Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Podrasowane wersje zwykłych modeli. Przegląd rynku

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Podrasowane wersje zwykłych modeli

fot. producenci Wiele zwykłych kompaktów, aut klasy średniej czy nawet luksusowych występuje także w wersjach sportowych, które mają mocne silniki i agresywną stylistykę. Sprawdziliśmy, jakie auta są dostępne na polskim rynku.

Sportowe wersje zwykłych samochodów stworzono po to, aby zaoferować klientom namiastkę rajdowych przeżyć. To także kwestia prestiżu. Ci, których na to stać, chcą się pokazać, że jeżdżą autami z mocniejszym silnikiem, z bogatszym wyposażeniem i o atrakcyjniejszej stylistyce. Ten ostatni element nie jest bez znaczenia dla indywidualistów, którzy lubią się wyróżniać - w tym przypadku samochodem. Dodajmy jednak, że takie auta mają również krytyków, którzy wytykają, że tylko samochód zbudowany od początku jako sportowy może dostarczyć naprawdę ekscytujących wrażeń. Reszta to tylko zawracanie głowy.

Zgłębiając tajniki sportowych wersji zwykłych seryjnych modeli, nietrudno zauważyć, iż niemal każde takie auto kusi podrasowanym nadwoziem. Styliści dodają spoilery, nakładki, większe alufelgi i inne elementy wizualne, których zadaniem jest uatrakcyjnienie nadwozia i wyróżnienie go pośród pozostałych wersji tego modelu. To samo dotyczy kabiny. W tym przypadku, oprócz sportowych akcentów i lepszych materiałów wykończeniowych dochodzi jeszcze bogatsze wyposażenie. Są jeszcze inne wyróżniki, np. sportowe zawieszenie (często obniżone), sportowy wydech, detale w nadwoziu i atrakcyjne lakiery.

Ale są też wyjątki, kiedy to nadwozie nie jest przesadnie ozdobione dodatkami, za to pod maską czai się pokaźne stado koni mechanicznych. Tak jest np. w przypadku 300-konnego Golfa R. U niektórych producentów rasowaniem seryjnych modeli zajmują się specjalnie powołane do tego działy tubingowe, które w zasadzie przerabiają całe auta. Tak jest w przypadku AMG w Mercedesie, M w przypadku BMW, czy OPC u Opla. Jeśli chodzi o liczebność usportowionych modeli w poszczególnych segmentach, to najwięcej jest ich wśród kompaktów – zarówno tych z bardziej popularnych (VW Golf, Opel Astra, Ford Focus), jak i z wyższej półki cenowej (Audi A4, Mercedes C). Duża liczba usportowionych aut jest także w klasie aut miejskich. Kuszą zarówno atrakcyjnym nadwoziem, jak i ponadprzeciętnymi osiągami.

Stosunkowo nowym zjawiskiem jest spora reprezentacja podrasowanych modeli w segmencie SUV-ów i auta terenowych. Wynika to z mocnej rynkowej pozycji samochodów z tego segmentu. Natomiast stosunkowo mało takich wersji jest wśród samochodów klasy średniej. Sprawdziliśmy, jaka jest oferta zwykłych modeli samochodów w usportowionej wersji na polskim rynku.

Klasa mini (A)

Podrasowane wersje zwykłych modeli

fot. producenciAbarth 500
Choć Abarth jest osobną marką, to bazą dla tych aut są modele Fiata. Obecnie w ofercie jest tylko jeden samochód marki Abarth  - Abarth 500, czyli sportowa wersja Fiata 500. Oferta silnikowa składa się z benzynowej, turbodoładowanej jednostki napędowej o pojemności 1,4 litra dostępnej w trzech zakresach mocy: 145, 165 i 180 KM.

Podrasowane wersje zwykłych modeli

fot. producenciOpel Adam S
Najmniejszy model Opla doczekał się sportowej wersji. Wariant oznaczony literą S kryje pod maską 150-konny motor 1.4 EcoFLEX. W połączeniu ze sztywnym zawieszeniem jest przepisem na gokartową radość z jazdy po krętych drogach. Producent nie zapomniał o ciekawych akcentach - czerwonych wstawkach na karoserii i we wnętrzu oraz kubełkowych fotelach Recaro.

Podrasowane wersje zwykłych modeli

fot. producenci

Podrasowane wersje zwykłych modeli

fot. producenci

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości