrady " pusty smiech ! (gość)

    1. budujac autostrady w Polsce decydenci powinni choc raz sprawdzic co to sa autostrady wg. standardow EU na lata 2000 . te polska wersja to odpowiednik NAJSTARSZYCH poczatkow austostrad po II wojnie . Niemcy budowali lepsze juz przed wojna. . Nie bede udowadnial dlaczego , kazdy kto jezdzil autoatradami w EU lub USA wie oczym mowie . Remonty po 2/3 latach , nachalnie wysoki oplaty , kiepskie lub zadne informacje o dojezdzie do autostrad .np. z Goclawia ( warszawa ) na A2 , informacji BRAK ! no i te 2 pasy ruchu , to 1 przyczyna dyskwalifikujaca polskie ,,autostrady "jako takie !

  • Marek (gość)

    Nigdy więcej. Trasa Łódź - Hel. Odcinek płatny 29.90 (z 30 reszty nie wydają). Miało być szybko býło jak zwykle wk.....jąco. Pobór biletów 35 min. Po drodze jakiś debil z obsługi tej szosy zablokował pasy, kolejna kolejka i pieprzone dojazdówki na 1 biegu 20 minut. Kolejny korek spowodowany zjazdem na Grudziąc. Auta ustawiają się jak kto chce, bo bramki na zjeździe nie nadążają. Wreszcie ruszamy. Po to by utknąć na dobre przed punktem poboru opłat. Tam gostek różnie mnie na 10 gr udając głupa. Nie kłucę się bo czas goni nie tylko mnie. A kolejne pół godziny szlak trafił. Wygody? Tam nie ma żadnych wywód. Toalety śmierdzące szczynami i gównem jak Tojtoje nad morzem, kawy naturalnej (sypanej) nie uświadczysz. O porządnym obiedzie zapomnij. W zamian gówno z maca lub jakiegoś Kinga. No i te pargingi Co za tępy łeb je projektował, na PRL-owską modłę tylko bardziej ohydne. Jednym słowem hujnia gorsza niż podczas zwózki zboża z pola.

  • qaz (gość)

    Ktos tu dobze zauwazyl ,to sa drogi szybkiego ruchu( 2pasy )tzw. ekspresowki.No.

  • Podróżnik (gość)

    Ale nikt nie powiedział/napisał tutaj o wyprzedzających się ciężarówkach (jedna jedzie szybciej od drugiej o całe 2km/h - no to trzeba wyprzedzać). i tak droga się dłuży - w końcu nie płacimy za czas przejazdu tylko za kilometry :D hehehe - żałosne - jeździłem po Czechach - słabe te autostrady ale tu przynajmniej się ciężarowe nie wyprzedzają - przynajmniej te na czeskich blachach ...jada jak mrówki jedna za drugą. W Polsce to jest dzicz !!! Wszyscy wszystkich wyprzedzają i wszyscy pchajaię na skrajnie wewnętrzny pas!!! - ludzie ale nie 80km/h ...DTS na śląsku nagminna jazda do max 80km/h środkowym pasem....ciężąrowe wyprzedzające osobówki lewym pasem (skrajnym) .. żenada......szkoda gadać...

  • Janek (gość)

    Irlandia , odcinek 250 km - 3,80 euro ,da się ?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości