Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Płyn hamulcowy

Data publikacji: Autor: Grzegorz Burda

Fot. archiwum: Hamowanie to nic innego jak zamiana energii kinetycznej na bezużyteczne ciepło i aby układ działał poprawnie nawet w ekstremalnych sytuacjach musi być w pełni sprawny. Płyn hamulcowy ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy gdyż to właśnie on przenosi siłę z pedału hamulca na klocki hamulcowe.

Od jego stanu zależy więc prawidłowe funkcjonowanie układu i nasze bezpieczeństwo.

 

Podstawową i najważniejszą cechą płynu hamulcowego jest temperatura wrzenia. Im wyższa tym lepiej. Obecnie stosowane płyny mają temperatury wrzenia powyżej 230 st. C.

 

Jest to bardzo ważny parametr, ponieważ jeśli podczas hamowania temperatura będzie wyższa niż temperatura wrzenia płynu pojawią się korki parowe, które spowodują spadek skuteczności hamulców praktycznie do zera. A temperatura wrzenia obniża się, ponieważ płyn jest Fot. archiwum: Hamowanie to nic innego jak zamiana energii kinetycznej na bezużyteczne ciepło i aby układ działał poprawnie nawet w ekstremalnych sytuacjach musi być w pełni sprawny. higroskopijny (pochłania wilgoć z otoczenia) i nawet niewielka zawartość wody powoduje obniżenie wrzenia nawet o połowę.

 

Zagotowanie płynu nie wystąpi podczas powolnej jazdy miejskiej, ale wystarczy pojechać w nawet niezbyt wysokie góry i podczas zjazdu może „braknąć” hamulca. Wówczas o tragedię nietrudno. Dlatego płyn powinno wymieniać się najrzadziej co dwa lata lub 40 do 60 tys. km.

 

Nie jest to duży wydatek, wraz z płynem i wymianą nie powinno przekroczyć 100 zł, a jeśli zdecydujemy się na samodzielną wymianę wówczas koszty będą nawet trzykrotnie niższe.

 

Stan płynu można zmierzyć specjalnym przyrządem, ale ze względu na praktycznie brak mieszania się płynu, pomiar daje informację o stanie tylko w zbiorniczku. Znacznie gorzej może być przy kołach i aby sprawdzić faktyczny stan płynu, czyli w miejscu, gdzie zagrożenie korkami parowymi jest największe trzeba ściągnąć koło i spuścić trochę płynu.

 

Nie warto tracić czasu na takie pomiary, gdyż w niewiele dłuższym czasie można wymienić płyn i będziemy mieli pewność, że hamulce będą skuteczne nawet podczas wyprawy w wysokie góry.

 

Ważny jest również stan klocków hamulcowych, gdyż stanowią one swojego rodzaju izolator od rozgrzanej tarczy. Ponadto grubszy klocek i tarcza mogą zmagazynować więcej ciepła. Natomiast mocno zużyte klocki bardzo szybko się nagrzewają, więc zagrożenie przegrzaniem jest znacznie większe.

Fot. archiwum: Do wymiany płynu potrzebne są dwie osoby. Jedna cyklicznie naciska pedał hamulca, a druga odkręca odpowietrznik zacisku hamulcowego.  

Wymiana płynu hamulcowego jest prostą czynnością. Wystarczy tylko zestaw podstawowych narzędzi i podstawki pod samochód, gdyż trzeba odkręcić wszystkie koła. Do wymiany płynu potrzebne są dwie osoby. Jedna siedzi w kabinie i naciska cyklicznie pedał hamulca, natomiast druga odkręca i zakręca odpowietrznik przy zacisku hamulcowym.

 

Pompowanie płynu przeprowadza się do momentu aż będzie wypływał czysty płyn. Aby nie narozlewać płynu najlepiej na odpowietrznik założyć przezroczysty gumowy przewód. Operację powtarzamy kolejno dla każdego koła. Oczywiście co pewien uzupełniamy płyn w zbiorniczku, aby nie zapowietrzyć układu. Nie ma potrzeby najpierw spuszczać cały płyn, a następnie dopiero wtedy napełniać nowym i odpowietrzać układ.

 

Przy okazji wymiany płynu hamulcowego warto również wymienić płyn w układzie sterowania sprzęgła. Jest taki sam jak w hamulcach i również się starzeje.

 

Przed wlaniem płynu trzeba upewnić się jaki rodzaj jest w naszym aucie, gdyż nie wolno mieszać różnych płynów (R3 z DOT-4). Na szczęście w zdecydowanej większości samochodów jest płyn DOT-4 więc możliwość pomyłki jest mocno ograniczona.

 

Układ napełniamy płynem z fabrycznie zamkniętych pojemników. Resztka płynu z poprzedniej wymiany nie nadaje się już do użycia, gdyż również zawiera wodę.

 

Ceny płynu hamulcowego DOT-4

 

Producent

Cena zł za 1 litr

Texaco

33

Mobil

48

Ferodo

24

Lotos

24

Lucas

25

Castrol

46

Tutela

34

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jarecki

    W zasadzie nic dodać nic ująć -no może tylko tyle, że zaczynamy od koła, które jest najdalej od pompy hamulcowej a kończymy na tym, które jest najbliżej pompy.I jeszcze jedno - nie opisano techniki wykonania całej operacji: a przebiega ona typowo jak przy odpowietrzaniu układu -jedna osoba "pompuje" pedał hamulca i przytrzymuje wciśnięty a druga osoba poluźnia (przy jednocześnie wciśniętym pedale hamulca) odpowietrznik do momentu aż pedał hamulca "wejdzie w podłogę" i wtedy dokręcić odpowietrznik, następnie zwolnić pedał hamulca i czynność powtarzać do momentu wypłynięcia świerzego płynu.

  • Jarecki

    Do wykonania całej operacji nie potrzeba ustawiać całego samochodu na czterech podstawkach - nie musimy na raz ściągać czterech kół -wystarczy jedna podstawka (ale uwaga-nie wolno wykonywać operacji na samym lewarku!!!), dobry lewarek, klucze i zająć się po kolei odpowietrznikami poszczególnych kół w takiej kolejności jak napisałem wyżej. Silnik samochodu (przy samochodzie wyposażonym w układ hamulcowy ze wspomaganiem podciśnieniowym) pozostawiamy wyłączony.

  • Wioleta

    A jeśli mamy 'ABS",to zapłon ma być włączony czy nie?Słyszałam różne opinie...

  • moto

    Wymieniając płyn hamulcowy w układzie z ABS nie ma potrzeby wykonywać żadnych dodatkowych lub innych czynności niż w zwykłym układzie hamulcowym pozbawionym ABS-u. To czy zapłon będzie włączony, czy nie, nie ma żadnego znaczenia.

  • Jarecki

    Zapłon (położenie kluczyka w stacyjce) w silniku z ZI najlepiej wyłączyć - nie będzie wtedy zbędnego poboru mocy (prądu) z akumulatora. W przypadku starszych konstrukcji pozostawienie przez dłuższy czas włączonego kluczyka w pozycji zapłonu (bez uru...iania silnika) może spowodować awarię cewki zapłonowej (ale tego typu stare konstrukcje raczej nie miały ABS-u).

  • NoName (gość)

    Komenty specjalisty "Jarecki", człowieku co Ty piszesz stuknij się w głowę "pseudo mechaniku" bez zapłonu, bo się aku wyczerpie ??? Inaczej sie nie da odpowietrzyc układu. Stary koment co prawda ale jak ktoś się natknie tak jak ja na to nie czytac tej frajerni bo mi się rzygac chce opisami z garażu DEBILA... Żenada. Ps. po ch..j pisac o czyms jak sie nie ma o czyms pojecia ? No tak to Polska i kazdy jest kozak...

  • Tomek (gość)

    Kolega Jarecki wiedzę na temat ABS to ma raczej mętną. Jest odpowiednia literatura na ten temat tam można sobie poczytać. Dodam tylko, że dla większości układów ABS np. BOSCH czy ATE zapłon należy włączyć i wyzerować ciśnieni w akumulatorze.

  • Andi (gość)

    @NoName czy ty kurwa umiesz czytać ze zrozumieniem ? @Jarecki ma racje, w starszych samochodach spali się cewka zapłonowa !

  • stimg (gość)

    Człowiek chce się czegos dowiedziec a kazdy debil pisze inaczej

  • dolejlama (gość)

    Jakbym wierzył fahocfą, to był nigdy sam nie wymienił płynu. W skrajnych przypadkach piszą o konieczności wymiany z podłączonym komputerem i odpowiednim sterowaniem zaworów pompy ABS. Owszem, jest taka konieczność, ale jak się zapowietrzy pompę ABS. Kolejne "porady" zalecają wymianę wyłącznie "specjalnym" urządzeniem podciśnieniowym (fakt, przydaje się, ale gdy robota jest w pojedynkę). W/w poradnik i pierwszy komentarz w zupełności wystarczą.

  • Kubson (gość)

    ja używam K2 Dot4 http://bit. ly/1776_K2Dot4 z tego względu, że można go mieszac z innymi płynami

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości