Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Auto w firmie

Płyny ustrojowe samochodów

Data publikacji: Autor: Piotr Tabor, www.fleet.com.pl

fot. Newspress W żyłach krąży krew. W żołądku pracują soki, a limfa wypełnia cały układ limfatyczny. Co to ma wspólnego z motoryzacją?

Okazuje się, że całkiem sporo. Tak jak człowiek nie mógłby żyć i poprawnie funkcjonować bez płynów ustrojowych, tak samochody nie byłyby w stanie pracować bez płynów, które wypełniają różne układy w całym samochodzie. Ba! Zaryzykowałbym stwierdzenie, że samochód to taki pojemnik na różnego rodzaju płyny, dzięki którym może w ogóle działać. Jeśli myślicie, że w aucie jest tylko benzyna i płyn chłodniczy, to jesteście w błędzie, tego jest znacznie więcej, a teza, że samochód jest pojemnikiem na płyny, wcale nie wydaje się być taka irracjonalna.

Olej
To jeden z najważniejszych płynów w całym samochodzie. To dzięki niemu silnik w ogóle jest w stanie się obracać i napędzać koła. To dzięki niemu nasze silniki są w stanie kręcić się z prędkością 3, 4, 7, a nawet 10 tysięcy obrotów na minutę, nie zacierając się w ciągu ułamka sekundy! Korbowody kręcące się na wale z ogromnymi prędkościami bez filmu olejowego na panewkach zespawałyby się ze sobą już po kilku obrotach. Cenna energia powstała z wybuchu benzyny zostałaby przekształcona nie w moc, jaką generuje silnik, a co najwyżej wybuch całego silnika.

Olej nie tylko zapewnia smarowanie dolnych części silnika, ale także prawie każdego elementu silnika. Niczym krew w ciele człowieka olej krąży po całym silniku, zapewniając odpowiednie jego smarowanie i czyszczenie. To dzięki niemu dobrze pracuje rozrząd oparty o hydroregulatory, ruszają się tłoki, a także pracuje wał. Bez oleju żaden silnik spalinowy by nie ruszył. Tak więc czy olej się zużywa, czy trzeba go wymieniać? Przecież przetaczanie krwi w organizmie człowieka to nic dobrego, więc czy zmiana oleju korzystnie wpływa na silnik?

Od wielu lat trwa spór, czy w ogóle jest sens wymieniać olej w silniku. Koncerny motoryzacyjne i olejowe zalecają wymianę oleju średnio co 10‒30 tysięcy kilometrów. Gdy tego nie zrobimy, możemy stracić gwarancję i narazić się na poważne kłopoty. Jednak czy ktoś kiedyś słyszał, że samochód popsuł się przez brak wymiany oleju po kilkuset kilometrach więcej? Nie. Właśnie dlatego niektórzy postanowili pójść jeszcze dalej i zaprzestać w ogóle wymiany oleju w swoim samochodzie. Pojawiły się pewne głosy, które twierdziły, że wymiana oleju nie ma żadnego sensu praktycznego, a jest to jedynie lobby koncernów motoryzacyjnych, które skłania nas do wymiany oleju. Jak jest naprawdę? Czy w ogóle trzeba zmieniać w olej w silniku? Pozostawię to bez komentarza i proponuję spróbować nie wymieniać oleju przez np. 100 tys. km w jednym silniku. O ile w ogóle wasz silnik to przetrwa, to nie zachęcam zaglądać do jego środka.

fot. NewspressNajprawdopodobniej zamiast lekkiego osadu spotkacie tam dosłowny smolisty armagedon, a silnik wyglądać będzie jak wymoczony w gęstym błocie i smole. Oczywiście, kogo interesuje, jak silnik wygląda od środka. Pewnie niewielu szaleńców, ale interesować powinno was to, jak taki osad wpływa na awaryjność samochodu. Tak duży osad sprawia, że ciśnienie oleju jest dużo niższe, a w samym oleju pojawia się bardzo duża liczba brudu, która potrafi narobić niezłego bałaganu. Taki brud można doskonale porównać do skrzepów krwi, które krążą w układzie krwionośnym w ciele człowieka. Jeśli duża cząstka brudu przerwie film olejowy na panewce, awaria i unieruchomienie silnika gotowe. Nasz silnik będzie miał problem porównywalny z zawałem serca człowieka. Jeśli ciśnienie jest mniejsze, każdy element silnika działa gorzej. Rozrząd, smarowanie panewek czy turbosprężarka będą pracować znacznie gorzej i będą narażone na uszkodzenie, a koszt takich napraw będzie ogromny. Czy więc nie warto raz na rok wymienić olej, filtr, oczyścić silnik i sumienie, że zrobiliśmy wszystko, by nasze auto działało poprawnie?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości