Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Po zimie myć i suszyć

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Grzegorz Gałasiński: Po zimie warto dokładnie umyć samochód w myjni ręcznej. Współczesne samochody są tak doskonałe, że wymagają niewielkiej ingerencji ze strony użytkownika. Po zimie warto jednak poświęcić autu nieco uwagi.

Współczesne samochody są tak doskonałe, że wymagają niewielkiej ingerencji ze strony użytkownika. Po zimie warto jednak poświęcić pojazdowi nieco uwagi. Fot. Ryszard Polit: Gdy temperatura powietrza jest wyższa niż 7 stopni C zmieniamy opony zimowe na letnie.

 

Jedną z pierwszych czynności, jaką powinniśmy wykonać, gdy śnieg zniknie z dróg a temperatura przekroczy plus 7 stopni C jest zmiana opon z zimowych na letnie. Po tym zabiegu samochód uzyskuje właściwe parametry do jazdy latem, zmniejsza się hałas emitowany przez opony, maleje zużycie paliwa, ponadto oszczędzamy bieżnik opon zimowych, który w Fot. Ryszard Polit: Przy okazji kontrolujemy stan ogumienia i głębokość bieżnika. wysokich temperaturach zużywa się w przyspieszonym tempie.

 

Mycie nadwozia

 

Po okresie zimowego użytkowania trzeba bardzo dokładnie umyć nadwozie, najlepiej w myjni ręcznej. Mycie powinno być traktowane jako proces technologiczny, podczas którego nie tylko poprawia się wygląd i estetykę pojazdu, lecz przede wszystkim usuwa wszelkie pozostałości soli, błota i brudu, które mogą być przyczyną korozji. Wykonujący tą czynność musi dokładnie zmyć strumieniem wody brud z podwozia i dolnych partii samochodu - listwy, Fot. Grzegorz Gałasiński: Po zimie warto dokładnie umyć samochód w myjni ręcznej. nadkola, wnęki kół, krawędzie błotników. Następnie należy spłukać wodą cały samochód, aż spłyną z niego ziarna piasku, kurz i rozmiękczy się osadzone na nim błoto. Ten etap mycia z reguły wykonuje się strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem. Aby nie uszkodzić lakieru i zamków, dysza myjki powinna znajdować się w odległości większej niż 30 cm od powierzchni nadwozia, a strumień wody powinien ominąć zamki, wloty powietrza i wywietrzniki.

 

W drugim etapie należy umyć karoserię wodnym roztworem specjalnego szamponu samochodowego. Mycie powinno być wykonane miękką gąbką z udziałem dużej ilości wody. Nie można zapominać o tarczach kół, do Fot. Ryszard Polit: Szyby brudzą się także od środka. których używa się specjalnych środków chemicznych. Następnie umyte elementy należy spłukać wodą i wytrzeć do sucha czystą i miękką ściereczką z irchy. Po wysuszeniu nadwozie powinno zostać nawoskowane. Zabieg ten w znaczący sposób poprawia estetykę pojazdu, ułatwia spływanie wody, a także na dłużej chroni powłokę lakierniczą przed niszczącym wpływem czynników atmosferycznych.Fot. Ryszard Polit: Do czyszczenia plastikowych elementów wnętrza przydają się środki chemiczne.

 

Trzeba pamiętać, że po dokładnym umyciu samochodu należy przetestować działanie układu hamulcowego, bowiem zdarza się, że woda z myjki pogarsza skuteczność działania hamulców przez pierwszych kilka cykli roboczych.

 

Wnętrze

 

Nie można zapominać o wnętrzu nadwozia, bowiem tam także zachodzą procesy korozyjne. Podłoga jest najsilniej narażona na ich działanie. Przyczyną korozji jest woda wnoszona do wnętrza ze śniegiem czy błotem. Wilgoć trudno odparowuje, gdyż pochłaniają ją wykładziny i maty tłumiące, które są zwykle nakryte dywanikami gumowymi. Woda działa nadzwyczaj intensywnie jako czynnik korozyjny przez całą dobę, szczególnie przy gwałtownych zmianach temperatury. Po dokładnym umyciu samochodu należy starannie wysuszyć i wywietrzyć jego wnętrze, nie można zapomnieć o bagażniku. Wykładzinę podłogi trzeba dokładnie wyczyścić odkurzaczem, aby usunąć gromadzący się w niej brud. Piasek wbity w strukturę materiału spowoduje szybsze jej zużycie.Fot. Ryszard Polit: Uzupełniamy płyn w zbiorniku spryskiwacza szyb.

Wiosną i latem nie będą również potrzebne łańcuchy śniegowe i linka holownicza, które obciążając bagażnik przyczyniają się do wzrostu zużycia paliwa.

 

Płyny

 

Na zakończenie czynności wykonywanych we własnym zakresie trzeba sprawdzić poziom oleju silnikowego i płynów eksploatacyjnych. Do zbiornika spryskiwaczy można wreszcie zalać tańszy, „letni” płyn. Fot. Ryszard Polit:
Sprawdzamy poziom oleju silnikowego i w razie potrzeby uzupełniamy jego ilość. Chociaż nadchodzą dłuższe dni, lecz teraz jest doskonała okazja, aby sprawdzić poprawność funkcjonowania wszystkich źródeł światła, a przepalone żarówki wymienić na sprawne. Ponieważ ujemne temperatury niekorzystnie wpływają na pióra wycieraczek warto sprawdzić jak oczyszczają szyby. Jeśli zachodzi taka konieczność, Fot. Ryszard Polit: W akumulatorach bezobsługowych wystarczy skontrolować kolor wziernika – powinien być zielony. lepiej je wymienić na nowe.

 

W warsztacie dysponującym podnośnikiem dobrze jest sprawdzić stan połączeń śrubowych elementów podwozia oraz ocenić zużycie klocków hamulcowych, gdyż zabrudzone po zimie elementy cierne intensywnie niszczą stosunkowo drogie tarcze hamulcowe.

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • zihu (gość)

    Tez mi porada... nic nowego !!!

  • :o) (gość)

    Poradnik dla Pań

  • leppertocieć (gość)

    Masakra co to za cieć pisze jak myć auto szkoda że nie napisał jak otwierać drzwi albo jak zapinać pasy :D dobra stronka :D

  • leppertocieć (gość)

    nie zapomnijcie jeszcze wymienić choinki zapachowej :D:D

  • ronin99 (gość)

    Na głupotach przeważnie się moczy dupę, więc uważam że taka pielęgnacja jest istotna. często przy takich zabiegach wykrywa się inne usterki które leniwi i wszechwiedzący lecz nic nie wiedzący przeoczają lub w ogóle nie mają świadomości o ich istnieniu

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości