Wszystko
o samochodach

Przepisy / Ubezpieczenia

Polisa OC. Dlaczego Polacy jeżdżą bez ubezpieczenia OC?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Przemysław Świderski Najczęstszą przyczyną braku OC - blisko 40 procent wykrytych nieubezpieczonych* - jest wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta, wynika z najnowszego raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Polisa zbywcy pojazdu nie przedłuża się bowiem automatycznie na kolejny rok i jest ważna tylko do końca okresu, na który została zawarta.

Kolejna istotna przyczyna to nieopłacenie raty składki za OC i w efekcie wygaśnięcie umowy ubezpieczenia (24 procent). Inne powody to: przekonanie, że dla niesprawnego i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (20 procent); brak pieniędzy na opłacenie składki (6 procent) oraz opóźnienie przy zawarciu polisy OC po zakupie nowego pojazdu lub po rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy (3,5 procent).

- Brak polisy OC najczęściej wynika z nieznajomości przepisów i błędnego postępowania nowego właściciela po zakupie auta - podsumowuje Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. - Dlatego zwracamy uwagę osób kupujących używany pojazd, że mogą korzystać z OC zbywcy tylko do końca okresu, który widnieje na polisie - wyjaśnia. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa i nowy właściciel musi wykupić własne OC.

Redakcja poleca:

Mandaty. Za to kierowca nie zostanie już ukarany
TOP 30 aut z najlepszym przyspieszeniem
Nie będzie nowych fotoradarów


Najnowszy raport UFG pokazuje, że rośnie wykrywalność kierowców bez polisy OC, a system ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych - jest coraz bardziej szczelny. Od ponad sześciu lat Fundusz rozwija własne narzędzia do typowania nieubezpieczonych -  przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych. Pierwszym algorytmem przeszukującym dane w bazie, pod tym kątem, był program typujący zamknięte przerwy** w ubezpieczeniu OC. Na tej podstawie od początku 2013 roku do końca 2017 roku UFG wykrył łącznie ponad 61 tysięcy nieubezpieczonych. Następnie w 2014 roku eksperci UFG opracowali i uruchomili kolejny model - tym razem wykrywania nieubezpieczonych posiadających tzw. otwarte przerwy w ubezpieczeniu***. Dzięki temu w ostatnich trzech latach wykrytych zostało blisko 23 tysiące nieubezpieczonych. Dodatkowo, tak jak przed uruchomieniem bazy polis komunikacyjnych, Fundusz otrzymuje informacje o potencjalnych nieubezpieczonych dzięki kontrolom tzw. organów zewnętrznych, przede wszystkim: policji, wydziałów komunikacji, straży granicznej etc.

- W ciągu ostatnich pięciu lat udział wykrytych nieubezpieczonych dzięki kontrolom własnym UFG, w ogólnej liczbie zidentyfikowanych osób bez OC, zwiększył się z 30 do 60 procent. Oznacza to, że dziś bez udziału właściciela pojazdu, identyfikujemy już sześciu na dziesięciu nieubezpieczonych - zaznacza  Elżbieta Wanat - Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. - I cały czas dążymy do rozwoju tego sposobu, gdyż jest on najbardziej skuteczny. Działania te są również zbieżne z projektem rozwiązań eliminujących papierowe dokumenty, w tym również polisy,  co zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji przy modernizacji CEPiK - dodaje.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około  80 - 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 - 0,5 procent wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

Podsumowanie: do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należą:

- wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC, najpóźniej w ostatnim dniu kończącej się umowy;

- nieopłacenie pełnej składki za OC - tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu, na który zostało wykupione;

- przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – jednak to nieprawda - obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez względu na jego stan techniczny i to czy jest on aktualnie użytkowany;

___

* w raporcie przeanalizowane zostały sprawy z okresu od początku stycznia 2013 do końca grudnia 2017. Połowa z nich dotyczyła spraw zarejestrowanych przez UFG na podstawie zawiadomień policji, pozostałe to sprawy wygenerowane z oparciu o dane z bazy polis komunikacyjnych UFG (Ośrodek Informacji UFG);

** przypadki w których podczas kontroli ujawniono co najmniej dwie umowy ubezpieczenia, pomiędzy którymi wystąpiła przerwa w ochronie ubezpieczeniowej; 

*** gdy istnieje polisa OC w danym roku, a po niej lub przed nią ubezpieczenie nie było zawarte;

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • proste (gość)

    Przeciez porównanie bazy CEPIK z bazą ubezpieczycieli pozwala wykryć 98% pojazdów bez ubezpieczenia, a porównanie bazy ubezpieczycieli z bazą ISKIP na wykrycie wszystkich pojazdów bez ubezpieczenia poruszających się po naszych drogach. Trzeba tylko chęci i kilkudziesięciu tysięcy zlotych na informatyka (czyli kilkuset mandatów za brak OC)

  • Katarzyna (gość)

    Wirtualny system kontroli UFG jest coraz skuteczniejszy, więc niekupowanie OC jest coraz bardziej ryzykowne. Trzeba więc pamiętać, że każde zarejestrowane auto musi posiadać OC cały czas, bez ani jednego dnia przerwy. Na Ubea.pl można natomiast sprawdzić, gdzie OC będzie najtańsze.

  • mirella (gość)

    głownym powodem jest tez nieznajomosc prawa, duzo ludzi sobie mysle ze polisa pewnie im sie przedluzy...a tu bęc! Mogą się zdziwić. Ja takie rzeczy załatwiam od razu bo potem można zapomnieć. Aktualnie mam polise OC z YU, bo dali najkorzystniejsza oferte

  • dadus (gość)

    Jednegonie rozumiem jak to wPolsce dziala. U nas w Niemczech jezeli OC wygasa to z automatu jest to meldowane do biura rejestracji pojazdow ktore wysyla zaproszenie do wyrejestrowania samochodu w ciagu 7 dni. I kierowca musi przyjsc z tablicami w okresie 7 dni do jakiegosc biura meldunkowego w celu uniewaznienia tablic albo wplacic nowe OC przed uplywem tego terminu. Sprawa prosta a w Polsce jak zwykle tysiace problemow

  • Online Ekspert Compensa (gość)

    OC to podstawa, ale dobrze jest mieć na uwadze, że przydatny może być również cały pakiet ubezpieczeń. Na pewno warto rozważyć dołączenie NNW do ubezpieczenia samochodu, bo dzięki niemu ubezpieczyciel wypłaci kierowcy i pasażerom odszkodowanie, gdy ucierpią w wypadku komunikacyjnym w Polsce i za granicą. Podobnie jest z assistance, które zapewnia przede wszystkim pomoc w momencie nieplanowanego unieruchomienia auta (np. holowanie lub pomoc w „odpaleniu” silnika, gdy rozładuje się akumulator).Z kolei AC pozwala na naprawę tych uszkodzeń auta, które powstały z winy jego właściciela (np. zniszczony przedni błotnik w wyniku „parkowania” na znaku drogowym) lub zostały spowodowane przez niezależne czynniki, takie jak warunki atmosferyczne (m.in. silny wiatr, obfite opady deszczu) czy atak wandali. Polisa AC umożliwia również otrzymanie rekompensaty w przypadku kradzieży samochodu. Warto wspomnieć, że assistance w razie wypadku dodajemy w Compensie gratis do ubezpieczenia AC.

  • Ekspert Superpolisy (gość)

    Moim zdaniem brak ważnego OC może wynikać także ze zbyt dużego wyboru polis dostępnych na rynku. W tym wypadku warto skorzystać z porównywarki ubezpieczeń, która pozwoli nam porównać różnych ubezpieczycieli i zaoszczędzić sporo pieniędzy, i oczywiście nasz czas.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości