Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płyn do wspomagania układu kierowniczego. Na co zwrócić uwagę? Kiedy wymieniać?

Wojciech Frelichowski
Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w eksploatacji nadal dominuje układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie. A ten mechanizm potrzebuje dobrego oleju.Fot. Opel
Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w eksploatacji nadal dominuje układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie. A ten mechanizm potrzebuje dobrego oleju.Fot. Opel
Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w eksploatacji nadal dominuje układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie. A ten mechanizm potrzebuje dobrego oleju.

Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych podzespołów samochodu. To także jeden z mechanizmów najbardziej podatnych na uszkodzenia. Dwie najważniejsze części składowe układu kierowniczego to kolumna kierownicy i przekładnia kierownicza. Najczęściej spotykane są przekładnie zębatkowe zwane potocznie maglownicami. Są one ułożone poziomo względem kolumny kierownicy i mają zastosowanie głównie w autach z napędem na przednią oś. W samochodach z napędem na tylną oś stosowane są przekładnie globoidalne, śrubowo-kulkowe lub ślimakowe (te ostatnie zazwyczaj w modelach klasy wyższej).

Końcówki przekładni kierowniczej są połączone z drążkami kierowniczymi, które zmieniają położenie zwrotnic i w efekcie także kół pojazdu.

Płyn do wspomagania układu kierowniczego. Pompa w układzie

Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w
Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w eksploatacji nadal dominuje układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie. A ten mechanizm potrzebuje dobrego oleju.
Fot. Newspress

Powyższy opis dotyczy prostego układu kierowniczego. Jednak w takim przypadku prowadzenie auta, czy też skręcanie kół za pośrednictwem kierownicy, wymaga użycia przez kierowcę sporej siły. W celu zredukowania siły, jaką kierowca musi użyć do skręcania kół samochodu, stosowany jest ciśnieniowy układu wspomagania skrętu, w którym siłę wspomagania wytwarza pompa (odbierająca napęd z silnika) i tłocząca specjalny olej wypełniający układ. Chociaż olej ten pracuje w mniej wymagających warunkach niż np. olej silnikowy, to również musi odznaczać się określonymi właściwościami i podlega okresowej wymianie. Należy bowiem pamiętać, że płyn w układzie wspomagania kierownicy jest poddawany ciśnieniu.

Co istotne, olej w układzie kierowniczym służy nie tylko do wspomagania siły, jaką trzeba użyć podczas skrętów kierownicy. Jego zadaniem jest także konserwacja i smarowanie całego układu.

Płyn do wspomagania układu kierowniczego. Mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny

Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w
Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w eksploatacji nadal dominuje układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie. A ten mechanizm potrzebuje dobrego oleju.
Fot. Archiwum

Podział płynów stosowanych w układach kierowniczych ze wspomaganiem jest podobny, jak w przypadku olejów silnikowych. Są trzy główne grupy – oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Te pierwsze bazują na rafinowanych frakcjach ropy naftowej z dodatkami poprawiającymi właściwości użytkowe. Są one stosowane do układów wspomagania w pojazdach starszego typu. Ich główną zaletą jest to, że są one obojętne na gumowe elementy układu kierowniczego. Za to minusem jest krótki okres dopuszczalnej eksploatacji oraz podatność na przegrzanie.

Płyny syntetyczne charakteryzują się małą ilością cząsteczek ropy naftowej, za to zawierają dużą ilość wyspecjalizowanych dodatków uszlachetniających. Mogą długo pracować w układzie oraz są odporne na wysoką temperaturę. Minusem tych olejów jest wyższa cena niż olejów mineralnych.

Płyny półsyntetyczne są kompromisem pomiędzy olejami mineralnymi a syntetycznymi. Mają dłuższy niż płyny mineralne okres dopuszczalnej eksploatacji, ale są dość nieprzyjazne dla gumowych elementów układu kierowniczego.

Także pod względem mieszalności hydraulicznych płynów do układu kierowniczego obowiązuje taka sama zasada, jak przy olejach silnikowych. Płynów o różnych składach chemicznych nie można mieszać. Wymieszanie spowoduje nie tylko pogorszenie siły wspomagania, ale może się również przyczynić do awarii całego układu.

Płyn do wspomagania układu kierowniczego. Kiedy wymieniać olej w układzie kierowniczym?

Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w
Większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych jest wyposażanych w układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Jednak wśród aut będących w eksploatacji nadal dominuje układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie. A ten mechanizm potrzebuje dobrego oleju.
Fot. Newspress

Tak jak każdy płyn eksploatacyjny w samochodzie, również płyn do wspomagania układu kierowniczego podlega okresowej wymianie. W tym przypadku należy się kierować wskazaniami producenta samochodu i producenta płynu. Ogólna zasada jest taka, że płyn w układzie kierowniczym należy wymieniać nie rzadziej niż co 100 tys. km przebiegu, lub raz na dwa lata. Jednak jeśli jest to płyn mineralny, to jego wymianę należy przeprowadzić szybciej.

Są też inne symptomy, które sygnalizują potrzebę wymiany płynu wspomagania układu kierowniczego. Na przykład jeśli pojawi się opór podczas skrętu kierownicą lub przy maksymalnym skręcie kół słychać hałas spod maski silnika przypominający wycie. W ten sposób pompa wspomagania reaguje na zbyt niski poziom płynu w układzie lub kiedy płyn uległ przegrzaniu, czyli stracił swoje właściwości.

Płyn należy wymienić także wówczas jeśli zmieni on swój kolor na ciemnobrunatny lub wręcz czarny. To również sygnał, że płyn albo jest przegrzany, albo przepracowany. Zmianę barwy płynu można zaobserwować w zbiorniczku wyrównawczym. Problem w tym, że nie w każdym samochodzie zbiorniczek jest przezroczysty.

Jak wskazują fachowcy, tzw. ciemnienie oleju idzie w parze z innymi objawami spadku jego jakości (wycie pompy, opór kierownicy). Zatem kiedy zauważymy takie symptomy najlepiej od razu wymienić cały płyn w układzie. To znacznie tańsze, niż późniejsze usuwanie awarii układu kierowniczego.

Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty