Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polisa OC. Jak zapłacić taniej?

(mm)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Bezpieczna i bezkolizyjna jazda samochodem może stać się źródłem wielu oszczędności. Nie tylko unikamy wysokich mandatów, ale również podwyżek OC.

Już pojedyncza stłuczka odbiera nam wypracowane przez dwa lata zniżki za bezszkodową jazdę i sprawia, że cena polisy jest wyższa nawet o 100%. Przyrost ceny OC ze względu na szkodowość ma związek nie tylko z indywidualną historią szkodowości danego kierowcy, ale jest zależny również od jego miejsca zamieszkania. W regionach, w których według danych ubezpieczycieli dochodzi do największej liczby kolizji, ubezpieczenie samochodu kosztuje więcej.

– Sposobem na uzyskanie najniższego OC jest wypracowanie 60%, lub w przypadku niektórych ubezpieczycieli maksymalnie 70% zniżki. Dla przykładu weźmy pod lupę dwie osoby, które pod kątem taryfikatora ubezpieczycieli powinny mieć takie same składki. Różni ich jedynie historia szkodowości – Łukasz jeździ 6-letnią Astrą i w ciągu 6 lat jej użytkowania nie spowodował żadnej szkody. Ubezpieczając swój samochód w Warszawie zapłaci za OC około 750-1000 zł. Z kolei jeżdżąca tym samym modelem auta Edyta w ciągu ostatnich dwóch lat miała trzy stłuczki – z tego powodu za swoje OC zapłaci średnio siedmiokrotnie więcej niż Łukasz” – zauważa ekspert CUK Ubezpieczenia, Maciej Kuczwalski.

Zniżki za bezszkodową jazdę przyznawane są na podstawie tabeli bonus/malus, która od 2003 roku jest opracowywana samodzielnie przez poszczególnych ubezpieczycieli. Sposób naliczania zniżek jest jednak podobny – za każdy rok bezszkodowej jazdy kierowca otrzymuje zwykle 5% lub 10% zniżki – aż do momentu, gdy osiągnie maksymalne 70%. O ile bezpieczna jazda pozwala nam stopniowo obniżać składki OC, o tyle nawet pojedyncza kolizja sprawia, że kolejna opłata za ubezpieczenie może przyprawić nas o ból głowy.

– Co ciekawe, nawet jeśli nieostrożny kierowca przed stłuczkami miał jedno z najtańszych możliwych OC, to po niechlubnej historii stłuczek jego ubezpieczyciel mógł zawyżyć składkę znacznie bardziej od innych towarzystw. Oczywiście najlepiej unikać stłuczek, ale jeśli nam to się przydarzy – warto sprawdzić, czy nasz dotychczasowy ubezpieczyciel oferuje najkorzystniejszą ofertę względem naszej historii szkodowości i parametrów. W przypadku Edyty wachlarz cen uwzględniających jej przypadek to od 3000 do prawie 10000 zł – jak widać, poprzez porównanie ofert mogłaby zaoszczędzić niemałą kwotę” – dodaje ekspert.

Rozbieżności w cenach OC u różnych ubezpieczycieli wynikają z taryf przyjmowanych przez nich do kalkulacji składek. Towarzystwa ustalają samodzielnie, jakie czynniki mają wpływ na wysokość składki OC – ich taryfy są utajnione, więc nie sposób określić, co dokładnie i w jakim stopniu ma wpływ na wysokość składki OC w danym towarzystwie.

– Bezszkodowa jazda jest naszym największym atutem w walce o niskie OC. Pracujemy nie tylko na indywidualne zniżki, ale także na statystyki regionu. Tu przykładem posłużą nam dwa miasta: Suwałki i Warszawa. Łukasz ubezpieczając się w Warszawie płaci średnio 250 zł więcej niż gdyby był mieszkańcem Suwałk. Te różnice regionalne wzrastają w przypadku kierowcy szkodowego – Edyta w Warszawie płaci średnio 1975 zł więcej niż w Suwałkach. Co może wynikać z danych posiadanych przez ubezpieczycieli np. dotyczących szkodowości w danym regionie. W takich analizach towarzystwa biorą pod uwagę nie tylko statystyki szkodowości dla danego województwa, ale nawet te przyporządkowane pod konkretne kody pocztowe – zauważa Maciej Kuczwalski.

Wpływ na wysokość składek mają także dodatkowe parametry, takie jak np.: marka i model pojazdu, pojemność silnika, rocznik, wiek kierowcy, data uzyskania prawa jazdy itp. Według wszystkich tych zmiennych każdy z ubezpieczycieli określa własną taryfę, według której następnie ustalane są indywidualne stawki ubezpieczenia OC. – Złożoność tych parametrów sprawia, że ceny u każdego ubezpieczyciela zmieniają się bardzo dynamicznie – rozsądnie zatem jest na bieżąco sprawdzać, na czym stoimy i porównać oferty różnych ubezpieczycieli skrojone na miarę naszego auta, stażu za kierownicą, historii szkodowości i innych indywidualnych czynników – podsumowuje Maciej Kuczwalski.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty