- Co tu kryć, jest ciężko - wzdycha Joanna Małek, która w połowie kwietnia oblała egzamin teoretyczny na prawo jazdy. - Pytania na ekranie komputera zmieniają się szybko, a po zatwierdzeniu odpowiedzi nie można do nich wrócić, by poprawić ewentualny błąd.
Od 19 stycznia, kiedy zaczęły obowiązywać nowe zasady zdawania egzaminu teoretycznego na prawo jazdy, zdawalność teorii w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Opolu wynosi 27,5 proc. Przed wejściem nowych przepisów egzamin zaliczało 73,9 proc. kursantów.
- Żeby zaliczyć egzamin, nie wystarczy już zakuć i zdać, a potem zapomnieć - mówi Edward Kinder, dyrektor opolskiego WORD-u. - Trzeba nauczyć się zasad ruchu drogowego i potrafić je stosować na co dzień. Bo kierowca, który nie rozumie, na czym polegają przepisy, jest potencjalnym zabójcą.
Zobacz też:
NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY |
Kursanci muszą się przyzwyczaić
Nowe testy są bardziej rozbudowane, jest mniej czasu na odpowiedź, a pytania są tajne.
Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu podkreśla, że zdawalność egzaminów i tak z dnia na dzień się poprawia.
- Proszę zauważyć, że w pierwszym dniu obowiązywania nowych zasad testy oblali wszyscy kandydaci na kierowców - mówi Edward Kinder. - W lutym zdawalność wynosiła już 10 proc., natomiast w ostatni czwartek była na poziomie 29,4 proc.
Dyrektor przypuszcza, że z czasem będzie lepiej.
- Wiele osób kursy nauki jazdy robiło jeszcze w ubiegłym roku, a szkoły uczyły wówczas po staremu. Teraz pokazują uczniom, na czym polega nowy program komputerowy, na którym zalicza się testy, uczulają też, by nie uczyć się na pamięć - mówi Edward Kinder.
Że nowy egzamin jest trudniejszy, nie trzeba nikogo przekonywać. Kandydat na kierowcę w ciągu 25 minut musi odpowiedzieć na 32 pytania (przed 19 stycznia było 18 pytań). 20 pierwszych to filmiki i animacje symulujące ruch drogowy. Na przykład na ekranie pojawia się znak skrzyżowania równorzędnego. Pytanie: Czy na najbliższym skrzyżowaniu masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony? Do wyboru dwie odpowiedzi: tak lub nie.
- Chodzi o to, by wszystko odbywało się jak w normalnym ruchu drogowym, gdzie kierowca ma sekundy na podjęcie decyzji - mówi Jak Nowak, instruktor nauki jazdy z Opola.
Następna część egzaminu składa się z 12 pytań. To test jednokrotnego wyboru z pytaniami z bezpieczeństwa, mechaniki i przepisów ogólnych. Odpowiedzi w teście są punktowane. Maksymalnie można zdobyć 74 punkty; aby zdać, trzeba ich zgromadzić co najmniej 68. Pula ponad 2 tys. pytań, z których układane są nowe testy, jest niejawna. Natomiast przed wejściem nowych zasad egzaminowania każdy miał dostęp do testów. Ministerstwo transportu na razie nie przewiduje zmian w sposobie egzaminowania.
Jednak wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz przyznaje, że za jakiś czas mogą być udostępnione niektóre z oryginalnych pytań egzaminacyjnych.
Sławomir Draguła
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?