Pojazd specjalistyczny. Jakie są najpopularniejsze?

Mariusz Michalak
Fot. ARKADIUSZ ŁAWRYWIANIEC
Fot. ARKADIUSZ ŁAWRYWIANIEC
Co łączy mobilny sklep mięsny z odśnieżarką? To, że według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców to wozy specjalne. Ministerstwo Cyfryzacji bliżej przyjrzało się tej kategorii, w której można spotkać prawdziwe perełki.

Pojazdy specjalne to wszystkie maszyny, których funkcja powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia. Przykłady? Ambulans, wóz strażacki, samochód pomocy drogowej, czy pojazd kempingowy. Jednak w bazie znajdziemy też mniej oczywiste przykłady - jak mobilna biblioteka, czy wystawa na kołach.

W zestawieniu pominięto przyczepy. Uwzględniono maszyny, które w Centralnej Ewidencji Pojazdów (to część bazy CEPiK) zarejestrowano po raz pierwszy. Ministerstwo interesowały nowe auta, jak i używane, które sprowadzono do Polski, a wcześniej zarejestrowano w innym kraju.

Analizowano dane z ostatnich 10 lat. – W tym czasie w urzędach zgłoszono około stu tysięcy samochodów specjalnych – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jakich aut specjalnych jest w CEPiKu najwięcej? Takich, dzięki którym jeździmy... Samochody pomocy drogowej to liderzy w tej kategorii. W ostatniej dekadzie w CEPiKu pojawiły się dokładnie 22 294 takie maszyny. Na drugim miejscu znalazły się wozy kempingowe – jest ich 12 788. Na trzecim ulubieńcy dzieciaków – wozy strażackie. Naliczono dokładnie 10 776 aut oznaczonych jako „pożarnicze”.

Warto do nich dodać 120 pojazdów sklasyfikowanych jako ratowniczo-gaśnicze. W służbie u strażaków przydają się również podnośniki – w CEPiK znaleźliśmy 4 573 takich egzemplarzy.

A co z karetkami? To potoczna nazwa. Bardziej oficjalna wersja: pojazdy związane z transportem sanitarnym i funkcjami medycznymi. W ostatniej dekadzie w CEPiK pojawiło się niemal osiem tysięcy takich maszyn. Znaleziono:
• 6 226 – aut, które w rubryce przeznaczenie miały opis „sanitarny”,
• 1 248 – opisanych jako „karetka sanitarna”,
• 319 – pojazdów oznaczonych jako „sanitarny-przewóz osób niepełnosprawnych”,
• 138 – aut opisanych jako ambulatorium / laboratorium służby zdrowia,
• 35 – pojazdów oznaczonych tylko jako ambulatorium.

Wysoko znalazły się także auta wykorzystywane do oczyszczania i konserwacji dróg. Znaleziono 8065 egzemplarzy z tej kategorii, w tym:
• 5 737 – samochodów zimowego utrzymania dróg,
• 2 097 – pojazdów do oczyszczania dróg,
• 208 – zamiatarek,
• 23 – polewaczko-zmywarek.

Przez ostatnie 10 lat w CEPiK zarejestrowano też 5079 aut sklasyfikowanych jako pogrzebowe. Wśród karawanów bezapelacyjnie dominują Mercedesy – to prawie 3 tysiące aut. Ale na liście znalazły się również Jaguary, Cadillac’i i Pilato. Ta ostatnia marka, to w rzeczywistości samochody (najczęściej marki Mercedes lub Jaguar) przerobione przez włoską firmę Pilato S.P.A. – właśnie na karawany.

Niewiele osób o tym wie, ale z CEPiK możemy też sporo się dowiedzieć o... kulinarnych upodobaniach Polaków. Jak to możliwe? W bazie mamy też auta opisane jako „sklep/bar”. Ministerstwo znalazło ich 2457. To m.in. popularne food trucki, ale też... nowocześnie wyposażone sklepy z wędlinami. Z czego najczęściej serwowane są takie specjały? To żadna niespodzianka – ze sprowadzanych z Niemiec aut (1694 przypadki). Królują tu Fiaty (843) i Mercedesy (523).

Najwięcej mechanicznych sklepo-barów zarejestrowano w Warszawie (148).

Jakie inne perełki znaleźliśmy w CEPiKu? W ciągu ostatnich 10 lat zarejestrowano tam:
• 2 pojazdy do produkcji materiałów wybuchowych,
• 17 – do pomiarów geofizycznych w otworach wiertniczych,
• 17 mobilnych garderób i charakteryzatorni,
• 49 mobilnych wystaw/biur,
• 58 kino / wystaw / bibliotek na kółkach.

Doszukano się także czterech aut, które jako przeznaczenie mają wpisane „czyszczenie toalet”.

Informacje zaprezentowane w opracowaniu pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zostały wprowadzone do ewidencji przez urzędy i zostały poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, że mogą nie uwzględniać wszystkich poprawek naniesionych przez urzędników po publikacji. Raport dotyczy pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowanych również w innych krajach) od stycznia 2009 roku do 20 lipca 2019 roku. W raporcie pominięto rejestracje tymczasowe.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty