Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Po samochód za granicę

Data publikacji:

 119 tys. aut „z drugiej ręki” sprowadzono w zeszłym miesiącu do Polski. Od początku roku import wyniósł już 184 tys. sztuk.

Według Ministerstwa Finansów czerwiec był rekordowy pod względem ilości przywiezionych zza granicy używanych pojazdów. Pięciokrotnie przewyższyła ona liczbę zakupionych w tym samym czasie nowych samochodów i wyniosła 119 tys sztuk.

 

Przyczyną tak dużego zainteresowania autami „z drugiej ręki” są zmiany w przepisach, które obowiązują od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Co się zmieniło od 1 maja?

 

Bez cła

 

Przed 1 maja import samochodu osobowego z terytorium kraju należącego do Wspólnoty Europejskiej był objęty zerową stawką cła, więc w zakresie obciążeń celnych nie nastąpiła żadna zmiana.

 

Akcyza bez zmian

 

Samochody osobowe są w Polsce wyrobami akcyzowymi i pozostały na liście wyrobów akcyzowych również po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Zatem z pewnością sprowadzony z kraju Unii samochód osobowy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Podmioty (w tym również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej) dokonujące zakupu samochodów osobowych w jednym z krajów Unii, są obowiązane:

1) po przywozie samochodu na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną dla podatku akcyzowego do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie 5 dni licząc od dnia nabycia,

2) dokonać zapłaty akcyzy przed rejestracją tego pojazdu w kraju.

 

Opodatkowanie podatkiem VAT

 

Ewentualne opodatkowanie podatkiem VAT samochodu osobowego zakupionego w jednym z krajów Unii zależy od tego, czy samochód ten jest nowy, czy używany. W nowej ustawie o VAT zdefiniowane zostało pojęcie nowego samochodu i się przez to rozumie samochód, który nie przejechał więcej niż sześć tysięcy kilometrów lub od momentu pierwszej rejestracji nie minęło sześć miesięcy. Za nowy samochód VAT płacimy.

Jeżeli przywieziony do kraju samochód osobowy jest pojazdem używanym w rozumieniu nowej ustawy o VAT – obowiązek podatkowy w akcyzie jest jedynym obciążeniem podatkowym. Ponieważ samochód taki opodatkowany był już wcześniej podatkiem od wartości dodanej na terytorium Unii, zatem nie podlega powtórnemu opodatkowaniu podatkiem VAT po przywozie do Polski.

 

Wartość celna

 

Ministerstwo Finansów potwierdza, że od 1 maja generalną zasadą przy wyliczaniu podstawy opodatkowania jest wartość fakturowa samochodu.  Ale dodaje także, że służby celne zachowały możliwość weryfikacji takiej faktury. Mają na to czas do lat 5.

 

Czy to się opłaci?

 

Jeżeli do Polski przywożony jest nowy samochód osobowy – biorąc pod uwagę, że samochody osobowe w Polsce są obecnie o około 10% tańsze niż w Unii – należy przeanalizować dokładnie obciążenia podatkowe. Ponieważ przy nabyciu nowego samochodu, jak to już zaznaczono obok, podatnikiem staje się zawsze nabywca, zatem z ceny zakupu „odpada” unijny podatek od wartości dodanej (15-25%). Dodać za to należy polską akcyzę (3,1-13,6% w zależności od pojemności silnika) oraz VAT (22%).

 

Jeśli przywożony samochód jest pojazdem używanym – z ceny nabycia nie „odpada” co prawda unijny VAT, ale też w zamian nie trzeba samochodu opodatkować polskim podatkiem VAT. Pozostaje tylko obciążenie akcyzą. Zniesienie normy Euro 2 spowodowało możliwość sprowadzania samochodów bez ograniczeń wieku.

 

Przykłady kalkulacji wartości pojazdu importowanego

                                                                                  

                                      Samochody z silnikiem                            Samochody z silnikiem

                                        o pojemności do 2 l                             o pojemności powyżej 2 l

                                               

                                                  Samochód dwuletni - wartość celna 20 000 zł

 

Wartość celna                         20 000 zł                                                    20 000 zł

Podatek akcyzowy                     620 zł                                                       2 720 zł

Podatek VAT                                0 zł                                                            0 zł

Wartość razem                        20 620 zł                                                    22 720 zł

 

                                                 Samochód pięcioletni - wartość celna 10 000 zł

 

Wartość celna                         10 000 zł                                                      10 000 zł

Podatek akcyzowy                    3 910 zł                                                       4 960 zł

Podatek VAT                               0 zł                                                               0 zł

Wartość razem                         13 910 zł                                                     14 960 zł

 

                                                 Samochód ośmioletni - wartość celna 5 000 zł

 

Wartość celna                           5 000 zł                                                       5 000 zł

Podatek akcyzowy                     3 250 zł                                                       3 250 zł

Podatek VAT                                0 zł                                                               0 zł

Wartość razem                          8 250 zł                                                       8 250 zł

 

 

 

Podatek akcyzowy naliczany od wartości celnej przywożonego samochodu

 

dla samochodów do 2 lat (roczniki 2003, 2004)

- o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 13.6 %

- pozostałe - 3.1 %

 

dla samochodów 3-letnich (rocznik 2002)

- o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 25.6 %

- pozostałe - 15.1 %

 

dla samochodów 4-letnich (rocznik 2001)

- o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 37.6 %

- pozostałe - 27.1 %

 

dla samochodów 5-letnich (rocznik 2000)

- o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 49.6 %

- pozostałe - 39.1 %

 

dla samochodów 6-letnich (rocznik 1999)

- o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 61.6 %

- pozostałe - 51.1 %

 

dla samochodów 7-letnich (rocznik 1998)

- o pojemności silnika powyżej 2000 cm - 65.0 %

- pozostałe - 63.1 %

 

dla samochodów 8-letnich i starszych

- bez względu na pojemność - 65.0 %

 

Ministerstwo Infrastruktury chce ograniczyć import samochodów używanych nie spełniających wymagań technicznych stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

 

Przygotowano przepis określający techniczne wymagania (uszkodzenia i zużycie), które powodują, że pojazd zostanie zaliczony do odpadu, a co za tym idzie nie będzie mógł być dopuszczony do ruchu. Wyeliminuje to sprowadzane pojazdy zużyte na skutek długoletniej eksploatacji, uszkodzone w wyniku zdarzeń losowych (np. powódź, pożar) czy też na skutek poważnych wypadków (kolizji) w ruchu drogowym. Projekt jest po uzgodnieniach międzyresortowych i w toku konsultacji z reprezentantami firm ubezpieczeniowych. 

 

Przygotowana jest także nowelizacja rozporządzenia dostosowująca przepisy wykonawcze dotyczące zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów z przepisami nowelizacji ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 92, poz. 884), która wprowadziła dodatkowe badanie techniczne dla pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wprowadzenie takiego dodatkowego badania technicznego ma wpłynąć na ograniczenie napływu do Polski pojazdów powypadkowych nie kwalifikujących się do skutecznej naprawy.

Projekt jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości