Wszystko
o samochodach

Przepisy / Ubezpieczenia

Polisa OC. Jej brak może wykryć nie tylko policja

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Lucyna Nenow Już 75 procent wykrywanych przypadków braku polisy OC odbywa się poprzez ustalenia własne Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem auta; pozostałe - dzięki kontroli policji lub innych organów zewnętrznych

- Z podsumowania pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku wynika, że dzięki metodom własnym wykrywania nieubezpieczonych m.in. w ogólnopolskiej bazie polis - zidentyfikowaliśmy łącznie ponad 50,7 tys. właścicieli aut bez OC czyli o 20 procent więcej niż w analogicznym okresie minionego roku  - wyjaśnia Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Tym samym 75 procent wykrywanych przypadków braku ubezpieczenia odbywa się, już nie poprzez kontrolę drogową policji czy innych zewnętrznych organów kontrolnych - lecz, poprzez ustalenia własne UFG. System ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych jest zatem coraz bardziej szczelny. Fundusz rozwija własne narzędzia do typowania nieubezpieczonych -  przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów. Baza przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające zamknięte i otwarte przerwy* w ochronie ubezpieczeniowej, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.

Warto pamiętać o tej coraz wyższej skuteczności UFG w wykrywaniu nieubezpieczonych, by nie narazić się na karę. Od nowego roku jej wysokość wzrośnie proporcjonalnie do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę**, czyli o siedem procent. I tak maksymalna stawka dla samochodu osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia, co oznacza, że w 2019 roku właściciele aut osobowych przy braku OC muszą liczyć się z karą w wysokości – 4500 złotych (patrz tabela). Przy czym jeżeli przerwa w ciągłości ubezpieczenia wynosi tylko kilka dni sankcja jest niższa: jeżeli nie przekracza 3 dni, wynosi - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. pełnej stawki. Ale to nie jedyne obciążenie finansowe dla nieubezpieczonych. Kolejnym - znacznie bardziej dotkliwym - jest zwrot odszkodowania za wypadek spowodowany pojazdem bez polisy OC, które może przekroczyć nawet kilka milionów złotych.

Zobacz także: Koszty rejestracji samochodu w 2018 roku

W Polsce kara za brak polisy OC jest stosunkowo wysoka, nie ma jednak dodatkowych sankcji dla właścicieli nieubezpieczonego pojazdu, które obowiązują w innych krajach Europy. W ostatnim czasie kolejne unijne kraje stopniowo zaostrzają katalog tych kar. W Belgii wprowadzono właśnie przepisy, na podstawie których nieubezpieczeni „recydywiści” są zagrożeni utratą prawa jazdy na trzy miesiące. Podobny przepis obowiązuje już w Irlandii, gdzie prawo można stracić nawet na dwa lata. Z kolei Włosi przewidują wprowadzenie do katalogu kar za jazdę z nieważną polisą – nawet kilkumiesięczny areszt. Równocześnie też kolejne państwa stosują możliwość obniżenia sankcji za jadę nieubezpieczonym pojazdem. W przypadku gdy kara zostanie szybko zapłacona - jej wysokość ulega zredukowaniu nawet o 30 procent. Z kolei przeciąganie terminu zapłaty – powoduje, że kara rośnie dwukrotnie. System taki obowiązuje już m.in. we Francji i we Włoszech.

- To bardzo ciekawe rozwiązanie mobilizujące kierowców do szybszej wpłaty nałożonej kary, choć na razie nie obowiązujące w Polsce – mówi Joanna Pasturczak, dyrektor Biura Windykacji Opłat w Funduszu. – Ściąganie przez Fundusz kar za brak OC jest zawsze skuteczne, czasami jednak trwa bardzo długo, a to powoduje z kolei dodatkowe koszty egzekucyjne, które i tak musi zapłacić nieubezpieczony właściciel pojazdu – dodaje.

Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około  80 - 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 – 0,5 procent wszystkich pojazdów mogących brać udział w ruchu. Do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy:

  • wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC***;

  • przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego  OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez względu na jego stan techniczny i czy jest on aktualnie użytkowany;

  • trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu – i brak zakupu polisy OC posiadanego pojazdu;

  • nieopłacenie pełnej raty składki za OC - tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak wpłaty którejkolwiek z rat (do końca okresu ubezpieczenia) powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione;

Wysokość kar za brak OC w 2017, 2018 i 2019 roku
Czas bez OC Samochody osobowe Samochody ciężarowe Pozostałe pojazdy
2017 2018 2019 2017 2018 2019 2017 2018 2019
Ponad 14 dni 4 000 zł 4 200 zł  4 500 zł 6 000 zł 6 600 zł 6750 zł  670 zł 700 zł  750 zł
4-14 dni 2 000 zł 2 100 zł  2 250 zł 3 000 zł 3 300 zł 3375 zł 340 zł 350 zł  375 zł
Do 3 dni 800 zł 840 zł 900 zł 1 200 zł 1 320 zł  1350 zł 130 zł 140 zł 150 zł

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

________________

*zamknięta przerwa w ubezpieczeniu to przypadki w których podczas kontroli ujawniono co najmniej dwie umowy ubezpieczenia, pomiędzy którymi wystąpiła przerwa w ochronie ubezpieczeniowej; z kolei otwarta przerwa w ubezpieczeniu - gdy istnieje polisa OC w danym roku, a po niej lub przed nią ubezpieczenie nie było zawarte. **art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK. *** gdy nowy właściciel wypowie polisę osoby od której kupił auto - swoje OC musi wykupić najpóźniej w dniu wypowiedzenia ubezpieczenia poprzednika.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • To jest takie PiSiorskie (gość)

    To teraz inne dane około 30% aut nie posiada OC

  • Lisek (gość)

    Kupić sobie jakieś tanie oc, chociaż pojezdzić trochę woniej, bezpieczniej z yanosikiem i już masz z tego YU! ubezpieczenie o kilkadziesiąt procent taniej, a nie wszystkim narobić problemów i tylko się stresować. Kary są tak wysokie, że ni chu chu nie opłaca się nie mieć tego ubezpieczenia

  • Ubezpieczony już ukarany z UFG (gość)

    Autor artykułu powołuje się na sankcje w innych krajach umiejętnie przy tym manipulując informacjami. Owszem w innych krajach zaostrzają kary za JAZDĘ pojazdem nieubezpieczonym, lecz podkreślić naleźy fakt iź w naszym kraju przepisy przewidują kary za postój nieubezpieczonego pojazdu nawet w garaźu czy na posesji wlasciciela a w innych krajach nie karze się kierowców za sam fakt posiadania pojazdu. Zgadzam się z obowiązkowym OC dla wszystkich pojazdów poruszających się po drogach ale tylko tych. Nieuczciwe jest karanie tak jak mnie za brak OC auta które nie poruszało się po drogach tylko stało pod moim domem przez dwa lata że względu na awarię skrzyni biegów po czym trafiło na złom, a ja dostałem pewnego dnia wezwanie od poborcy podatkowego jak się okazało do zapłaty kary za 2016 rok z powodu braku ubezpieczenia tylko dlatego źe pojazd był zarejestrowany. Dlatego nie można się powoływać na sankcje w innych krajach ponieważ dotyczą one innych warunków i podstaw do ukarania.

  • DomJakkk (gość)

    O tych wyższych karach to czytałem na http://mojeauto.pl/ i w sumie dobrze, że będzie to bardziej bolesne. Owszem, ubezpieczenia są drogie, ale trzeba liczyć się z takim wydatkiem jak sie chce jezdzic po drogach.

  • gosc (gość)

    przywrocic mozliwosc czasowego wyrejestrowania pojazdu i problem z ubezpieczeniem np. w naprawie itp. zniknie ale to dla ubezpieczyciela strata kasy.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości